اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

متخصص، جراح و چشم‌پزشک خبر داد

کاهش پلک‌ زدن دلیل خشکی و سوزش چشم در کار با رایانه

متخصص، جراح و چشم‌پزشک گفت: یکی از مهمترین دلایل خشکی و سوزش چشم هنگام کار با رایانه کاهش میزان پلک زدن است و افراد هنگام کار با رایانه یک پنجم حالت عادی پلک می‌زنند.

کاهش پلک‌ زدن دلیل خشکی و سوزش چشم در کار با رایانه

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، مشکلات چشمی کار با کامپیوتر یا cvc به مجموعه‌ای از علایم چشمی و بینایی گفته می‌شود که بر اثر کار با کامپیوتر بروز می‌کند و سه چهارم افرادی که زیاد با کامپیوتر کار می‌کنند با این مشکلات روبرو هستند.

علایم cvc عبارت است از خستگی چشم، خشکی چشم، سوزش، اشک ریزش و تاری دید و یکی از مهمترین دلایل خشکی و سوزش چشم هنگام کار با کامپیوتر کاهش میزان پلک زدن است، به طوری که افراد در هنگام کار با کامپیوتر یک پنجم حالت عادی پلک می‌زنند و این مسئله همراه با خیره شدن به صفحه مانیتور و تمرکز بر روی موضوع کار سبب می‌شود تا پلک‌ها مدت بیشتری باز بمانند و در نتیجه اشک روی سطح چشم سریع‌تر تبخیر شود.

مهران وثوقی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در پاسخ به این سوال که آیا کار با کامپیوتر موجب آسیب چشم می‌شود، اظهار کرد: بر خلاف آنچه اکثر افراد تصور می‌کنند کار با کامپیوتر یا سایر دستگاه‌های تصویری سبب آسیب چشم‌ها نمی‌شود اگر چه در اثر کار طولانی با کامپیوتر و نزدیک بودن چشم‌ها به صفحه مانیتور یا سایر دستگاه‌های تصویری به دلیل کاهش پلک زدن و خشک شدن سطح قرینه، خستگی یا ناراحتی چشم روی می‌دهد اما این موارد موجب آسیب چشم نمی‌شود.

وی در ادامه افزود: مرکز مانیتور باید حدود 10 تا 20 سانتی‌متر پایین‌تر از چشمان شما باشد این وضعیت علاوه بر اینکه سبب می‌شود پلک‌ها پایین‌تر قرار گیرند و سطح کمتری از چشم در معرض هوا باشد، از خستگی گردن و شانه‌ها نیز می‌کاهد.

متخصص، جراح و چشم پزشک در مورد مرطوب کردن سطح چشم ادامه داد: به چشمان خود استراحت دهید و هر 5 تا 10 ثانیه به نقطه‌ای دور نگاه کنید، این کار سبب استراحت عضلات چشم می‌شود و به شما فرصت می‌دهد پلک بزنید تا سطح چشمانتان مرطوب شود.

وی درپاسخ به سوال دیگر مبنی بر اینکه فاصله مانیتور با چشم چقدر باید باشد، بیان کرد: فاصله مانیتور با چشمان شما باید 50 تا 60 سانتی‌متر باشد و روشنایی مانیتور خود را باید تنظیم کنید، میزان روشنایی مانیتور باید با روشنایی اتاق هماهنگی داشته باشد تا چشمان شما دیرتر خسته شود.

وثوقی در پایان افزود: اگر با وجود توصیه‌هایی که گفته شد و یا چشم پزشک به شما توصیه کرد باز هم دچار علایم cvc هستید و می‌توانید از عینک‌های ویژه استفاده کنید، زیرا گاهی مشکل در دید متوسط است و ما به طور معمول کمتر از دید متوسط استفاده می‌کنیم زیرا بیشتر اوقات یا اشیا دور را نگاه می‌کنیم یا اشیا نزدیک، اما مانیتور کامپیوتر در فاصله‌ای از چشم قرار می‌گیرد که مربوط به دید متوسط است.

وی ادامه داد: اگر شما عینکی هستید عینک شما به احتمال زیاد برای کار با کامپیوتر مناسب نیست زیرا دید متوسط را اصلاح نمی‌کند و برای دریافت عینک مناسب کامپیوتر به چشم پزشک مراجعه کند.

انتهای پیام/2301/ر30/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول