اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  قرآن و فعالیت های دینی

با برگزاری مسابقات تلاوت قرآن به سبکی جدید

سازمان دارالقرآن تحول در پرورش قاری قرآن را در کشور کلید زد

سازمان دارالقرآن‌الکریم با طراحی و اجرای مسابقات تلاوت قرآن کریم به سبکی که احتمالا رویکردها را به رشته عامه‌پسند تلاوت قرآن در ایران تغییر خواهد داد؛ تحول در پرورش قاریان قرآن را کلید زد.

سازمان دارالقرآن تحول در پرورش قاری قرآن را در کشور کلید زد

خبرگزاری فارس- گروه فعالیت‌قرآنی: یکی از تفاوت‌های سیر پرورش قاریان قرآن در ایران و مصر که همواره مورد توجه کارشناسان هر دو کشور بوده است و یکی از نقایص قاریان ایرانی که خود را رقبای اصلی مصریان می‌دانند محسوب می‌شود این است که پرورش حرفه‌ای قاری در مصر با حفظ کل قرآن کریم آغاز و سپس وارد مباحث صوت و لحنی می‌شود؛ در صورتی که این سیر در ایران نه تنها اینگونه نیست بلکه در مواردی شاهد جریان عکس آن نیز بوده‌ایم.

دیگر تفاوت قاریان ایرانی با قاریان عرب‌زبان مربوط به تسلط آنان به مفاهیم قرآن کریم است که این نقیصه نیز باید با آموختن زبان عربی و مفاهیم قرآن کریم دربین قاریان ایرانی برطرف شود چرا که درک صحیح مفاهیم قرآن کریم در یاری رساندن به قاری در اجرای صحیح آنچه از آن به عنوان «لحن بیانی» یا «لحن‌الأداء» نام برده می‌شود بسیار مؤثر است.

اکنون سازمان دارالقرآن‌الکریم مسابقاتی را طراحی کرده است که امید می‌رود با اجرای آن قاریان ایرانی نیز عقب‌ماندگی خود را در این زمینه از مصریان جبران کنند.

بنا بر این گزارش، «یوسف افراش»  معاون ارتباطات و فناوری اطلاعات سازمان دارالقرآن الکریم با اعلام خبر برگزاری اولین دوره مسابقات سراسری تلاوت با هدف ایجاد شور قرآنی و همچنین ترغیب متسابقین به فراگیری حفظ، ترجمه و مفاهیم قرآن کریم گفت: شرکت‌کنندگان در این مسابقات موظف به مطالعه و آشنایی با ترجمه و مفاهیم قرآن کریم هستند  و علاوه بر متسابقین رشته حفظ، متسابقین رشته قرائت نیز می‌بایست قرعه‌های انتخابی مسابقه را به صورت حفظ قرائت کنند.

معاون ارتباطات و فناوری اطلاعات سازمان دارالقرآن‌الکریم در این خصوص افزود: در همین راستا و در مرحله استانی مسابقات، قاریان موظف به حفظ 20 قطعه یک صفحه‌ای از قرآن معادل یک جزء قرآن کریم و در مرحله کشوری موظف به حفظ 30 قطعه یک صفحه‌ای معادل یک و نیم جزء قرآن کریم خواهند بود.

به گفته وی ثبت نام مرحله استانی این مسابقه در تابستان و پیرو تبلیغات و اطلاع‌رسانی ادارات کل تبلیغات اسلامی استان‌ها انجام می‌شود و شرایط شرکت در مسابقات به اطلاع عموم خواهد رسید.

انتهای پیام/م.خ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول