اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

ورود هیئت های مختلف برای خرید نفت به تهران

علی اکبر معین فر وزیر نفت : هیئت های نفتی مختلف برای خرید نفت ایران وارد تهران شده اند و مذاکرات خود را با شرکت ملی نفت ایران آغاز کرده اند . وی گفت : در ماه ژوئن به طور ماهانه روزانه 800 هزار بشکه نفت صادرات داشتیم.

ورود هیئت های مختلف برای خرید نفت به تهران

رخدادهای 31 خرداد 1359

چکیده

  • بعد از ظهر امروز آیت الله ری شهری اعلام کرد 20 نفر دیگر از اعضای شبکه براندازی در ارتش دستگیر شده اند.
  • جبهه به اصطلاح «وحدت ملی» که شامل همه فراریان و سلطنت طلبان زمان شاه است و رهبری آن را افرادی چون بختیار و حسن نزیه بر عهده دارند امروز در لندن علیه جمهوری اسلامی تظاهرات به راه انداختند .
  • آیت الله بهشتی  : صحبت از پیش کشیدن بودجه جنگی و اقتصاد جنگی است به خاطر این که ما یک نبرد سرنوشت ساز را با سلطه گرها داریم دنبال می کنیم .
  • اسماعیل معزی نماینده مردم ملایر در مجلس شورای ملی دست به اعتصاب غذا زده و در ساختمان مجلس متحصن شد .
  • علی اکبر معین فر وزیر نفت : هیئت های نفتی مختلف برای خرید نفت ایران وارد تهران شده اند و مذاکرات خود را با شرکت ملی نفت ایران آغاز کرده اند .
دستگیری 20 عضو شبکه براندازی در ارتش

بعد از ظهر امروز آیت الله ری شهری حاکم شرع دادگاه انقلاب ارتش در یک مصاحبه مطبوعاتی شرکت و اعلام کرد 20 نفر دیگر از اعضای شبکه براندازی در ارتش دستگیر شده اند. وی اظهار داشت : از گروه توطئه کننده فقط 7 نفر دستگیر شده بودند و بقیه نیز تحت مراقبت قرار داشتند ، به خاطر این که نام آنها افشا نشود دادگاه را غیر علنی اعلام کردیم و ما در این مدت توانستیم یک گروه 5 نفری از این افراد و همچنین یک گروه 15 نفری دیگر را همین امروز دستگیر کنیم . در بین دستگیر شدگان از امرا ارتش نیستند و بالاترین درجه آنها سرگرد است .

دستگیر شده ها با عراق در ارتباط بودند

آیت الله ری شهری گفت : برنامه ای که این آقایان داشتند اعلام تاریخ حرکت ستون نظامی به دره قاسملو بود ، اینها با عراق نیز رابطه داشتند ، در جلسه ای که در تاریخ 11 اردیبهشت تشکیل شده بود  استور یکم عباسعلی درودگر یکی از دستگیر شدگان گفت که من در چند روز گذشته با صدام ملاقات حضوری داشتم و او قول داد هرگونه کمک مادی و سلاح و تجهیزات در اختیار ما بگذارد ، همچنین در ایام عید نوروز با قرار قبلی برای ملاقات با پالیزبان مرخصی گرفته و به سوی کردستان رفته است ولی موفق به این دیدار نشده ولی مکاتبات برقرار بوده است .

آیت الله بهشتی  : ما در یک حالت بحرانی قرار داریم و بدانید که هیچ کشور انقلاب کرده ای در سال اول پیروزی انقلاب مشکلاتی به کمی مشکلات کشور ما نداشته است و آن نیز به یمن امکانات خداداد مردمی و مذهبی بودن انقلاب در این کشور است . حالا نیز صحبت از پیش کشیدن بودجه جنگی و اقتصاد جنگی است به خاطر این که ما یک نبرد سرنوشت ساز را با سلطه گرها داریم دنبال می کنیم و اگر جنک گرم نداشته باشیم جنگ سرد شدید خواهیم داشت و همه مسئولان باید خود را برای آن جنگ سرد آماده کنند .
ارتش عراق در مرز های ایران متمرکز شده است

وی ادامه داد : وی می گوید «ارتش عراق با تجهیزات مدرن در مرز ایران متمرکز شده و آماده هجوم به ایران است و تعدادی افراد آموزش دیده و تحت نظر پالیزبان با تعدادی از کردها برای سرنگونی نظام جمهوری اسلامی آماده اند ولی ارتش ایران ضعیف است و تا چند روز  دیگر در برابر کردها شکست می خورد و پیشنهاد می کند برای سرنگون کردن نظام باید از مرزها شروع کرد »

همسر یکی از دستگیر شده ها او را لو داد

آیت الله ری شهری ادامه داد : دستگاه اطلاعاتی ما در شرایط فعلی قوی نیست ، افراد مومن به انقلاب در دستگیری این افراد کمک کرده اند به عنوان نمونه همسر یکی از دستگیر شده ها به ما مراجعه کرده و اطلاع داد که شوهرش با سیا ارتباط دارد و اطلاعات مربوط را در اختیار ما گذاشت . (1)

تظاهرات سلطنت طلب ها علیه ایران در لندن 

جبهه وحدت ملی که شامل همه فراریان و سلطنت طلبان زمان شاه است و رهبری آن را مزدورانی چون بختیار و حسن نزیه بر عهده دارند امروز در لندن علیه جمهوری اسلامی تظاهرات به راه انداختند . در اطلاعیه ای که به مناسبت دعوت به این راهپیمایی در روزنامه تایمز چاپ شده با اشاره به اعدام سران رژیم سابق و نیز گروگان گرفته شدن جاسوس های آمریکایی آمده است : ما نماینده ملی گرایان ایران هستیم ! (2)

آیت الله بهشتی : نبرد سختی را در پیش داریم 

مسائل و مشکلات استان خوزستان در جلسه ای با حضور آیت الله بهشتی رئیس دیوانعالی کشور و عضو شورای انقلاب مطرح شد . در این جلسه که سید محمد غرضی استاندار خوزستان و مقامات اداری و قضایی استان برگزار شد آیت الله بهشتی اظهار داشت : ما در یک حالت بحرانی قرار داریم و بدانید که هیچ کشور انقلاب کرده ای در سال اول پیروزی انقلاب مشکلاتی به کمی مشکلات کشور ما نداشته است و آن نیز به یمن امکانات خداداد مردمی و مذهبی بودن انقلاب در این کشور است .

آیت الله بهشتی ادامه داد : حالا نیز صحبت از پیش کشیدن بودجه جنگی و اقتصاد جنگی است به خاطر این که ما یک نبرد سرنوشت ساز را با سلطه گرها داریم دنبال می کنیم و اگر جنک گرم نداشته باشیم جنگ سرد شدید خواهیم داشت و همه مسئولان باید خود را برای آن جنگ سرد آماده کنند . (3)

اعتصاب غذای یک نماینده در صحن مجلس !

اسماعیل معزی نماینده مردم ملایر در مجلس شورای ملی دست به اعتصاب غذا زده و در ساختمان مجلس متحصن شد . اعتصاب غذای این نماینده به این علت است که اعتبار نامه اش برای بررسی بیشتر به کمیسیون تحقیق ارجاع شده است .گفتنی است معزی همان نماینده ای است که با اعتبار نامه آیت الله خلخالی مخالفت کرده بود.(4)

معین فر : هیئت های مختلف برای خرید نفت وارد کشور شده اند

علی اکبر معین فر وزیر نفت کشورمان امروز در یک گفت و گوی مطبوعاتی اظهار داشت هیئت های نفتی مختلف برای خرید نفت ایران وارد تهران شده اند و مذاکرات خود را با شرکت ملی نفت ایران آغاز کرده اند . وی گفت : در ماه ژوئن به طور ماهانه روزانه 800 هزار بشکه نفت صادرات داشتیم و با توجه به درخواست هایی که از طرف بعضی از کشورها رسیده از نظر تولید و درخواست نفت اضافی در ماه جولای از حدود یک میلیون بشکه ،  نفت صادراتی ما تجاوز خواهد کرد . (5)

پی نوشت :

1- اطلاعات ، 1 تیر 1359 ، صفحه 2

2- اطلاعات ، 1 تیر 1359 ، صفحه 12

3- اطلاعات ، 1 تیر 1359 ، صفحه 3

4- اطلاعات ، 1 تیر 1359 ، صفحه 2

5- کیهان ، 1 تیر 1359 ، صفحه 11

پژوهشگر : سید روح الله امین آیادی

انتهای متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول