اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

دبیر اجرایی خانه کارگر آذربایجان غربی:

نظارتی بر نحوه هزینه شدن وام‌های اشتغالزایی اعمال نمی‌شود

دبیر اجرایی خانه کارگر آذربایجان غربی گفت: وام‌های اشتغالزایی به متقاضیان پرداخت می‌شود ولی در آذربایجان غربی بر نحوه هزینه شدن این منابع مالی نظارتی اعمال نمی‌شود.

نظارتی بر نحوه هزینه شدن وام‌های اشتغالزایی اعمال نمی‌شود

اسلام صادقی امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در ارومیه، اظهار داشت : انتظاری که از مسئولان و دست‌اندرکاران استان وجود دارد این است که اگر مبالغی به عنوان تسهیلات بانکی برای ایجاد اشتغال به افراد پرداخت می‌شود تا آخرین مرحله و تا زمان راه‌اندازی واحد صنعتی نظارت و پیگیری صورت گیرد، تا اینکه مبالغ تخصیص یافته به مصرف دیگر نرسد.

وی افزود: در واحدهای صنعتی و تولیدی مناطق مختلف استان مشکلاتی ایجاد شده است که می‌توان حقوق معوقه کارگران، اخراج نیروی انسانی، عدم توانایی خرید مواد اولیه را از عمده‌ترین مشکلات عنوان کرد که اصلی‌‌ترین دلیل برای بروز این مسائل سوءمدیریت و تورم است و مواردی دیگر از جمله نبود نظارت و پیگیری مسئولان در چند برابر شدن این مسائل دخالت دارد.

صادقی اضافه کرد: تعدادی از واحدهای تولیدی و صنعتی با وجود چالش‌های مختلف توانسته‌اند که برای بقای خود موفق شوند ولی تعدادی دیگر به رکود و تعطیلی کشیده شده‌اند به طوری که آنچه در این میان اهمیت داشته و جالب توجه است این است که واحدهای تعطیل شده با سرمایه دولتی ایجاد شده‌اند و ما انتظار نداشتیم این واحدها به تعطیلی کشیده شوند.

وی اضافه کرد: واحدهایی که سر پا مانده‌اند با سرمایه شخصی ایجاد شده‌اند ولی واحدهایی که با اعتبارات دولتی راه‌‌اندازی شده‌اند اکنون غیرفعال هستند که عمده‌ترین دلیل سوء مدیریت در آن واحد است ولی عدم پیگیری و عدم نظارت مسئولان هم در به وجود آمدن این وضعیت دخالت دارد.

وی در پاسخ به این سئوال که آیا خلاء قانونی مانع ورود مسئولان و نظارت و پیگیری می‌شود، پاسخ داد: قانون اساسی و قانون کار جمهوری اسلامی ایران قانونی مترقی و کامل بوده و اهرم‌های کافی را به دست مجریان امر داده است ولی مورد استفاده قرار نمی‌گیرد.

× نظارت ناکافی در سرمایه‌گذاری، موجب فراخ‌بالی سودجویان و محروم‌تر شدن کارگران می‌شود

دبیر اجرایی خانه کارگر آذربایجان غربی اعتماد نابه‌جا به متقاضیان تسهیلات را مسبب مشکلات فعلی دانست و افزود: این تصور در استان وجود دارد که متقاضیان تسهیلات بانکی به طور قطع به راه‌اندازی واحد صنعتی و جذب نیروی کار اقدام می‌کنند پس به خاطر این اعتماد نا به جا، گاهی معلوم نمی‌شود که منابع مالی پرداخت شده به فرد در کجا و برای چه موضوعی هزینه شده است.

صادقی اقدامات مسئولان برای ریشه‌کن کردن بیکاری را ارزشمند دانست و افزود: اقداماتی که در این راستا انجام گرفته است نباید مورد غفلت قرار گیرد چرا که نشان‌دهنده دلسوزی مسئولان است ولی باید حسن تدبیر را هم در پیش گیرند تا اهداف منظور برای هر یک ریال عملیاتی شود.

وی بر ضعف و گاه نبود نظارت در ارتباط با چگونگی هزینه شدن وام‌های پرداختی پافشاری کرد و اظهار داشت: وجود چنین رویکردی در استان مبنی بر پرداخت تسهیلات و عدم پیگیری‌های بعدی منجر به جولان دادن یک عده قلیل سود‌جو شده است و از طرف دیگر قشر عظیم کم‌برخوردار دچار خسران می‌شوند.

وی در واکنش به این موضوع که شنیده‌ها حاکی از این است گاه منابع مالی که در اختیار متقاضیان وام قرار می‌گیرد به نحوی از انحاء از کشور خارج شده و در نقطه دیگر از این کره خاکی سرمایه‌گذاری می‌شود، بیان داشت: مطالبی در این راستا رد و بدل می‌شود ولی نتیجه عمل مهم است و آن هم اینکه برای جوانان بیکار کشورمان اشتغال ایجاد نمی‌شود اعم از اینکه این نقدینگی در داخل یا خارج از کشور هزینه شود.

وی بدیهی‌ترین خواسته خانه کارگر استان به نمایندگی از جامعه کارگری آذربایجان غربی ورود مسئولان امر به این موضوع و رسیدگی جدی به این قبیل نقصان‌ها، عنوان کرد و گفت: وظیفه خانه کارگر جمع‌آوری اطلاعات، جمع‌بندی و انعکاس وضعیت جامعه کارگری است ولی اهرم‌های اجرایی و نظارتی در اختیار مسئولان قرار دارد بنابراین انتظار داریم از واحدهای فعال، نیمه‌فعال و غیر فعال بازدید به عمل آورند، استانداری آذربایجان غربی، اداره کل تعاون کار و رفاه اجتماعی از نزدیک در جریان امور قرار گیرند.

دبیر اجرایی خانه کارگر آذربایجان غربی با اشاره به اینکه تعداد این قبیل واحدها زیاد است، خاطرنشان کرد: واحدهای صنعتی که با وجود بهره‌مند شدن منابع مالی دولتی، تعطیل هستند زیاد است در حالی که عده زیادی به عنوان کارگر روزمزد فقط برای تامین رزق روزانه خود کار می‌کنند اما می‌توانستند در این واحدهای صنعتی با دریافت حقوق و مزایای مکفی کار کرده و چرخ خانواده خود را بچرخانند.

انتهای پیام/61002/ی40/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول