اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  قرآن و فعالیت های دینی

توسط اخوان‌اقدم در گفت‌وگو با فارس عنوان شد

6 پیشنهاد برای فعالیت‌ قرآنی دولت یازدهم/ محور، تقویت وزارت ارشاد

مدرس قرآن کریم با اشاره به الزامات فعالیت قرآنی دولت یازدهم، 6 پیشنهاد عمده را برای بهبود این فعالیت‌ها ارائه داد که مهم‌ترین آنها تقویت معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد است.

6 پیشنهاد برای فعالیت‌ قرآنی دولت یازدهم/ محور، تقویت وزارت ارشاد

«حسین اخوان‌اقدم»، مدرس هنر تلاوت قرآن کریم در گفت‌وگو با خبرنگار فعالیت‌های قرآنی خبرگزاری فارس با اشاره به اینکه مشکلات در زمینه فعالیت‌های قرآنی جدای مشکلات حوزه فرهنگی نیست، گفت: مهم‌ترین دغدغه‌های مسئولان باید در راستای گسترش و تعمیق فرهنگ قرآنی در جامعه باشد.

هدف،‌ عجین شدن قرآن با فرهنگ جامعه باشد

وی با اشاره به کم‌توجهی مردم نسبت به مضامین کلام‌الله مجید تصریح کرد: متاسفانه مردم به قرآن و آموزه‌های آن توجه کافی ندارند و تنها در برخی مناسبت‌ها همچون ماه مبارک رمضان به قرآن روی می‌آورند؛ بنابراین مسئولان باید تدابیری بیندیشند که قرآن با فرهنگ جامعه عجین شود.

این قاری ممتاز قرآن کریم در ادامه افزود: مسئولان دولت جدید باید برای تحقق اهداف عالی نظام به ویژه ترویج فرهنگ قرآنی در کشور با دقت تصمیم‌گیری کرده و بر اساس سند چشم‌انداز و آن چه شورای انقلاب فرهنگی مصوب کرده است، حرکت کنند.

تقویت معاونت قرآن و عترت ارشاد شامل تقسیم صحیح بودجه، نصب مدیر کارآمد و استفاده از نخبگان به حاشیه رانده شده

وی با اشاره به راهکارهایی برای تعمیق فرهنگ قرآنی در کشور خاطرنشان کرد: تقویت معاونت عترت و قرآن وزارت فرهنگ ارشاد اسلامی به عنوان یکی از متولیان قرآنی که بودجه خاص قرآنی مصوب مجلس شورای اسلامی از آن طریق ملاحظه و تقسیم می‌شود، مهم‌ترین راه گسترش فرهنگ قرآنی است که البته برای تقسیم صحیح این بودجه باید مدیری کارآمد،‌ خوش فکر، صادق، فراجناحی و از همه مهم‌تر قرآن محور در رأس این نهاد مستقر شود.

اخوان‌اقدم با اشاره به اینکه باید بودجه تخصیص یافته به فعالیت‌های قرآنی به طور کامل در اختیار نهادهای قرآنی قرار بگیرد، اظهار داشت: برای روند رو به رشد در مسائل قرآنی باید اتاق فکری متشکل از نخبگان و دلسوزان قرآنی کشور و به ویژه کسانی که به هر دلیلی کنارگذاشته شده‌اند، تشکیل شود تا تصمیم‌هایی مناسب و‌ کارآمد در فعالیت‌های قرآنی اتخاذ شود.

الفت را به روابط نهادهای قرآنی بازگردانید

وی با اشاره به آیه 46 سوره مبارکه انفال که می‌فرماید: «وَأَطِیعُواْ اللّهَ وَرَسُولَهُ وَلاَ تَنَازَعُواْ فَتَفْشَلُواْ وَتَذْهَبَ رِیحُکُمْ وَاصْبِرُواْ إِنَّ اللّهَ مَعَ الصَّابِرِینَ؛ و از خدا و رسولش اطاعت کنید و با هم نزاع نکنید که سست شوید و هیبت شما از بین برود و صبر پیشه کنید که خدا با صابران است»، ادامه داد: دولت آینده باید سازوکار مناسبی برای انس و پیوند بین نهادهای و سازمان‌های مؤثر قرآنی کشور ایجاد کند، چرا که اکنون تنازع و مجادلات میان نهادهای قرآنی باعث تفرقه و هم‌پوشانی فعالیت‌ها شده است.

اخوان‌اقدم توجه ویژه به مؤسسات و مجموعه‌های مردم نهاد قرآنی را یکی دیگر از راهکارهای گسترش فرهنگ قرآنی عنوان کرد و گفت: فعالیت‌های بسیاری از تشکل‌های قرآنی مردم نهاد به دلیل کمبود بودجه کمرنگ یا ساقط شده است. دولت آینده باید به سمتی رود که امور را به نهاد‌های خصوصی ومردمی واگذار کند تا فعالیت‌های قرآنی هدفمند و رقابتی شود.

استفاده از متخصصان قرآنی در آموزش و پرورش

وی با اشاره به حمایت از فعالیت‌های قرآنی آموزش و پرورش افزود: آموزش و پرورش یکی از متولیان آموزش عمومی قرآن در کشور است، بنابراین برای بهبود ‌آموزش قرآن باید ساز وکار مناسبی از جمله افزایش ساعات درس قرآن،‌ به کارگیری دبیران قرآن متخصص و همچنین توجه مدیران ارشد مدارس به مسائل قرآنی اتخاذ شود.

این معلم قرآن کریم با بیان اینکه با ایجاد فضای رقابتی می‌توان افراد را با سلایق مختلف حول محور قرآن جذب کرد،‌ تصریح کرد: برگزاری مسابقات مختلف قرآنی همچون ساخت کلیپ و فیلم کوتاه قرآنی یا طراحی پوستر نه تنها باعث ایجاد فضای تبلیغی و ترویجی قرآن در سطح جامعه،‌ بلکه موجب مشارکت بخش خصوصی و نهادها برای جذب بیشتر افراد به فعالیت‌های قرآنی می‌شود.

انتهای پیام/م.خ

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول