اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

گزارش فارس از معضلات تولید کنندگان خرما

ثمرات نخیلات دشتستان در حال از بین رفتن است/ نخلداران: مسئولان فکری کنند

نخلداران و تولید کنندگان خرما در دشتستان با مشکل ریزش محصول و از بین رفتن ثمرات نخیلات مواجه شده و خواستار تلاش و پیگیری مسئولان برای مقابله با این مشکل هستند.

ثمرات نخیلات دشتستان در حال از بین رفتن است/ نخلداران: مسئولان فکری کنند

به گزارش خبرگزاری فارس از دشتستان، دشتستان از مهم‌ترین شهرستان‌های تولیدکننده خرما در سطح کشور است و این شهرستان بیشترین میزان تولید خرما در کشور را دارد.

بر اساس آمار موجود سالانه بیش از 120 هزار تن خرما در این شهرستان تولید می‌شود و دشتستان در زمینه صادرات خرما نیز جایگاه خاصی در کشور دارد.

در سال‌های اخیر، فروش محصول خرما از دغدغه‌های جدی نخلداران و تولیدکنندگان شهرستان دشتستان بوده و قیمت خرما نیز از دیگر مسایل و دغدغه‌های این قشر بوده است.

در چند سال گذشته همچنین برخی آفات نیز دامنگیر نخیلات شد و بر کیفیت محصولات نخلداران تاثیر گذاشت و در واقع نخلداران همواره دغدغه‌های فراوانی از ابتدای فصل تا انتهای فصل برداشت دارند.

اما آنچه این روزها دامنگیر تولیدکنندگان خرما در دشتستان شده ریزش بیش از حد محصولات و از بین رفتن ثمره نخیلات است.

تعدادی از تولید کنندگان خرما در دشتستان با مراجعه به خبرنگاران فارس نسبت به این پدیده ابراز نگرانی کردند و خواستار تلاش مسئولان برای یافتن راهکاری به منظور مقابله با این مشکل شدند.

نخلداران: ریزش محصول خرما یک مشکل اساسی است

کرم لشکری از نخلداران دشتستان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در دشتستان بیان داشت: ثمرات نخل‌های بنده دچار عیب شدید شده و با وجود سم‌پاشی‌هایی که انجام داده‌ام همچنان ریزش محصول ادامه دارد.

بهرام رضوانی نیز عنوان کرد: ثمرات نخیلات اینجانب دچار عیب شده و به عقیده کارشناسان سرخک گرفته‌اند.

وی ابراز داشت: سم برای مقابله با این آفت نیز گران و کمیاب است و همه نخلداران نگران این مسئله هستند و باید راهکاری برای این مسئله پیدا شود.

یدالله بهرامی نیز گفت: در چند سال اخیر نخلداران با مشکلات بسیار زیادی روبه‌رو بوده‌اند و هر سال یک مشکل جدید بر مشکلات ما اضافه شده است.

وی افزود: مشکلات فروش خرما از جمله مشکلات همیشگی است و امسال بحث ریزش محصولات نیز اضافه شده است.

ناصر بحرانی یکی دیگر از تولیدکنندگان خرما نیز خاطر نشان کرد: از مسئولان جهاد کشاورزی و نمایندگان انتظار داریم به این مسئله رسیدگی کنند.

وی اضافه کرد: تمام امید کشاورزان این منطقه به فروش محصولات است و امسال با کاهش 30 تا 40 درصدی محصول مواجه هستیم که نگران کننده است.

پیگیری لازم برای رفع مشکلات نخلداران

رئیس جهاد کشاورزی شهرستان دشتستان نیز ابراز داشت: در عرصه تولید خرما از دشتستان به‌عنوان قطب خرماخیز استان بوشهر یاد می‌شود و در سال گذشته شاهد تولید 128 هزار تن از این محصول در باغات و نخیلات شهرستان دشتستان بوده‌ایم.

حسین قیصری به وجود 4.5 میلیون اصله نخل در شهرستان دشتستان اشاره کرد و ادامه داد: 30 هزار هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان دشتستان زیرکشت درختان نخل است و در این شهرستان بالغ بر 4 میلیون و 500 هزار اصله نخل وجود دارد.

وی با تأکید بر اینکه دشتستان مقام اول تولید خرما در کشور را به خود اختصاص داده است، اضافه کرد: از نظر میزان تولید و سطح زیرکشت در میان تمام شهرستان‌های کشور، دشتستان رتبه اول را به ‌خود اختصاص داده است.

این مسئول یادآور شد: افزایش کیفیت و کمیت تولید محصول خرما از مهم‌ترین اولویت‌هایی است که مجموعه جهاد کشاورزی دشتستان در سال‌های اخیر از طریق خدمات ترویجی،‌ مشاوره‌ای، آموزشی و... برای تحقق آن تلاش کرده است.

قیصری با اشاره به وجود برخی مشکلات نخلداران ابراز داشت: به شکل جدی پیگیر مشکلات این عزیزان هستیم و تلاش می‌کنیم همه مشکلات این قشر رفع شود.

آبپخش قطب خرمای کشور است

رئیس شورای اسلامی آبپخش نیز گفت: آبپخش یکی از مهم‌ترین قطب‌های کشاورزی استان و کشور در عرصه تولید خرما محسوب می‌شود و از این حیث تاثیر مهمی در عرصه اقتصاد و کشاورزی دارد.

مصطفی رضایی خاطر نشان کرد: توجه و رسیدگی به مشکلات باغداران در این منطقه از اهمیت بالایی برخوردار است و علاوه بر رفع دغدغه‌های فکری باغداران توسعه اقتصادی و صنعتی آبپخش را نیز به‌ دنبال خواهد داشت.

وی افزود: استفاده از دیدگاه‌ها و راهکارهای کشاورزان به‌منظور رفع مشکلات ایشان از رویکردهایی است که شورای اسلامی آبپخش در ماه‌های اخیر مورد توجه قرار داده و تمام پیگیری‌ها و مذاکرات خود را بر اساس پیشنهادات و راهکارهای ارائه شده از ناحیه کشاورزان انجام داده‌ایم.

این مسئول تصریح کرد: در یک سال گذشته این شورا به‌صورت ویژه مطالبات کشاورزان را مورد پیگیری قرار داده و از طریق تعامل و همکاری متقابل با مسئولان و مدیران اجرایی اقدامات ویژه و ارزنده‌ای در زمینه کشاورزی صورت پذیرفته است.

رضایی یادآور شد: ریزش محصولات نخلداران از معضلات جدید در حوزه کشاورزی آبپخش و دشتستان است و مسئولان جهاد کشاورزی باید راهکاری مناسب برای مقابله با این پدید داشته باشند.

جهاد کشاورزی نسبت به رفع مشکلات نخلداران همت کند

نماینده دشتستان در مجلس شورای اسلامی نیز اظهار داشت: توجه به دغدغه‌های کشاورزان در دستور کار قرار دارد.

حجت‌الاسلام سید مهدی موسوی‌نژاد افزود: دشتستان قطب بزرگ کشاورزی در استان و حتی کشور است و توجه به پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های کشاورزی این شهرستان لازم است.

این مسئول خاطر نشان کرد: امروز کشاورزان دشتستان با مشکلات بسیار زیادی دست و پنجه نرم می‌کنند و سیلاب اخیر نیز مشکلات این قشر را چند برابر کرد.

موسوی‌نژاد تصریح کرد: در چند سال اخیر همواره کشاورزان و نخل‌داران دشتستان با دغدغه خرید تضمینی محصولات خود روبه‌رو هستند که این مسئله هیچ زمانی به طرز مناسبی ساماندهی نشده و معلوم نیست چه زمانی خیال تولیدکنندگان خرما بابت فروش تضمینی محصولات راحت می‌شود.

وی اضافه کرد: فراهم کردن تجهیزات و امکانات مدرن و پیشرفته برای کشاورزان تأثیر بسزایی در افزایش کمیت و کیفیت محصول خرما دارد و هم‌اکنون نبود تجهیزات مدرن خرما یکی از عوامل عدم افزایش تولید این محصول است.

نماینده دشتستان در مجلس شورای اسلامی متذکر شد: در شرایط کنونی باید نسبت به توسعه صنایع تبدیلی اهتمام ورزیم و باید به گونه‌ای عمل کنیم که خرما را به محصولات دیگر تبدیل و سپس به بازار عرضه کنیم.

این مسئول اذعان داشت: امیدوار هستیم در مورد مشکل اخیر نیز مسئولان جهاد کشاورزی دشتستان و استان نسبت به رفع مشکلات نخلداران اهتمام ورزند تا شاهد رضایتمندی این قشر باشیم.

انتهای پیام/2452/ن40/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول