اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

توسط آستان قدس رضوی صورت گرفت

تهیه میکروفیلم از 28 هزار و 600 جلد کتاب

مسئول بخش فیلمتک و دیجیتال‌سازی سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی گفت: در سال گذشته در بخش فیلمتک و دیجیتال‌سازی آستان قدس رضوی از 28 هزار و 643 جلد کتاب عکس‌برداری و میکروفیلم تهیه شده است.

تهیه میکروفیلم از 28 هزار و 600 جلد کتاب

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد به نقل از روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان‌قدس رضوی، محمدعلی رمضانی اظهار کرد: برای تهیه میکروفیلم از این تعداد کتاب، 5 میلیون و 556 هزار و 911 فریم عکس تهیه شده است؛ به طوری که هر عکس حاوی تصویر دو صفحه از هر کتاب بوده است.

وی در ارتباط با فعالیت این واحد بیان کرد: بخش فیلمتک و دیجیتال‌سازی به منظور ایجاد امکان دسترسی بهترِ همگان به ویژه نخبگان و پژوهشگران به منابع قدیمی در سال 1351 راه‌اندازی شده و پس از آن با توجه به نیاز مخاطبان فعالیت‌های خود را توسعه داده است.

رمضانی تصریح کرد: این واحد از طریق امکانات و تجهیزات ویژه نسبت به عکس‌برداری از صفحات کتاب‌ها به ویژه کتاب‌های خطی و چاپ سنگیِ قدیمی اقدام می‌کند و فایل‌های خام این تصاویر ذخیره‌سازی شده و میکروفیلم‌ها نیز آرشیو می‌شود.

وی افزود: بنا به تقاضای کتابخانه دیجیتال آستان قدس رضوی این فایل‌ها جهت بهره‌برداری‌های مورد نظر در اختیار این کتابخانه قرار می‌گیرد؛ همچنین محققان و پژوهشگران نیز در صورت اعلام نیازمندی و طی مراحل قانونی قادر هستند از منابع دیجیتالی شده توسط این واحد بهره‌مند شوند.

رمضانی ادامه داد: هم‌اکنون واحد دیجیتال‌سازی سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی به طور روزانه 15 هزار فریم عکس از کتب مورد نظر تهیه می‌کند به عبارت دیگر در این واحد 30 هزار صفحه کتاب در روز دیجیتال‌سازی می‌شود.

مسئول بخش فیلمتک و دیجیتال‌سازی سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی با اشاره به اهمیت تهیه میکروفیلم به ویژه از نسخ خطی و قدیمی گفت: تهیه میکروفیلم از این نسخ یا به طور کلی دیجیتال‌سازی این نسخ به نوعی جان بخشیدن دوباره به روح فرسوده این کتاب‌ها است.

وی یادآور شد: برخی از این کتب به لحاظ قدمت به قدری ارزشمند هستند که حتی در صورت سالم بودن نمی‌توان آن را در اختیار مخاطب عام قرار داد؛ در حالی که این کتاب‌ها به هر ترتیب برای خوانندگانی نگاشته شده‌اند و تهیه نسخه دیجیتالی از این کتاب‌ها این فرصت را فراهم می‌کند تا میراث کهنِ علمی و فرهنگی ما در نزدِ جوانانمان همچنان ساری و جاری باشد.

رمضانی در پایان یادآور شد: بخش فیلمتک و دیجیتال سازی سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی آمادگی دارد که از نسخ خطی و چاپی قدیمی تحت مالکیت اشخاص و یا کتابخانه‌های خصوصی به طور رایگان نسخه دیجیتال تهیه کند و علاقه‌مندان برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند با شماره‌های 2219989 و 2259835 تماس حاصل کنند.

انتهای پیام/70005/ذ/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول