اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

کارشناس ارشد مسئول بهداشت مدارس گیلان:

خانواده‌های گیلانی در مصرف باقلا زیاده‌روی نکنند

کارشناس ارشد مسئول بهداشت مدارس گیلان گفت: برای پیشگیری از بیماری فاویسم، خانواده‌های گیلانی از مصرف زیاد باقلا پرهیز کنند و توصیه‌های پزشکی را جدی بگیرند.

خانواده‌های گیلانی در مصرف باقلا زیاده‌روی نکنند

محمدحسن نوین امروز در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار فارس در رشت با اشاره به شیوع بیمار فاویسم ناشی از مصرف باقلای درشت در فصل تابستان، اظهار کرد: بیماری فاویسم به دلیل کمبود آنزیم G6pd در افراد ایجاد می‌شود و اگر کسی این آنزیم را نداشته باشد یقیناً در زمره بیماران فاویسمی قرار می‌گیرد.

وی با بیان اینکه فاویسم در پسران بیشتر مشاهده می‌شود، افزود: فاویسم در دختران کمتر دیده می‌شود ضمن اینکه در هر شرایط سنی و حتی دوران نوزادی نیز می‌توان به آن مبتلا شد.

این کارشناس مسئول، با اشاره به علایم بیماری فاویسم اذعان کرد: شکسته شدن گلبول‌های قرمز خون موجب زردی و کم‌خونی در افراد می‌شود و این از مهم‌ترین مشخصه‌های فاویسم است.

وی با تصریح بر اینکه مصرف باقلا در بروز و تشدید بیماری فاویسم نقش موثری دارد، متذکر شد: نه تنها مصرف باقلا بلکه مصرف برخی از اقلام دارویی از جمله گروه سولفونامیدها در بروز و تشدید این بیماری نقش مهمی ایفا می‌کند.

نوین درباره اقدام‌های صورت گرفته در زمینه شناساندن بیماری فاویسم به مردم گیلان، یادآور شد: از طریق آموزش چهره به چهره و توزیع بروشورها در سطح مراکز بهداشتی و درمانی و خانه‌های بهداشت درصدد شناساندن و معرفی هر چه بهتر علایم و نشانه‌های این بیماری به خانواده‌ها و افراد مبتلا هستیم.

وی با بیان اینکه فاویسم ناتوانی ایجاد نمی‌کند و جزو بیماری‌های خاص نیست، متذکر شد: با توجه به گرم شدن هوا و وجود محصول باقلا در استان گیلان باید توصیه‌های پزشکی جدی گرفته شود و افراد مبتلا به فاویسم از مصرف باقلا به شدت پرهیز کنند.

انتهای پیام/2300/ی20/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول