اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر عامل سازمان زیباسازی شهرداری قم:

زیباسازی مناطق شهری قم هماهنگ و هدفمند می‌شود

مدیرعامل سازمان زیباسازی شهرداری قم گفت: سازمان زیباسازی به رغم کمبودها و محدودیت‌های گسترده به دنبال هماهنگ و هدفمند کردن فعالیت‌های مناطق در این زمینه است.

زیباسازی مناطق شهری قم هماهنگ و هدفمند می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از قم به نقل از روابط عمومی شهرداری قم، توجه به تبلیغات شهری در دوره مدیریت فعلی شهری قم با تحولی اساسی مواجه شده است و همزمان با نگاهی نو به سایر مولفه‌های زیبایی شهر، تبلیغات تجاری در نقاط گوناگون افزایش یافت.

در این میان سازمان زیباسازی شهرداری قم جان دوباره‌ای گرفت و فضاهای بی‌شماری را برای تبلیغات شهری مهیا ساخت. این فضاهای تبلیغاتی را می‌توان در جای جای شهر قم در خیابان‌های نقاط برخوردارتر یا خیابان‌های محروم‌تر دید. با عبور از خیابان‌‌ها می‌توان به خوبی تنوع رنگ‌ها را در تبلیغات بازرگانی شهری مشاهده کرد. با افزایش مکان‌های مناسب برای تبلیغات شهری اکنون برپا ساختن داربست به منظور نصب بیلبورد ممنوع شده است و سازمان زیباسازی شهرداری قم تابلوهای غیرمجاز و نازیبا را جمع‌آوری می‌کند.

سیدمحمد موسوی‌منش مدیرعامل سازمان زیباسازی شهرداری قم می‌گوید: در بحث شهرسازی برای اینکه سرزندگی و تعلق به شهر را در میان شهروندان افزایش دهیم باید برخی مولفه‌ها را رعایت کنیم. از جمله این مولفه‌ها، شرایط مطلوب سیما و منظر شهری است که دارای ساختار پیچیده‌ای است.

از نگاه موسوی‌منش یکی از مواردی که می‌تواند موجب ایجاد سرزندگی در شهر شود و تعلق شهری را در شهروندان افزایش دهد تبلیغات شهری است. او می‌افزاید: همت شهروندان در زیباسازی شهر بر تاثیر این تبلیغات خواهد افزود.

مدیرعامل سازمان زیباسازی شهرداری قم همچنین با تاکید بر ضرورت تغییر مبلمان شهری، می‌افزاید: سیمای شهری، در ذهن و روحیات شهروندان به شکل مستقیم و غیر مستقیم اثرگذار است، لذا طراحی مناسب مبلمان شهری در قم می‌تواند علاوه بر کاهش ترافیک، تسهیل در ارایه خدمات، ناهنجاری‌های اجتماعی را محدود کند و تحت‌الشعاع قرار دهد.

وی اضافه می‌کند: سازمان زیباسازی به رغم کمبودها و محدودیت‌های گسترده در زمینه‌ نیروی انسانی، در تلاش است با هماهنگی برخی از معاونت‌های شهرداری، فعالیت‌های مناطق را در این زمینه هماهنگ، هدفمند و با پشتوانه علمی همراه سازد تا در آینده وضعیت مبلمان شهری باز هم ارتقاء یابد.

البته شاید بتوان تبلیغات شهری را یکی از عوامل توجه بیشتر شهروندان به زیباسازی شهر، دانست. چنان که مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر قم می‌گوید: تبلیغات شهری در کنار سایر عوامل مانند المان‌های شهری، نقاشی دیواری، آب نماها و... موجب زیبایی شهر می‌شود و این امر شهروندان را برای ایجاد نمایی بهتر از ساختمان‌ها و فضاهای تجاری و مسکونی تهییج می‌کند.

وی اضافه می‌کند: با توجه به اینکه سیما و منظر شهری اکنون از سوی مسئولان شهری مورد توجه قرار گرفته است، شهروندان به این نتیجه رسیده‌اند که ساختمان زیباتر و تمیزتر بر مرغوبیت ملک و رشد اقتصادی شهر موثر است.

وی توجه مدیران مجتمع‌های آپارتمانی به نورپردازی ساختمان‌ها و رغبت مالکان املاک مسکونی، اداری و تجاری به ایجاد نمایی بهتر از ملک را دلیلی بر این ادعا می‌داند که توجه به سیما و منظر شهری بر تمایل شهروندان بر زیباسازی شهر افزوده است.

همچنین سعید رمضانی مشاور هنری شهردار قم با تاکید بر اینکه رنگ تاثیر بسزایی در ایجاد آرامش و تلطیف فضای شهری و لذت بصری افراد دارد، عنوان داشت: به کمک رنگ‌ها می‌توان در نما‌ها و فضای شهری گوشه‌ای از هویت ایرانی اسلامی ‌را به نمایش گذاشت.

وی با اشاره به لزوم وجود فضای تبلیغاتی و متنوع بستر برای شهروندان در زمینه اطلاع رسانی و تبلیغات محیطی می‌گوید: یکی از معضلاتی که تا چند سال قبل سیمای شهر را تحت تاثیر خود قرار داده بود، نصب داربست‌های فلزی و پوستر‌ها و اطلاعیه‌ها و تراکت‌ها و همچنین دیوارنویسی‌های غیرمجاز در سطح شهر بود.

مشاور شهردار قم ادامه داد: این امر باعث آشفتگی بعدی و ایجاد فضای نازیبا در شهر شده بود که با توجه به برنامه‌ریزی‌های به عمل آمده با افزایش سازه‌های تبلیغاتی و ساماندهی تبلیغات محیطی با استفاده از تکنیک‌های تبلیغات همانند تلویزیون شهری، پرتابل‌ها، استند، بنر و با همکاری و مشارکت شهروندان و مسئولان این موضوع اصلاح شد.

البته یکی دیگر از وجوه تبلیغات شهری استفاده از منابع درآمدی آن است، اما با توجه به اینکه این کار در شهر قم نوپا است و فضاسازی مناسب برای آن مستلزم صرف هزینه‌هایی است، اتکای چندانی به درآمدهای آن نمی‌توان داشت. مدیر عامل سازمان زیباسازی شهر قم می‌گوید: فعلا سازه‌های تبلیغات شهری از سوی پیمانکار نصب می‌شود و پیمانکار هزینه نصب این سازه‌ها را دریافت می‌کند.

او می‌افزاید: فضای تبلیغات در شهر قم به حدی نرسیده است که پاسخگوی هزینه‌های نصب سازه‌های تبلیغاتی باشد، بنابراین این سازمان از کمک‌های شهرداری استفاده می‌کند.

به اعتقاد موسوی‌منش، سازمان زیباسازی شهرداری قم حداقل برای دو تا سه سال باید از حمایت‌های مالی شهرداری استفاده کند تا سازه‌های مناسب تبلیغاتی در نقاط مختلف شهر نصب شود.

در حال حاضر به منظور نصب سازه‌های تبلیغاتی، کارشناسان سازمان زیباسازان شهرداری قم در محل حاضر می‌شوند و پس از استعلام از معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری قم سازه نصب و به بخش خصوصی جهت نصب تابلو تحویل داده می‌شود.

اما بی‌شک به کار بستن تبلیغات به عنوان یکی از مولفه‌های مبلمان شهری نیازمند برنامه ریزی و طرحی جامع دارد. این طرح اکنون از سوی سازمان زیباسازی شهرداری قم در حال تدوین است.

مدیرعامل سازمان زیباسازی شهرداری قم می‌گوید: طرح جامع تبلیغات محیطی شهر قم تهیه شده است و در حال بررسی نهایی است. این طرح سیاست جامعی نسبت به نحوه تبلیغات محیطی در شهر قم به دست می‌دهد.

انتهای پیام/2258/ج/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول