اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‏دهد

سر برآوردن غول اعتیاد زیر سایه بی‌توجهی خانواده‌ها

مقابله با بیماری اعتیاد و پیشگیری از مصرف مواد مخدر امروز شاید دغدغه اکثر خانواده‏های ایرانی باشد؛ دغدغه‏ای که هم به‏جاست و هم ضرورت‏هایی برای تحقق آن وجود دارد که باید مورد توجه قرار گیرد.

سر برآوردن غول اعتیاد زیر سایه بی‌توجهی خانواده‌ها

به گزارش خبرگزاری فارس از استان سمنان، خانواده اصلی‏ترین نقش را در تربیت فرزندان دارد؛ خانواده سالم، خانواده‏ای است که همه امور و فعالیت‏های آن منطبق با موازین و معیارهای حاکم بر جامعه باشد.

یافته‏های تحقیقات حاکی از آن است که 44 درصد بزهکاران جامعه ما در خانواده‏های بی‏بند و بار زندگی می‏کرده‏اند؛ بی‏توجهی والدین به تربیت فرزندان عواقب وخیمی در آینده فرزندان به دنبال خواهد داشت و این امری طبیعی است.

نوع شغل پدر و مادر، وضعیت مسکن، کثرت یا قلّت اولاد، همسایگان، ساکنان دیگر منزل، ویژگی‏های اخلاقی پدر و مادر، نحوه رفتار با کودکان، طلاق، وجود ناپدری و نامادری، تعدد ازدواج، فرهنگ خاص حاکم بر خانواده، میزان تحصیلات والدین، پدرسالاری یا مادرسالاری، وضع اقتصادی خانواده، از هم پاشیدگی و سردی خانواده، جدایی والدین و عدم پیوستگی اعضای خانواده، و سست بودن ارکان خانواده از عوامل مهمی است که زمینه انحراف و کج‏روی را در فرد ایجاد می‏کند.

تحقیقات نشان می‏دهند که افراد معتاد بیش از افراد غیرمعتاد به خانواده‏های از هم پاشیده و بی‏ثبات تعلّق دارند و از این رو، پیشگیری از اعتیاد مستلزم رعایت همه مواردی است که خانواده با آن درگیر است.

 

 

پیشگیری از مصرف مواد مخدر؛ اولویت نخست بهزیستی

مدیرکل بهزیستی استان سمنان در همین زمینه گفت: پیشگیری از مصرف مواد مخدر اولویت نخست بهزیستی است که در همه رده‏ها باید به آن توجه شود.

حجت‏الاسلام علی پهلوان در گفت‏وگو با خبرنگار فارس در سمنان، به افتتاح نخستین نمایشگاه تخصصی پیشگیری نوین به مناسبت هفته مبارزه با مواد مخدر و به منظور جلوگیری از سوء مصرف مواد افیونی در فرهنگ‏سرای کومش سمنان اشاره کرد.

وی اظهار کرد: اداره کل بهزیستی استان سمنان توجه ویژه‏ای به جلوگیری از مصرف مواد مخدر دارد و در این نمایشگاه نیز 90 اثر در زمینه پیشگیری از اعتیاد به تماشا گذاشته شده است.

وی با بیان اینکه این نمایشگاه برای عموم برپا شده و آثار متنوعی در آن به نمایش گذاشته شده است، خواستار توجه مردم به مولفه‏های پیشگیری از مصرف مواد مخدر در جامعه شد.

مدیرکل بهزیستی استان سمنان گفت: رسیدگی به بحث اعتیاد و پیشگیری از مصرف مواد مخدر در تمامی سنین یکی از مهم‏ترین اهداف بهزیستی در سطح کلان بوده که در استان سمنان نیز به این امر توجه ویژه‏ای شده است.

پهلوان راه‏اندازی معاونت پیشگیری را در بهزیستی یکی از اتفاقات خوبی دانست که در راستای کاهش شمار مصرف‏کنندگان مواد مخدر، جلوگیری از گرایش به مواد افیونی و سایر بخش‏ها جدای از مواد مخدر و اثرات آن مشغول فعالیت است.

 

 

فرهنگ دوری از مواد مخدر؛ نیازمند نهادینه‏سازی در جامعه

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی سمنان نیز گفت: امروز باید کاری کرد تا فرهنگ دوری از مواد مخدر و اعتیاد در خانواده‏ها و جامعه نهادینه شود.

جعفر جندقی اظهار کرد: مقابله با اعتیاد مسئله مهم جامعه امروز ایرانی محسوب می‏شود و گام برداشتن در این حوزه با توجه به شرایط فعلی، نیازمند بسیج همگانی مردم و مسئولان است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی سمنان افزود: تجربه نشان داده است که همواره پیشگیری ارزان‏تر از درمان بوده و سریع‏تر نیز جواب می‏دهد و در زمینه مقابله با اعتیاد نیز باید به امر جلوگیری از ورود به عرصه مواد مخدر بیش از امروز کار شود.

جندقی با تاکید بر توجه به آموزش در بحث پیشگیری از اعتیاد، آگاه‏سازی خانواده‏ها را از مضرات و اثرات سوء مواد مخدر و مصرف مواد افیونی بسیار مهم دانست.

وی با بیان اینکه دولت باید در این زمینه سرمایه‏گذاری بیشتری انجام دهد و فرهنگ دوری از مواد مخدر و اعتیاد در جامعه نهادینه شود، اظهار داشت: باید همه دست در دست یکدیگر دهند تا جامعه‏ای عاری از اعتیاد داشته باشیم.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی سمنان افزود: دستگاه‏های اجرایی و نهادهای دولتی نیز باید بیش از گذشته به پیشگیری از اعتیاد و مصرف مواد مخدر توجه کنند و مقابله و پیشگیری در این حوزه همگانی و اجتماعی شود.

 

 

همه وارد میدان شوند

مدیرکل بهزیستی استان سمنان در ادامه اظهار کرد: همه باید در عرصه مبارزه با مواد مخدر و آسیب دیدن جوانان و نوجوانان ایران اسلامی از این مواد خانمان‏سوز وارد میدان شوند.

پهلوان عملکرد بهزیستی استان سمنان را در بخش مبارزه با مواد مخدر بیشتر معطوف به درمان و پیشگیری و جلوگیری از افزایش آثار سوء مصرف این مواد در جامعه دانست.

مدیرکل بهزیستی استان سمنان افزود: مؤسسات متعددی زیرپوشش بهزیستی هستند که مسائل را در بحث پیشگیری از اعتیاد پیگیری می‏کنند؛ اما این فعالیت‏ها باید با قوت و قدرت بیشتری ادامه یابد.

پهلوان بسط فعالیت‏های بهزیستی استان سمنان را در حوزه پیشگیری و مقابله با مصرف مواد مخدر در محله‏های کارگری، محلات و امور آموزشی مهم ارزیابی کرد.

مدیرکل بهزیستی استان سمنان اظهار داشت: پیشگیری از مصرف مواد مخدر و درمان یک معتاد کار زیادی می‏برد و باید در بحث پیشگیری از اعتیاد عاشقانه کار کرد و با علاقه پا در عرصه خدمت در این بخش نهاد.

 

 

آموزش، نگرش و عملکرد؛ 3 محور برخورد با مواد مخدر

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی سمنان هم با اشاره به سه محور برخورد با گسترش مصرف مواد مخدر در جامعه، این محورهای اساسی را آموزش، نگرش و عملکرد مردم و مسئولان در بحث پیشگیری از اعتیاد بیان کرد.

جندقی افزود: امروز همایش‏ها و نمایشگاه‏های متعددی در زمینه مبارزه با مواد مخدر و جلوگیری از اشاعه آن در جامعه برگزار می‏شود؛ اما همه این مراسم و برنامه‏ها باید ارزشیابی و نتایج حاصل از آن مشخص و تبیین شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی سمنان افزود: شناخت ویژگی‏ها و کمبودها یکی از راه‏هایی است که انسان را در مسیر تکامل یاری می‏کند و در زمینه مقابله با مواد مخدر نیز با ارزشیابی برنامه‏هایی که در دست اجراست، تمام نقاط قوت و ضعف شناسایی می‏شود.

 

 

تقویت رویکرد علمی؛ لازمه مبارزه با مواد مخدر

مدیرکل بهزیستی استان سمنان همچنین داشتن رویکرد علمی در زمینه مبارزه با مواد مخدر و کاهش اثرات آن در جامعه را بسیار تعیین‏کننده ذکر کرد و گفت: در بحث پیشگیری از اعتیاد نیز ضرورت دارد تا همه دست‏اندرکاران با کار علمی و کارشناسی فعالیت کنند.

پهلوان گفت: باید تمام صاحب‏نظران، کارشناسان و متخصصان در این عرصه وارد شوند و دست در دست یکدیگر دهند و به نوعی با فکر و اندیشه حرفه‏ای با این بلای خانمان‏سوز مقابله شود تا اثرگذاری فعالیت‏ها در جامعه افزایش یابد.

وی از صدا و سیما و رسانه‏های مکتوب و مجازی نیز خواست تا با همت بیشتری نسبت به گذشته در زمینه جلوگیری از مصرف مواد مخدر و دوری از فرهنگ روی آوردن به مواد افیونی وارد میدان شوند.

مدیرکل بهزیستی استان سمنان افزود: اطلاع‏رسانی درباره مضرات و عواقب مصرف مواد مخدر و نتایج نامطلوب آن در زندگی افراد از سوی رسانه‏ها باید بیشتر شود و در حقیقت رسانه نیز خود را در بحث پیشگیری از اعتیاد مسئول بداند.

پهلوان از خانواده‏ها نیز خواست تا بر روی فرزندانشان کنترل بیشتری داشته باشند.

وی در همین ارتباط افزود: آگاهی در بحث پیشگیری از اعتیاد ضروری است و همه باید بکوشند تا این آگاه‏سازی و اطلاع‏رسانی با قوت و کیفیت بالایی انجام شود.

 

 

راه‏اندازی کمپ ترک اعتیاد ویژه بانوان در سمنان

مدیرکل بهزیستی استان سمنان ادامه داد: آموزش و پرورش و دانشگاه‏ها هم باید وارد میدان شوند و در زمینه فرهنگ‏سازی بیشتر گام بردارند؛ دوران کودکی بهترین زمان از نظر یادگیری محسوب می‏شود و باید کودکان و نوجوانان را از همان ابتدا با مضرات مواد مخدر آشنا کرد.

پهلوان اظهار داشت: در مهدهای کودک استان سمنان با هدایت و نظارت بهزیستی استان سمنان در زمینه پیشگیری از اعتیاد فعالیت‏های گوناگونی انجام شده و این اقدامات دستاوردهای خوبی نیز داشته است.

وی گفت: مسئولان استان سمنان در حال پیگیری برای راه‏اندازی کمپ ترک اعتیاد ویژه بانوان در این استان هستند و این طرح نیز به زودی در مرکز استان سمنان به نتیجه خواهد رسید.

مدیرکل بهزیستی استان سمنان افزود: در حال حاضر، شش کمپ تحت نظر بهزیستی استان سمنان در راستای ترک اعتیاد و دوری از اثرات آن مشغول فعالیت هستند.

 

 

خانواده، دوستان و محیط؛ مهم‏ترین عوامل گرایش به اعتیاد

در جامعه ما که یک جامعه اسلامی است و تعالیم اسلامی، ارزش‏های خانوادگی را به بهترین وجه بیان کرده و مورد تأکید قرار داده است، نباید شاهد سست شدن پایه‏های خانواده و به دنبال آن، ترویج مصرف مواد مخدر در کشور باشیم.

نقش محیط جغرافیایی شهر، از جمله شهرهای مرزی که امکان انتقال مواد مخدر در آنها به راحتی صورت می‏گیرد و نیز محل سکونت در گرایش افراد به اعتیاد نقش به سزایی دارد.

عضویت در گروه هم‏سالان برای نخستین بار کودکان را در فرایندی قرار می‏دهد که بیشترین میزان جامعه‏پذیری به صورتی ناخودآگاه و بدون هرگونه طرح سنجیده‏ای در آن انجام می‏پذیرد.

گروه هم‏سالان برخلاف خانواده و مدرسه، کاملاً حول محور منافع و علایق اعضا قرار دارد و اعضای این گروه می‏توانند به جست‏وجوی روابط و موضوع‏هایی بپردازند که در خانواده و مدرسه با تحریم مواجه است و وظیفه امروز همه ما این است که به این جست‏وجوگری پاسخ درست دهیم.

=====================

گزارش از: مرتضی مزینانی‏صفابین

=====================

انتهای پیام/2249/ی40/ث3001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول