اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

کارشناس مسائل خاورمیانه:

روی کار آمدن نظامیان در مصر عقب‌گرد سیاسی است / مصر هنوز به بلوغ انقلابی نرسیده است

یک کارشناس مسائل خاورمیانه گفت: مردم مصر نباید اجازه دهند نظامیان قدرت را در دست بگیرند زیرا این امر بازگشت به عقب محسوب می‌شود.

روی کار آمدن نظامیان در مصر عقب‌گرد سیاسی است / مصر هنوز به بلوغ انقلابی نرسیده است

حسن عبدی‌پور امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قم با اشاره به تحولات اخیر در مصر اظهار کرد: پس از پیروزی انقلاب مردم این کشور و برکناری مبارک، مردم مصر بسیار خوشحال بودند اما اتفاقات امروز این کشور نشان می‌دهد انقلاب هنوز بالغ نشده و برای رسیدن به آرامش در مصر باید منتظر آینده بود.

وی افزود: رهبران دینی در مصر طی سال‌های گذشته تلاش فراوانی به منظور نهادینه کردن حکومتی دینی کرده‌اند تا دولتی بر پایه اسلام و دموکراسی در این کشور شکل بگیرد و گام نخست برای تحقق این هدف بزرگ هم انقلاب مردمی بود اما دولت محمد مرسی در عمل نشان داد که خواسته‌های مردمی را چندان مورد توجه قرار نمی‌دهد.

این کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه ائتلاف صورت گرفته بر روی مرسی در انتخابات سال گذشته مصر تنها 51 درصد آرای مردمی را کسب کرد گفت: این بدان معناست که 49 درصد دیگر از شرکت‌کنندگان مخالف ریاست جمهوری مرسی بوده‌اند بنابراین او برای تشکیل دولت باید رویکردی فراجناحی می‌داشت و از همه احزاب برای شرکت در کابینه دعوت می‌کرد اما این اتفاق نیفتاد.

وی ادامه داد: مرسی با خودکامگی و راندن چهره‌ها و گروه‌های مخالف دولت، دوستانش را هم از دست داد ضمن اینکه گرایشات سلفی‌گری او که برخی آن را برای جلب آرای سلفی‌ها می‌دانند مشکلات سیاسی و اجتماعی را برایش به ارمغان آورده است.

عبدی‌پور با اشاره به عدم توفیق مرسی در تشکیل دولتی فراگیر در مصر عنوان داشت: فقدان درک صحیح از همگرایی در شکل‌گیری دولت یکی از عوامل اصلی اتفاقات اخیر در مصر است؛ اعطای برخی امتیازات به گروه‌های تکفیری سلفی در مصر هم خشم بسیاری از شیعیان و غیر آنها را برانگیخته و سخنرانی مرسی در جمع سلفی‌ها هم بر این امر صحه گذاشته است.

این کارشناس مسائل خاورمیانه گفت: علاوه بر مشکلات سیاسی در مصر می‌توان به گره‌های اقتصادی هم اشاره کرد ضمن اینکه مردم این کشور علاقه دارند دولتشان با جریان مقاومت در سوریه همراهی کند و ارتباط گسترده با ایران هم مد نظر آنهاست ولی مرسی هیچ یک از این خواسته‌های مردم را وقعی ننهاده است.

عبدی‌پور ادامه داد: زمانی که غرب دریافت که نمی‌تواند بیداری اسلامی را به سیطره خود درآورد تصمیم گرفت دولت‌هایی را پس از انقلاب‌های مردمی بر سر کار بیاورد که با اهداف آنها همسو باشند؛ اگر دولت مرسی به اهداف اصلی انقلاب مردم مصر پایبند بود و خواسته‌های مردمی را مورد توجه قرار می‌داد امروز چنین مشکلاتی را تجربه نمی‌کرد.

این کارشناس مسائل سیاسی عدم وجود رهبری قدرتمند و ساختارمند در انقلاب مصر را یکی از مهمترین عوامل به انحراف کشیده شدن آن دانست و افزود: ارتباط با جمهوری اسلامی به عنوان قدرتی منطقه‌ای کمک بسیار خوبی به مصر محسوب می‌شود که مرسی خود را از آن محروم ساخت.

وی گفت: نکته قابل تأمل در این میان این است که مردم مصر نباید اجازه دهند نظامیان قدرت را در دست بگیرند زیرا این امر بازگشت به عقب محسوب می‌شود بلکه باید با حرکت در مسیر دموکراسی و اسلام زحمت انقلابیون و خون شهدای مصر را به ثمر رساند.

انتهای پیام/78004/و40/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول