اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

استادیار دانشگاه علوم پزشکی استان قم:

دانشگاه طب سنتی در قم راه‌اندازی می‌شود

استادیار دانشگاه علوم پزشکی قم گفت: براساس هماهنگی‌های انجام شده در دانشگاه علوم پزشکی قم، دانشگاه طب سنتی در قم راه‌اندازی شده و در نیمه دوم سال جاری نیز در سطح PHD دانشجو پذیرفته می‌شود.

دانشگاه طب سنتی در قم راه‌اندازی می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، حسن مرادی امروز در همایش طب سنتی که در سالن همایش‌های دانشگاه علوم پزشکی قم برگزار شد ابراز داشت: غذا باید با توجه به مزاج شخص متقاضی مصرف شود و این مصرف می‌تواند در کوتاه مدت یا بلند مدت عوارضی به دنبال داشته باشد.

وی تغذیه را ریشه همه حالات روحی و احساسات افراد دانست و گفت: در طب ایرانی تنها به خوردن غذا توجه نشده بلکه آداب پیش از خوردن و بعد از خوردن غذا تا زمانی که این غذا به سلول‌های بدن و خون می‌رسد مورد توجه قرار می‌گیرد.

این پزشک متخصص طب سنتی با بیان اینکه نوع غذا و چگونگی خوردن غذا تأثیر بسیاری در زندگی و سلامتی افراد دارد گفت: عامل بسیاری از مشکلات جسمی و روحی مانند تشدید آلرژی، تپش قلب، بیماری‌های گوارشی، بیش فعالی کودکان و ... را می‌توان در نوع غذا و سازگاری آن با مزاج افراد جستجو کرد.

وی ادامه داد: در صورتی که غذا با شرایط فیزیولوژی جسم شخص مصرف کننده تناسب داشته باشد موجب سلامت افراد می‌شود.

مرادی نوع مزاج افراد را به سرد و گرم تقسیم کرد و گفت: غذاهای گرم دارای بوی تند، رنگ‌های تند مانند قرمز و نارنجی و طعم آنها شیرین، ‌تلخ و شور است.

وی ادویه‌هایی که بوی تند دارند را نیز گرم دانست و بیان داشت: غذاهایی که رنگ روشن، طعم ترش دارند سرد هستند که افراد با نوع مزاجشان باید غذای مناسب مصرف کنند.

این متخصص طب سنتی اضافه کرد: افراد لاغر اندام که چهره گندمگون دارند و در رفتار، حرکت چشم و تصمیم‌گیری سرعت عمل دارند افرادی گرم هستند و از نظر روحی و روانی افرادی شجاع بوده و به دلیل ویژگی ذاتی که دارند مثل آتش ناگهان شعله‌ور می‌شوند و معمولاً آدم‌های بسیار تیز هوشی هستند.

مرادی برخی افراد لاغر دارای سطح انرژی پایین، حافظه متوسط، روحیه حساس با سرعت انفعالات پایین را افراد گرم مزاج دانست و گفت: هر یک از این افراد باید با در نظر گرفتن وضعیت مزاج خود غذای مناسب میل کنند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با تأکید بر وضعیت فعلی بیماری و سلامت جهان بیان داشت: برای ریشه کنی برخی بیماری‌ها مانند آبله، طاعون، سیاه سرفه و یا کاهش بیماری‌هایی مانند تالاسمی، با استفاده از سلول‌های بنیادین و دانش روز تلاش‌های بسیاری در سطح جهان صورت گرفته است.

مرادی اضافه کرد: بیماری‌های زنان، کم خونی، کبد چرب، دیابت و... در دنیای امروز رو به گسترش است و با وجود شناخته شدن این بیماری‌ها ولی رشد آن در جامعه روز افزون است.

وی با تبیین دلایل این وقایع گفت: مهم‌ترین دلیل بروز بیماری‌های این چنینی، تغییر سبک زندگی مردم و تغییر مصرف تغذیه است.

استادیار دانشگاه علوم پزشکی قم آموزش را بهترین شیوه برای تغییر سبک زندگی مردم دانست و گفت: باید برای دستیابی به راه‌های کنترل بیماری تلاش کرد.

مرادی طرح پزشک خانواده را در اجرای برنامه‌ای آموزشی صحیح طرحی مناسب ذکر کرد و گفت: باید اینگونه طرح‌ها با آموزش زندگی صحیح به مردم ارائه شود و جلسه‌های منظم برای تعیین راهکار و رژیم‌های غذایی مناسب به بیماران گذاشته شود.

مرادی پرداختن به سبک زندگی و اصلاح مدیریت شیوه‌های زندگی در جلوگیری از بیماری را مهم‌ترین نقطه عطف طب سنتی عنوان کرد و گفت: طب سنتی ارائه دهنده غنی‌ترین الگوهای بهداشتی سلامتی از طریق سبک زندگی و تغذیه است.

وی مباحث طب سنتی را بسیار جامع ذکر کرد و اذعان داشت: این شیوه درمانی به تمام ابعاد زندگی بشر توجه شایانی دارد و در مورد تمام مسائل زندگی سخن می‌گوید.

استادیار دانشگاه علوم پزشکی قم با تاکید بر ویژگی‌های طب سنتی اظهار داشت: پشتیبانی علمی و تجربی 8 هزار ساله بر اساس اصول، فلسفه، مبانی مشخص و جامع به همراه روش‌های قانونمند کتب تخصصی از ویژگی‌های طب سنتی است که علوم پزشکی روز دنیا بر اساس کتاب قانون بوعلی سینا تدوین شده و به حق نخستین دانشمند طب سنتی است.

وی با بیان اینکه جهان به دلیل گسترش بیماری‌ها و هزینه‌های فراوان داروهای شیمیایی در حال بازگشت به سمت طب سنتی است افزود: بر اساس برنامه‌های تدوین شده در دانشگاه علوم پزشکی، امسال دانشگاه طب سنتی در قم راه‌اندازی شده و در نیمه دوم سال جاری نیز در سطح PHD دانشجو پذیرفته می‌شود.

انتهای پیام/78005/ش40

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول