اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

پس از 16 سال

مسجد قائم اردبیل افتتاح شد

مسجد قائم شهرک سبلان اردبیل بعد از 16 سال تلاش و پیگیری هیئت امنا و کمک‌های مردمی و دولتی با معماری الهام گرفته از مسجد شیخ لطف‌الله اصفهان و در آستانه ماه مبارک رمضان افتتاح شد.

مسجد قائم اردبیل افتتاح شد

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، در مراسمی که در محل مسجد و با حضور نماینده مردم استان در مجلس خبرگان رهبری و تعدادی از علما، روحانیون و ریش‌‌سفیدان منطقه برگزار شد، مسجد قائم آل محمد (عج) شهرک سبلان اردبیل که دارای یک مجموعه فرهنگی و تجاری از محل موقوفات می‌باشد به بهره‌برداری رسید.

به گفته وراث واقفین و سازنده مسجد، این مکان معنوی و با ارزش در فضایی به مساحت 3 هزار و 700 متر‌مربع و زیر‌بنای یک هزار و 570 متر‌مربع در چهار طبقه مشتمل بر زیر‌زمین، ‌همکف و شبستان‌ها مورد استفاده مردم قرار می‌گیرد.

سید مرتضی سیدحاتمی اظهار داشت: برای ساخت این مسجد یک میلیارد و 485 میلیون تومان هزینه شده است که 340 میلیون تومان آن را دولت از طریق اوقاف کمک کرده، 70 میلیون تومان را اهالی منطقه کمک کرده‌اند و مابقی هزینه‌ها نیز از محل موقوفات مرحومین سیدحاتمی تامین شده است.

مسجد قائم در زمان استانداری احمدی‌نژاد کلنگ‌زنی شده است

وی با بیان اینکه بیش از 16 سال است که ساخت مسجد قائم آغاز شده است، خاطرنشان کرد:‌ زمانی که احمدی‌نژاد در این استان، استاندار بوده است و مرحوم آیت‌الله مروج در قید حیات بودند این مسجد کلنگ‌زنی شده و نامگذاری آن نیز با نفس قدسی آیت‌الله مروج انجام شده است.

سیدحاتمی با اعلام اینکه قرار بود 250 میلیون تومان دولت در ساخت این مسجد کمک کند، گفت: از این رقم تنها 120 میلیون تومان کمک دولتی در سال‌های اخیر جذب شده است.

سیدحاتمی یادآور شد: مسجد قائم به عنوان یک مجموعه فرهنگی ـ عبادی طراحی شده به‌طوری که ما سعی کردیم از معماری سنتی و اسلامی در بنای این مسجد استفاده کنیم که الگوی ما مسجد شیخ لطف‌الله اصفهان بوده که از بنای فاخر برخوردار است.

وی تصریح کرد: هر چند از 10 سال پیش در این مسجد نماز جماعت در طبقه زیر‌زمین و به امامت حجت‌الاسلام نجفی اقامه می‌شود اما از امروز برپایی نماز جماعت در طبقه همکف خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه حدود 1.5 میلیارد تومان اعتبار نیاز است تا این مسجد در فازهای بعدی تکمیل شود، افزود: ‌امیدواریم با کمک مسئولان و خود اهالی و در‌آمدهای حاصل از موقوفات بتوانیم این مجموعه فاخر را تکمیل کنیم.

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، در این مراسم امام جماعت مسجد قائم اردبیل نیز در سخنانی بیان داشت: ساخت مسجد یکی از آثار ماندگار و باقیات صالحات است که صدقه جاریه محسوب می‌شود.

حجت‌الاسلام علی نجفی با اشاره به کمک 15 میلیون تومانی خیر نام آشنای اردبیلی مالک جعفر‌زاده تاکید کرد: در این مراسم اوقاف و امور خیریه و مسئولان استانی 50 میلیون تومان و اداره کل تبلیغات اسلامی استان اردبیل نیز حدود 10 میلیون تومان برای رفع نواقصات این مسجد کمک کردند تا بتوانیم سیستم صوتی و برخی از دیگر تجهیزات مورد نیاز را تامین کنیم.

وی ادامه داد: هر چند مسجد آماده استفاده و بهره‌برداری است اما برای راحتی و سهولت مومنان به ویژه بانوان در طبقات بالاتر نیاز به نصب آسانسور، تکمیل سرویس بهداشتی و فاضلاب مسجد است که امیدواریم در این زمینه کمک‌ها و مساعدت‌های لازم صورت گیرد.

امام جماعت مسجد قائم اردبیل از همت اهالی در پرداخت 13 میلیون تومان برای مفروش کردن مسجد خبر داد و گفت: در این مسجد علاوه بر کارهای عبادی، برنامه‌های فرهنگی و همچنین محافل انس با قرآن و احکام و معارف اهل بیت برگزار می‌شود.

نجفی یادآور شد: این مسجد و زمین آن از اجداد آیت‌الله سیدحاتمی به عنوان یک موقوفه ارزشمند به نسل کنونی رسیده و باید در پاسداری از این موقوفه تلاش و جدیت کرد.

انتهای پیام/62001/ط40/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول