اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل میراث فرهنگی چهارمحال و بختیاری خبر داد

ثبت 4500 شیء تاریخی منقول در بانک اطلاعاتی چهارمحال و بختیاری

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری گفت: 4هزار و 500 شی تاریخی منقول در بانک اطلاعاتی اشیاء تاریخی فرهنگی این استان ثبت شد.

ثبت 4500 شیء تاریخی منقول در بانک اطلاعاتی چهارمحال و بختیاری

مژگان ریاحی امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در شهرکرد اظهار کرد: در فاز اول ثبت آثار تاریخی استان، 4 هزار و 500 شی تاریخی منقول در بانک اطلاعاتی اشیای تاریخی فرهنگی استان ثبت شد.

وی افزود: برای وارد کردن این آثار بالغ بر 100 میلیون ریال اعتبار هزینه شده است.

وی با بیان اینکه در برنامه فاز دوم، شش هزار و 500 شی دیگر در بانک اطلاعاتی ثبت می‌شود، تصریح کرد: این اشیای شامل سفال، سکه، مفرق و شیشه است.

ریاحی اظهار کرد: قدمت تاریخی این اشیاء از عصرنوسنگی تا دوران قاجاریه است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری از 21 کتیبه مسجد جامع تاریخی در استان خبر داد و گفت: این کتیبه‌ها پس از مرمت و ساماندهی این مساجد کتیبه‌های سنگی از جنس کریستال در ابعاد 40 در40 تهیه و در ورودی مساجد نصب می‌شود.

ریاحی با بیان اینکه این کتیبه‌ها به دست مجید چمانی ساخته شده است، افزود: بر روی این کتیبه‌ها خلاصه‌ای از نام، تاریخچه و حجاری تصویر بنا وجود دارد.

وی، اعتبار هزینه شده برای ساخت کتیبه‌ها را بالغ بر 85 میلیون ریال اعلام کرد و گفت : این مساجد جامع تاریخی در شهرستان‌های شهرکرد، سامان، بن و فارسان است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری خاطرنشان کرد: از این مجموع تعداد نه باب از مساجد جامع تاریخی در شهرستان شهرکرد قرار دارد.

انتهای پیام/68004/صا20/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول