اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد خبر داد

ارائه خدمت 338 خانه بهداشت در کهگیلویه و بویراحمد

معاون دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد گفت: در حال حاضر 353 خانه بهداشت مصوب در استان است که 338 مورد فعال بوده و 100 پزشک و 106 ماما در این مراکز مشغول فعالیت هستند.

ارائه خدمت 338 خانه بهداشت در کهگیلویه و بویراحمد

به گزارش خبرگزاری فارس از یاسوج، سید رشید غفاری چهارشنبه‌شب در جمع خبرنگاران مرکز کهگیلویه و بویراحمد به میزان خدمات‌رسانی واحد بهداشت و درمان این استان به آحاد مردم اشاره کرد و گفت: در حال حاضر 70 مرکز بهداشتی ـ درمانی شهری و روستایی، 37 آزمایشگاه فعال و  60 داروخانه با 270 قلم داروهای ضروری طرف قرارداد بیمه‌ها هستند که از این تعداد داروخانه 23 داروخانه در استان به بخش خصوصی واگذار شده است.

معاون بهداشتی علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: با توجه به محدودیت دارویی امکان واگذاری 100درصد داروخانه‌ها به بخش خصوصی نیست و در حال حاضر 353 خانه بهداشت مصوب در استان وجود دارد که 338 مورد فعال است و 100پزشک و 106 ماما در این مراکز مشغول فعالیت هستند.

این مسئول در ادامه با بیان اینکه 16 درصد از مردم کهگیلویه و بویراحمد به بیماری فشار خون مبتلا هستند، خاطرنشان کرد:  در سطح کشور 11درصد از مردم ساکن مناطق روستایی به این بیماری خاموش مبتلا هستند و  7درصد افراد شهرنشین این استان از فشار خون بالا رنج می‌برند که میانگین کشوری آن در مناطق شهری چهار درصد گزارش شده است.

وی، با تأکید بر جدی گرفتن بیماری ایدز در کهگیلویه و بویراحمد، اذعان کرد: افراد پرخطر باید شناسایی شوند که براساس گزارشات واصله در سال 90 نزدیک به  115 بیمار مبتلا به ایدز شناسایی شد که 23 نفر دیگر در سال 91 به تعداد این بیماران اضافه شده که در مجموع 138 بیمار مبتلا به ایدز در استان وجود دارد.

معاون بهداشتی علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد از دغدغه‌ها و مشکلات دانشگاه زایمان مادران باردار  عنوان کرد و اذعان داشت: در گذشته به دلیل پراکندگی و کوهستانی بودن استان با مشکلات عدیده‌ای مواجه بودیم که در سال 91 با اعزام ماما به تمام نقاط استان 99 درصد زایمان ایمن در استان محقق شد که در مقایسه با سال 89 که 95درصد زایمان ایمن مادران محقق شد از رشد قابل توجهی برخوردار بود.

این مسئول در ادامه تصریح کرد: 42.86 درصد از زنان شهری و 26.54 درصد زنان در مناطق روستایی ترجیح می‌دهند که با سزارین ختم حاملگی خود را اعلام کنند که استان نسبت به میانگین کشوری از رتبه پایینی برخوردار بوده که با توجه به جمعیت استان آمار بالای است.

غفاری، عمده دلایل تمایل به سزارین را عدم اطمینان زنان باردار از زایمان طبیعی و صنعتی شدن سبک زندگی در کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد.

وی، مرگ‌ومیر نوزادان زیر یک ماه در سال گذشته را  8.66 درصد در هر یک هزار نفر در شهر  11نفر در هر 100 نفر در روستاها عنوان کرد و گفت: قریب به  12.12صدم در شهر و 15.25 در روستاها مرگ‌ومیر کودکان زیر یک سال گزارش شده که مرگ مادران باردار 6 مورد در سال 90 و 3 مورد در سال 91 به ثبت رسیده است.

انتهای پیام/82011/ذ30/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول