اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  قرآن و فعالیت های دینی

لسانی فشارکی در نشست «روش‌شناسی تولید علم قرآنی»:

فراگیر شدن علوم قرآنی در دانشگاه «پیشرفت» را به ارمغان می‌آورد

عضو هیأت علمی دانشگاه تربیت مدرس، ورود علوم قرآنی به تمام رشته‌های دانشگاهی و فراگیر شدن آن را نخستین اقدامی دانست که باید برای دستیابی به پیشینه درخشان خود و سرآمد شدن در دنیا انجام دهیم.

فراگیر شدن علوم قرآنی در دانشگاه «پیشرفت» را به ارمغان می‌آورد

به گزارش خبرنگار فعالیت‌های قرآنی خبرگزاری فارس، نشست تخصصی «روش‌شناسی تولید علم قرآنی» به همت بخش دانش‌های قرآن‌بنیان، شب گذشته 27 تیرماه در بیست و یکمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم با حضور «محمدعلی لسانی فشارکی» عضو هیأت علمی دانشگاه تربیت مدرس و پژوهشگر برجسته علوم قرآنی برگزار شد.

در این نشست، لسانی فشارکی با بیان اینکه قرآن در تمامی لحظات هدایت‌گر بشر است، به آیات 32 تا 37 سوره مبارکه «مدثر» اشاره کرد و گفت: این آیات از جمله آیاتی است که ده‌ها قرن بعد از نزول قرآن کریم را پیش بینی کرده است، چرا که از مفهوم برخی از این آیات متوجه می‌شویم که قرآن مخصوص زمان خاصی نیست و تا قیام قیامت هدایتگر انسان است.

نویسنده کتاب «سیمای صابران در قرآن» با اشاره به اینکه هر گونه پیشرفتی به دلیل هدایت قرآن است، تصریح کرد: قرآن برای منش و شیوه‌ها و مسیرهای حرکت انسان برنامه‌ریزی دارد و هرگونه پیشرفت یا عقب‌ماندگی ناشی از توجه یا عدم توجه به قرآن کریم است.

پیشرفت در هر جامعه‌ای مدیون توجه به قرآن است

لسانی فشارکی با بیان اینکه پیشرفت در هر جامعه‌ای مدیون توجه به قرآن است، خاطرنشان کرد: اگر در هر زمانی انسان‌ها با هر کمیت و کیفیتی جلو افتاده و به پیشرفت‌هایی رسیده‌اند به دلیل توجه بیشتر به قرآن است.

این پژوهشگر قرآنی با اشاره به اینکه سرنخ پیشرفت‌های برخی جوامع غیراسلامی اتصال به اسلام و قرآن است، اظهار داشت: مسلمانان در ابتدا به دنبال نشر قرآن و پیگیر هدایت‌های قرآنی به اشکال امروزی نبودند، اما به وسیله ارتباط با سایر کشورها مردم غیرمسلمان را متوجه قرآن کردند، به طوری که قرآن در کشورهای غیرمسلمان با شیوه‌های گوناگون هدایت‌گری کرد.

وی با بیان اینکه ارتباط با کشورهای غیرمسلمان با مسلمانان و آشنایی با مضامین قرآنی باعث شد که جوامع به این باور برسند که گمشده‌شان همان قرآن است و به وسیله آن می‌توان به پیشرفت‌هایی رسید، گفت: زمانی که دنیا با مسلمانان ارتباط برقرار نکرده بود ولو از طریق جنگ، جوامع غیرمسلمان به زمینه‌های پیشرفت و تقدم بشر که همان قرآن است، توجه نداشتند.

لسانی فشارکی ادامه داد: برخی از مسلمانان به اشتباه تصور می‌کنند که پیشرفت جوامع غیرمسلمان به دلیل بی‌توجهی به اسلام و قرآن است، اما غافل از اینکه تمامی پیشرفت‌های بشری از هدایت قرآن و توجه به آن حتی به صورت غیرمستقیم نشأت می‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه برخی بر این باور بودند که رنسانس یعنی در مقابل دین ایستادن، اما اینگونه نیست بلکه رنسانس تقابل با رجالی که خود را صاحب دین و کلیسا می‌دانستند، بود، خاطرنشان کرد: غیرمسلمانان پس از ارتباط با مسلمانان متوجه شدند که کلیسا بر اساس یک اشتباه تاریخی خود را سردمدار بشر دانسته است و شروع به دهن کجی به کلیسا کردند و گفتند ما آنچه کلیسا می‌گوید را نمی‌خواهیم بلکه نیاز امروز ما دانش است.

علم و عبادت در دین اسلام ارتباطی تنگاتنگ دارند

لسانی فشارکی با اشاره به وابستگی علم و عبادت در دین اسلام، افزود: علم و عبادت در کنار هم هستند و به دنبال علم رفتن یعنی به دنبال خدا رفتن و به همین خاطر بود که در جوامع اسلامی هر جا مسجدی برپا، مدرسه‌ای نیز ساخته شد و مدارس و مساجد در کنار هم شکل گرفتند.

وی  با بیان اینکه ما در کشومان میراث‌دار دو دوره پیشرفت و اعتلای جوامع اسلامی و قرآنی و همچنین عقب‌ماندگی این جوامع هستیم، تصریح کرد: ایران اسلامی ما شاهد و میراث‌دار دورانی بوده است که دانشمندان برجسته اسلامی سردمدار علوم مختلف در دنیا بوده‌اند و از سوی دیگر میراث دار دورانی هستیم که هر چه پیشرفت و درخشش در علوم، متعلق به غیرمسلمانان است که به واسطه رابطه با مسلمانان آنها را کسب کرده‌اند و به این صورت است که اینک ما میراث‌دار تاریخی دوگانه‌ هستیم.

این پژوهشگر قرآنی، ورود علوم قرآنی به تمام رشته‌های دانشگاهی و فراگیر شدن آن را نخستین اقدامی دانست که باید برای دستیابی به پیشینه درخشان خود و سرآمد شدن در دنیا انجام دهیم.

لسانی فشارکی در پایان اظهار داشت: ما در گذشته قرآن را نه تنها ترویج نکرده‌‌ایم، بلکه علاقه‌‌مندی‌ها به قرآن را هم گرفته‌ایم؛ بنابراین باید به راه‌های اصلی برگردیم و فردگرایی و گروه‌ گرایی‌های پوچ را کنار گذاشته و به تاریخ درخشان علوم قرآنی و اسلامی در گذشته بازگردیم که نخستین گام در این راستا عمومیت دادن قرآن در دانشگاه‌ها از راه درست و مطابق با اسوه حسنه است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول