اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون میراث فرهنگی خراسان‌رضوی خبر داد

ساماندهی 500 کتاب خطی مخزن اداره‌کل میراث فرهنگی خراسان‌رضوی

معاون میراث فرهنگی خراسان‌رضوی گفت: از سوی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان‌رضوی، ساماندهی 500 کتاب خطی تاریخی و ارزشمند استان پایان یافت.

ساماندهی 500 کتاب خطی مخزن اداره‌کل میراث فرهنگی خراسان‌رضوی

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد به نقل از روابط عمومی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان‌رضوی، حسین عباس‌زاده اظهار داشت: با توجه به جایگاه کتاب در فرهنگ و تمدن اسلامی و نقش آن در ترویج افکار، عقاید، اندیشه‌های متفکران اسلامی، از ابتدای سال 1391 پس از برنامه‌ریزی‌های لازم با توجه به اهمیت، ضرورت و حساسیت موضوع کتب خطی پس از تعیین اولویت و طبقه‌بندی آثار موجود در مخزن اموال فرهنگی استان در اداره کل میراث فرهنگی پروژه حفاظت اضطراری، ساماندهی، آفت‌زدایی، تهیه شناسنامه، پاکسازی و حفاظت بعد از مرمت این آثار در دستور کار قرار گرفت.

عباس‌زاده گفت: نسخه‌های خطی مورد نظر که برای موضوع پیشنهاد شد شامل قرآن‌های دست‌نویس، کتب علوم اسلامی شامل فقه و اصول، فلسفه و کلام، منطق و همچنین علم حدیث و روایت، کتب علمی در زمینه طب و نجوم بوده که در این پروژه تمام اقدامات اجرایی براساس استانداردهای مرمت و اهمیت آثار با همکاری این اداره‌کل و سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی به انجام رسید که شامل مرمت و اقداماتی نیز برای افزایش عمر این آثار بود.

معاون میراث فرهنگی خراسان‌رضوی گفت: این آثار متعلق به سده یازدهم تا سیزدهم هجری است که ازجمله این کتب خطی ارزشمند می‌توان به شفا از ابوعلی سینا، کافی الاستبصار، روضه البهیه فی شرح لمعه الدمشقیه اثر شهیدثانی و اسفار اربعه ابواب الجنان اشاره کرد.

وی افزود: کتاب‌های ساماندهی شده نشان دهنده سیر تحول هنر کتابت و کتاب آرایی از جمله خوشنویسی و کتابت، تذهیب، صحافی و تجلید و همچنین هنر و صنعت کاغذسازی و شیوه‌های رنگ‌آمیزی است.

انتهای پیام/70006/صا/ض1002

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول