اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

ضیافت الهی در ماه مبارک رمضان

تلاوت کلام خدا باعث صیقل روح و جان می‌شود

تلاوت کلام خدا در ماه ضیافتش روح و جان را صیقل می‌دهد اما منظور از تلاوت در این‌جا، قرائت سطحى و خالى از تفکر و اندیشه نیست، بلکه خواندنى است که سرچشمه فکر و اندیشه و در نتیجه عمل‌ صالح باشد.

تلاوت کلام خدا باعث صیقل روح و جان می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از بیجار، تلاوت قرآن کریم در همه حال ارزشمند است، زیرا همه قرآن کلام خداست و خواندن همه سوره‌ها فضیلت و ثواب دارد، اما در ماه مبارک رمضان مومنان و مهمانان ضیافت الهی به گونه‌ای متفاوت و خاص قرآن را تلاوت می‌کنند.

نزدیک اذان مغرب از جلوی هر مسجدی که رد شوی صوت ملکوتی قرآن روحت را جلا می‌دهد. از کوچک و بزرگ، پیر و جوان و همه و همه برای تلاوت قرآن با وجود گرمای طاقت‌فرسای هوا و روزه‌داری راهی مساجد می‌شوند.

جزء‌خوانی قرآن کریم سنت حسنه‌ای است که چندین سال است در ایام ماه مبارک رمضان در کشور عزیزمان رواج یافته و موجب افزایش معنویت در جامعه می‌شود.

تلاوت کلام خدا در ماه ضیافتش روح و جان را صیقل می‌دهد اما منظور از تلاوت در این‌جا، قرائت سطحى و خالى از تفکر و اندیشه نیست، بلکه خواندنى است که سرچشمه فکر و اندیشه و در نتیجه عمل‌ صالح باشد.

در روایات اسلامى نیز به برخى از پاداش‌هاى قاریان قرآن اشاره ‌شده است که خداوند به قارى قرآن پاداش عظیمى خواهد داد.

پیامبراکرم(ص) فرمود: "هر کس براى رضاى خدا و آگاهى عمیق در دین، قرآن بخواند، ثواب فرشتگان و انبیا و رسولان را خواهد داشت"، بنابراین تلاوت قرآن کریم در این ماه پرفضیلت با دریافت مفاهیمش ثوابی صد چندان دارد.

قرائت قرآن، ذکر خداوند است. با ذکر خدا دل‌ها آرام مى‌گیرد. آرامش روحى، زندگى روزمره انسان را به سوى خوش‌بختى سوق مى‌دهد چون قرآن، قانون اساسى اسلام است و با خواندن و توجه به معانى آن مى‌توان به رفتار و چگونه زیستن خود شکل داد.

قرائت قرآن، شعار اسلام است و پیامبر (ص) و امامان معصوم (ع) به قرائت قرآن با صداى بلند، در مکان‌ها و زمان‌هاى مختلف و آهنگ خوش تأکید داشته‌اند، لذا قرائت قرآن مى‌تواند موجب تقویت دین و نظام اجتماعى مسلمانان شود.

حفظ و قرائت قرآن، موجب تقویت حافظه شده و در نتیجه در زندگى مسلمان تأثیر مى‌گذارد و موجب پیشرفت در کارهاى علمى او خواهد شد.

چه نیکوست که از همان کودکی عشق به مکتب قرآن این کتاب روشنگری و روشن‌سازی در میان خردسالان و کودکان و نوجوانان فرهنگ‌سازی شده و زمینه زندگی قرآنی را فراهم ساخت.

به نیت شفای مادرم حفظ قرآن را آغاز کردم

نرگس فرجی کودک خردسال حافظ قرآن بیجاری با وجود سن کم تا کنون موفق به حفظ 10 جزء قرآن کریم شده است.

او با بیان اینکه روخوانی و روان‌خوانی قرآن را از سن شش سالگی با حضور در دارالقرآن قمر بنی‌هاشم شروع کرده است، گفت: با وجود اینکه برای روخوانی و روان‌خوانی قرآن تا آن زمان خواندن و نوشتن را فرا نگرفته بودم اما با لطف خداوند متعال و تلاش‌های خود و مربیم توانستم قرآن را به خوبی فرا بگیرم.

قاری خردسال بیجاری در خصوص نیت خود برای حفظ قرآن علاوه بر علاقه، گفت: حفظ  قرآن را به نیت شفای مادرم که مبتلا به بیماری ام.اس است، آغاز کردم.

این حافظ خردسال بیجاری در ادامه بیان کرد: خواندن قرآن و حفظ آن موجب تقویت حافظه‌ام شده است به گونه‌ای که خواندن و حفظ آن موجب شده در درس‌هایم موفق شوم.

خداوند متعال قرآن را شفاى آن‌چه در دل‌ها و افکار است و نیز شفاى بیمارى‌هاى جسمانى، معرفى فرموده چرا که ذات قرآن شفاست و هرگز مرضى در آن راه نمى‌یابد. اگر شخصى به قرآن مراجعه کرد بدون شفا و درمان باز نمى‌گردد.

خواندن و بهره جستن از کلمه به کلمه قرآن مختص به سن یا وقت و موقعیت خاصی نیست بلکه الطاف الهی شامل حال  همگان می‌شود.

اگر ما به آثار خواندن قرآن توجه و قرآن را مانند دوستى در زندگى انتخاب کنیم، آیاتش را بخوانیم و در معانى آسمانى‌اش تفکر کنیم، پس از مدتى زندگى‌مان سرشار از نور، روشنایى، طراوت و زیبایى خواهد شد.

==============

گزارش از شهربانو مرادی

==============

انتهای پیام/79015/ق40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول