اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

دیلی‌تلگراف:

انگلیس متهم حادثه «لاکربی» را به ازای قرارداد تسلیحاتی با لیبی معامله کرده است

ایمیلی که اخیرا افشا شده نشان می‌دهد دولت انگلیس در برابر بستن قرارداد فروش سامانه‌های پدافند هوایی به لیبی «عبدالباسط المقراحی» را آزاد کرده است.

انگلیس متهم حادثه «لاکربی» را به ازای قرارداد تسلیحاتی با لیبی معامله کرده است

به گزارش خبرگزاری فارس، روزنامه دیلی‌تلگراف با استناد به یکی از ایمیل‌های ارسالی یک دیپلمات ارشد انگلیسی، نوشته است که بریتانیا آزادی «عبدالباسط المقراحی» را به ازای خرید سامانه‌های پدافند هوایی، با لیبی معامله کرده است.

افشای این معامله موجب سرافکندگی حزب کارگر انگلیس است که در زمان این معامله قدرت را در اختیار داشتند و بارها تاکید کردند که آزادی «المقراحی» ارتباطی با قراردادهای نظامی نداشته است.

این ایمیل را سر «وینسنت فین» که مدتی بعد سفیر انگلیس در لیبی شد، به دفتر «تونی بلر» ارسال کرده است. تاریخ ارسال این ایمیل به ژوئن هشتم 2008 اندکی بعد از کنار رفتن بلر از نخست‌وزیری، بازمی‌گردد.

دو روز بعد از ارسال این ایمیل، یعنی در 10 ژوئن، بلر با جت اختصاصی که «معمر قذافی» دیکتاتور لیبی به لندن فرستاده بود، به طرابلس سفر کرد. بلر بعد از پایان نخست‌وزیری دستکم پنج بار دیگر به لیبی رفت.

در بخشی از این ایمیل به جزئیات روابط لیبی و انگلیس اشاره شده است که نشان می‌دهد لندن تا چه حد به ارتباط و انجام معامله با رژیم قذافی علاقمند بوده است.

المقراحی در سال 2009 به بهانه ابتلا به سرطان و وضعیت بد جسمانی آزاد شد. دولت انگلیس وی را در حادثه انفجار یک هواپیمای آمریکایی بر فراز «لاکربی» اسکاتلند مقصر شناخته و به حبس ابد محکوم کرده بود. در آن حادثه 270 مسافر هواپیما که بسیاری از آن‌ها آمریکایی بودند، کشته شدند. انگلیسی‌ها بعد از آزادی المقراحی اعلام کردند که این تصمیمی بوده که اسکاتلند مستقلا اختیار کرده است.

این در حالی است که لیبی مدت‌ها برای آزادی المقراحی به انگلیس فشار آورده بود. نهایتا در ماه می 2007 بلر اندکی پیش از رفتن از دفتر نخست‌وزیری برای دیدار با قذافی و «البغدادی علی المحمودی» که بعدا نخست‌وزیر شد، به لیبی سفر کرد.

ایمیل ارسالی وینسنت نشان می‌دهد که بلر در این دیدار با البغدادی توافق کرده است که لیبی از شرکت «ام‌بی‌دی‌ای» انگلیس سامانه‌ پدافند هوایی بخرد. این دو همچنین موافقتنامه‌ای جهت تبادل زندانیان امضا کرده‌اند، که به عقیده مقامات لیبیایی همین موافقتنامه راه را برای آزادی المقراحی هموار کرده است.

به نوشته گاردین این موافقتنامه در ابتدا المقراحی را شامل نمی‌شده اما مقامات انگلیسی از سوی دولت لیبی تحت فشار قرار گرفته‌اند.

در دسامبر 2007 «جک استراو» که بعدا وزیر خارجه شد، به همتای اسکاتلندی‌اش اعلام می‌کند که انگلیس قادر به مستثنا کردن المقراحی از موافقتنامه تبادل زندانیان نیست، هرچند که نظر نهایی استرداد المقراحی باید توسط کابینه اسکاتلند تائید شود.

یکسال بعد از آن، بلر بار دیگر با جت اختصاصی که قذافی به لندن فرستاده بود، به لیبی رفته است. وی در آن سفر مصمم بوده است که قرارداد نظامی با لیبی را به امضا برساند. در آن زمان انگلیس در آستانه بحران مالی بود و لیبی هم میلیاردها پوند در حساب‌های ذخیره خود داشت.

در ایمیل وینسنت اشاره شده است که برخی از مقامات نظامی لیبی خواستار خرید تجهیزات دفاعی از روسیه بوده‌اند، اما قرار بر این شده که بلر به لیبی آزادی المقراحی را در برابر بستن قرارداد فروش سامانه‌های دفاعی پیشنهاد کند.

نهایتا سال بعد از آن قرارداد استرداد زندانیان توسط «بیل رامل» از اعضای وزارت خارجه انگلیس به امضا رسید.

المقراحی در سال 2009 در حالی آزاد شد که گفته می‌شد به دلیل ابتلا به سرطان پروستات تنها سه ماه دیگر زنده است. او در می 2012 درگذشت.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول