اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

نگاه نمایندگان اصفهان به اعتدال دولت یازدهم چگونه است

پس از اعلام نتایج نهایی یازدهمین دوره انتخابات، بحث‌ها، تحلیل‌ها و اظهارنظرهای مختلفی در مورد اعتدال مطرح شده است و گروه‌های سیاسی و افراد مختلفی اعتدال را تعریف کرده‌اند و نمایندگان مردم اصفهان در مجلس این گونه تعریف می‌کنند.

نگاه نمایندگان اصفهان به اعتدال دولت یازدهم چگونه است

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، در دوران رقابت‌های انتخاباتی منوال بر این است که هر نامزد شعاری از واژگانی که خط اصلی اولویت‌هایش را مشخص می‌کند، انتخاب کند و تمامی برنامه‌های تبلیغاتی خود را با محوریت شعارش بیان کند، در یازدهمین انتخابت ریاست جمهوری ایران نیز، منوال اینگونه پیش رفت و حال رئیس جمهور منتخب مردم، این روزها با کلیدی که مردم با رأی خود به دست آن داده‌اند، آماده می‌شود تا قفل در ساختمان پاستور را باز کند.

حجت‌الاسلام حسن روحانی هفتمین کسی است که ردای ریاست‌ جمهوری اسلامی ایران را بر تن می‌کند، یکی از شعارهای حسن روحانی در ایام تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری مطرح کردن شعار «اعتدال» بود و با آن به پیروزی رسید، او در یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با شعار «اعتدال» و «اعتدالگرایی» به پیروزی رسید و نام او در این روزها بیشتر از هر چیز دیگر به واژه «اعتدال» گره خورده است.

پس از اعلام نتایج نهایی یازدهمین دوره انتخابات، سیل تحلیل‌ها، نظریه‌های جناحی و واکنش‌ها به گفتمان رئیس جمهور منتخب آغاز شد و هر یک از افراد با توجه به وابستگی خود به جریانات و جناح‌های مختلف به تبیین این گفتمان پرداختند، تا آنجا که بزرگان نظام از حسن روحانی خواستند هرچه سریع‌تر تعریف خود را از «اعتدال» ارائه دهد تا این واژه همچون دیگر واژه‌ها مانند اصولگرا، اصلاح‌طلب و گفتمان مقاومت و ایستادگی مقهور و مهجور کند.

از همان زمان بحث‌های مختلفی در خصوص اعتدال مطرح شده است و گروه‌های سیاسی مختلف و افراد از اعتدال تعریف خود را بیان کرده است.

گروهی اعتدال را به معنای فراجناحی بودن و استفاده از تمام نیروها با هر تفکری می‌دانند، گروه دیگر پایبندی به قول‌ها و وعده و عیدها، برخی دیگر واژه اعتدال را به میانه‌روی پیوند زدند و دوری از افراط و تفریط را لازم، جماعتی دیگر اعتدال را برگشت آرامش درتصمیم‌گیری‌های کشوری دانستند و عده‌ای هم فریاد زدند که اعتدال به معنای سازش نیست.

اما اظهار نظر برخی در باب معنای اعتدال مهم بود؛ همچون نعمت‌زاده، رئیس ستاد انتخابات حسن روحانی که گفته بود بهترین تعریف از اعتدال را از زبان خود رئیس جمهور منتخب خواهید شنید و یا برخی از اساتید دانشگاه امیرکبیر که گفتند: اعتدال روحانی به معنای استفاده از مدیران با گرایش‌های سیاسی مختلف است و عده‌ای هم با عینک بدبینی خود این واژه را فقط در حد یک شعار تبلیغاتی می‌دانند و می‌گویند هرگز عملی نخواهد شد.

اما نگاه شما راجع به اعتدال چیست، آیا اعتدال صرفاً به معنای عمل به وعده‌ها و فراجناحی بودن است، کدام گروه‌های سیاسی و شخصیت‌ها در عمل به اعتدال موفق‌تر عمل کرده‌اند و آیا رئیس جمهور منتخب در پیاده‌سازی این شعار موفق عمل خواهد کرد، در همین ارتباط برخی از نمایندگان استان اصفهان طی گفت‌وگویی با خبرنگار فارس از نظر خود‌ درباره تعریف اعتدال، شعار دولت یازدهم و از شرایط و ملزومات تحقق این شعار به ما می‌گویند.

*تحقق اعتدال نیازمند تیم قوی است

حسینعلی حاجی‌دلیگانی، نماینده شاهین‌شهر، میمه و برخوار در گفت‌‌وگو با خبرنگار سیاسی فارس شعار اعتدال را اینگونه بیان کرد: اعتدال به معنای یک نگاه مساوی بر تمام حوزه‌های فکری، اجرایی، عملی، اخلاقی و فرهنگی است.

وی اذعان کرد: گرچه این کار سخت به نظر می‌رسد، اما چنانچه با تلاش و همکاری همه به آن نائل شویم بهترین شرایط برای کشور و دولت حسن روحانی به وجود می‌آید.

عضو فراکسیون اصولگرای مجلس اضافه کرد: حسن روحانی برای دستیابی به این شرایط و تحقق شعار اعتدال خود باید یک تیم قوی و مقتدر برای مدیریت و حل مشکلات کشور از تمام طیف‌های فکری معرفی کند.

*پرهیز از افراط و تفریط مهم‌ترین شاخص اعتدال است

نماینده کاشان و آران و بیدگل در همین ارتباط افزود: برای صحیح درست از شعار اعتدال باید به فهم مردم از این واژه برگردیم و ببینیم که مردم از رأی دادن به این شعار در دوران انتخابات چه هدفی را دنبال می‌کردند.

عباسعلی منصوری تأکید کرد: مردم در زمان انتخابات به شعار اعتدال و تدبیر و امید رأی دادند، چراکه نیازمند آرامش اجتماعی بودند، رأی مردم به اعتدال نشان از رأی به پرهیز از افراط و تفریط در امور مدیریت کشور بود.

وی گفت: رأی به اعتدال یعنی رأی به تعقل و منطق بیشتر در تصمیم‌های کشوری، اعتدال یعنی دوری و اجتناب از هر آنچه با تعقل و منطق سازگار نیست.

رئیس مجمع نمایندگان استان اصفهان تصریح کرد: هر آنچه که براساس ارزش‌ها باشد، بر مسیر اصول و مصلحت نظام، انقلاب و مردم باشد، اعتدال معنا می‌شود.

*اعتدال باید درعمل محقق شود نه شعار

نماینده نطنز و قمصر در پاسخ به سئوال خبرنگار فارس مبنی بر اینکه لازمه تحقق شعار اعتدال چیست و نگاه شما به شعار اعتدال دولت آتی چگونه است، عنوان کرد: یکی از آسیب‌های جدی و نقاط ضعف کشور عدم تطابق کامل شعارها و حرف‌ها با عمل است؛ تا به امروز خوبی شعارهایمان از خوبی عمل‌هایمان جلوتر بوده است.

محمد فیروزی عنوان کرد: امیدوار هستیم دولت یازدهم شعارها و حرف‌های خود را جامه عمل بپوشاند و با تعیین شیوه و راهکارهایی مناسب براساس شعارهای خود قدم بردارد و از تمام ظرفیت‌های کشور استفاده کند.

وی، لازمه تحقق شعار اعتدال از سوی دولت حسن روحانی را استفاده کردن از تمام ظرفیت‌های سیاسی کشور و بهره بردن از نظرات و افراد متخصص از هر جناح و جریان و تفکر مختلف، استفاده از توانمندی‌ها در حوزه‌های متعدد مدیریتی کشور بیان کرد.

*اعتدال با استفاده از افراد اعتدال گرا معنا می‌گیرد

نماینده مردم مبارکه در مجلس، شعار اعتدال را شعار خوبی دانست و گفت: همه مسئولان از این شعار به خوبی استقبال می‌کنند، بطور کلی واژه اعتدال و میانه‌روی واژه پسندیده‌ای و قابل احترام است.

محمد فیروزی در ادامه تأکید کرد: موضوع مهم در بحث شعار اعتدال این است که تعریف رئیس جمهور منتخب مردم از این شعار چیست و نگاه حسن روحانی به مصادیق اعتدال چگونه است و واژه و شعار اعتدال خود را چگونه، با چه برنامه‌هایی، با چه وزرا و کدام کابینه جامه عمل می‌پوشاند.

وی اضافه کرد: اعتدال واقعی زمانی رخ می‌دهد که در تحقق آن از افرادی استفاده شده باشد که رفتارشان اعتدالگرا و منششان میانه‌رو بوده باشد و از هر گونه افراط و تفریط چه در تصمیم، چه رفتار و عمل و چه گفتار خود به دور باشند.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس اضافه کرد: امیدوار هستیم که این شعار دولت یازدهم به حق تحقق یابد و هرآنچه مدنظر رهبر معظم انقلاب و مردم است با تطبیق بر اصل میانه روی اتفاق بیافتد.

*قانونگرایی و مردم‌سالاری شاخص اعتدال است

نماینده مردم اردستان در مجلس در گفت‌‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان، اعتدال را اینگونه معنا کرد: اعتدال از عدل و انصاف می‌آید و چه چیزی از این بهتر است.

محمد فیروزی یادآور شد: واژه اعتدال، واژه خوبی است و همه طرفدار آن هستند، افلاطون اعتدال را شایسته‌سالاری معنا کرده و ارسطو آن را تناسب بین اجزا دانسته است.

وی تأکید کرد: از دیدگاه من شعار اعتدال حسن روحانی به معنای، قانونگرایی، مردم‌سالاری و توجه به اصول و مبانی اسلامی است و معتقدیم دولت یازدهم برای تحقق کامل این شعار باید قانون‌گرایی و احترام به ملت ایران را سرفصل تمام کارهای خود قرار دهد. 

شما مخاطب گرامی می‌توانید نظرات خود را در این خصوص در انتهای همین خبر درج کنید تا زمینه تبادل آرا و نظرات با سایر مخاطبان فراهم شود.

انتهای پیام/63001/ذ40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول