اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرعامل انجمن خبرگان کشاورزی استان اصفهان:

تصمیمات در حوزه آب کشور توسط متخصصین سازه صورت می‌گیرد

مدیرعامل انجمن خبرگان کشاورزی استان اصفهان گفت: تصمیمات در حوزه آب کشور توسط متخصصین سازه صورت می‌گیرد.

تصمیمات در حوزه آب کشور توسط متخصصین سازه صورت می‌گیرد

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، سیدمهدی بصیری عصر امروز در جلسه هم‌اندیشی مدیریت بحران آب استان اصفهان که در پژوهشگاه شاخص‌پژوه برگزار شد، اظهار کرد: مشکلات کنونی ما را مدیرانی به وجود آورده‌اند که زمانی دانشجوی همین دانشگاه‌ها بودند، و پروژه‌هایی که از طریق وزارت نیرو به دانشگاهیان معرفی می‌شود بر اساس منافع خود وزارتخانه و تنها برای تأیید اعمال خودشان است.

وی ادامه داد: برای مدیریت بحران آب باید قانونمدار، اکولوژیست، مدیریت‌های مختلف و رشته‌های مرتبط کنار هم قرار گیرند، اما متاسفانه امروز وزارت نیرو در دست متخصصان سازه است و همین موجب به وجود آمدن بحران آب شده است.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه بارها در مورد حفر چاه‌ از سوی شهرداری هشدار داده‌ایم، اما فایده‌ای نداشته است، گفت: این در حالی است که در زمان کم‌آبی نیز از حق آبه کشاورزان استفاده می‌شود و بالا بردن دست به نشانه تسلیم بحران آب بدترین حالت ممکن است.

وی تصریح کرد: اگر در گذشته رایگان زمین نمی‌دادیم و با استفاده از تدبیر کار می‌کردیم و اکنون هم با برچسب خشکسالی سعی در توجیه کارهای خود نبودیم تا بدین حد دچار کم‌آبی نمی‌شدیم.

بصیری با اشاره به مجوز احداث سه کارخانه فولاد را در شرق اصفهان تأکید کرد: به این نحو نمی‌توان ادعای رفع مشکلات آب اصفهان را داشت به خصوص هنگامی که آب را تا چند مدت پیش با لوله‌ای سه اینچی به یزد می‌بردند، اما حالا لوله دیگری با قطر پنج اینچ تا مرز دو استان کشیده‌ شده تا آب را با حجم 150 میلیون متر مکعب به یزد ارسال کنند.

وی گفت: فولاد مبارکه در اصفهان 200 هکتار فضای سبز دارد که این موارد نیز تنها برای تصاحب زمین است اما در قالب محیط زیست، القا می‌شود.

مدیر عامل کانون خبرگان کشاورزی استان اصفهان با بیان اینکه توسعه کشاورزی در سه دهه گذشته اشتباه بود، افزود: تا سال 75 اصفهان مشکل آبی وجود نداشت اما از آن به بعد آبرسانی به برخوار و مهیار نظم اکولوژی منطقه را بر هم زد و موجب مشکلات آبی اصفهان شد.

وی اظهار کرد: اینکه ما باید در تولید تمام محصولات کشاورزی خودکفا شویم اشتباه است، کشور مزیت کشت دانه‌های روغنی را ندارد و با درک شرایط جغرافیایی کشور می‌توان بحران‌ها را با کاهش اشتباهات گذشته آرام کرد.

بصیری با اشاره به اینکه در قانون ابتدا به حق‌آبه و سپس توسعه قید شده است، تصریح کرد: سد نخستین قربانی و پس از آن مدیریت ناقص در حوضه تالاب‌ها و کشاورزی و بعد از آن خراب شدن شهر است.

انتهای پیام/63007/ذ30/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول