اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

بهترین نسخه برای یک دولت

سیره علوی راهکاری مطمئن پیش روی دولت یازدهم

به حقیقت، خطبه‌ها و حکمت‌های امام علی(ع) منشوری حکومتی برای جوامع و حاکمان اسلامی در تمام دوران‌هاست.

سیره علوی راهکاری مطمئن پیش روی دولت یازدهم

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، «امیدوارم رجایی سوار ریاست جمهوری شود نه ریاست جمهوری سوار رجایی» این سخن را کسانی که دهه 60 را به خوبی درک کرده‌اند به یاد می‌آورند، زمانی که امام خمینی(ره) حکم تنفیذ رجایی را به دستش داد و چه خوب رجایی این سخن را در مدت کوتاه مسئولیت خود به گوش جان شنید و به کار بست.

امروز رجایی الگوی خوبی نه در شعار بلکه در عمل برای روسای جمهور ایران می‌تواند باشد هرچند از این نمونه‌ها در تاریخ اسلام فراوان یافت می‌شوند.

بهترین الگو که امروز غبار مظلومیت بر چهره آن نشسته سیره امام علی(ع) است؛ هرچند شعارهای زیادی با عنوان سیره علوی گفته شده و سخن‌های فراوان در این زمینه رانده شده اما وقتی به سراغ خطبه‌های نهج‌البلاغه می‌رویم مشاهده می‌کنیم فاصله میان حرف تا عمل بسیار است و کمتر از سیره علوی و منش آن حضرت در عملکرد مسئولان دیده می‌شود.

«علی» یتیم‌نوازی مهربان، خزانه‌داری عادل، فرمانده‌ای تیزبین و رهبری بی‌نهایت مشفق بود که نمونه‌ای برای او در طول تاریخ سراغ نداریم؛ تمام خطبه‌ها، نامه‌ها و کلمات قصار موجود در نهج‌البلاغه درسی برای مسئولان نظام اسلامی است. جای بسی تأسف است که نامه 53 نهج‌البلاغه که بلندترین نامه آن حضرت خطاب به مالک اشتر محسوب می‌شود به عنوان منشور حکومتی در سازمان ملل و میان کسانی که او را به عنوان پیشوای خود نمی‌دانند مورد توجه قرار می‌گیرد و ما شیعیان از این مسئله بسیار خرسند می‌شویم و بر آن می‌بالیم اما در روند کارها کمتر شاهد اجرای مفاهیم آن هستیم.

پیشوای نخست شیعیان در نامه خود به مالک اشتر صفات و ویژگی‌های کارگزاران دولتی را به خوبی بیان می‌کنند؛ تجربه، حیا، پاکدامنی، تقوا، خاندان پاکیزه و با ایمان، سابقه درخشان در مسلمانی که منظور همان تقوا در همه ابعاد اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و اخلاقی است و دلیل آن را هم به خوبی تصریح فرموده‌اند: «زیرا اخلاق آنان گرامی‌تر، آبرویشان محفوظ‌‌تر، طمع‌ورزیشان کمتر و آینده‌نگری بیشتری دارند».

اگر طبق سخنان علی(ع) مسئولان دولتی، بازرسی پنهان از رفتار و اعمال کارگزاران و مراقبت از همکاران نزدیک خود را داشته باشند آنگاه فساد اداری از دستگاه‌های دولتی رخت بر می‌بندد و عدالت تجلی می‌یابد.

تا مراسم تنفیذ رئیس جمهور منتخب و روی کار آمدن دولت یازدهم زمان زیادی باقی نمانده است؛ هر یک از سیاسیون و اندیشمندان اقتصادی و فرهنگی از منظر خود ویژگی‌ها و شاخصه‌هایی را برای دولت جدید و رئیس آن برشمرده‌اند و روحانی بودن رئیس دولت را نشان‌دهنده سنگین‌تر بودن وظیفه او در قبال نظام و جامعه اسلامی می‌دانند.

روی سخن ما با رئیس جمهور منتخب است؛ جناب حجت‌الاسلام والمسلمین روحانی! شاخصه شما چه در اسم و چه در رسم روحانی بودن است و همین ویژگی شما را از رئیس جمهور قبلی متمایز کرده، از سوی دیگر حقوق‌دان بودن شما امید به پیاده شدن قوانین و ارزش‌های اسلامی در جامعه را در دل‌ها زنده ساخته است اما از باب خیرخواهی و به منظور یادآوری بد نیست نیم نگاهی به نامه‌ها و خطبه‌های پیشوای نخست شیعیان داشته باشید که چه خوب در مورد شیوه حکومت‌داری سخن‌پردازی کرده و درس بزرگی به آزادمردان و آزاداندیشان داده است.

امیر مومنان(ع) اصلاح مردم و جامعه را در گرو اصلاح حاکمان می‌دانند و از این رو در بسیاری از خطبه‌ها به بیان حقوق متقابل مردم و حاکمان پرداخته‌اند؛ در نظر ایشان وقتی حقوق حاکمان و مردم ادا شود، حق در آن جامعه عزت پیدا کرده و نشانه‌های عدالت در آن برقرار می‌شود.

ایشان در بخش «سیمای کارگزاران دولتی» در خطبه 216 مالک اشتر را به اندیشیدن در امور کارمندان و زیردستانش دعوت فرموده و سفارش می‌کنند «کارمندانت را پس از آزمایش به کار بگمار و با میل شخصی و بدون مشورت با دیگران آنان را به کارهای مختلف وادار نکن زیرا نوعی ستمگری و خیانت است».

به حق خطبه‌ها و حکمت‌های امام علی(ع) منشوری حکومتی برای جوامع و حاکمان اسلامی در تمام دوران‌هاست و اگر سران کشورهای مسلمان به ذره‌ای از فرازهای آن توجه می‌کردند امروز امت اسلامی در موضع قدرت قرار داشت و دست غارت بیگانگان این دژ مستحکم را مورد آسیب قرار نمی‌داد.

رئیس جمهور منتخب پیش از برگزیده شدن، وعده‌هایی به مردم داد و ملت ایران هم با در نظر گرفتن این اقوال، او را انتخاب کردند بنابراین حجت‌الاسلام والمسلمین روحانی باید این وعده‌ها را به ویژه در بعد اصلاح ساختار اقتصادی و معیشت مردم فراموش نکرده و به قول امام علی(ع) که شهید راه عدالت بود «مبادا دیروزش با امروزش تفاوت کند».

==============

یادداشت از: اعظم حاتمی

==============

انتهای پیام/78001/صا40/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول