اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل آموزش و پرورش فارس:

حضور علما در آموزش و پرورش تشکیلاتی باشد نه تشریفاتی

مدیرکل آموزش و پرورش فارس گفت: حضور علما در آموزش و پرورش تشکیلاتی باشد نه تشریفاتی.

حضور علما در آموزش و پرورش تشکیلاتی باشد نه تشریفاتی

محمد حسین روزیطلب امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در شیراز اظهار داشت: بر اساس آیه شریفه قرآن که می‌فرماید «هُوَالَّذِی بَعَثَ فِی‌الْأُمِّیِّینَ رَسُولاً مِنْهُمْ یَتْلُو عَلَیْهِمْ آَیَاتِهِ وَیُزَکِّیهِمْ وَیُعَلِّمُهُمُ‌الْکِتَابَ وَالْحِکْمَةَ» رسالت اصلی انبیا امر تربیت است.

وی افزود: مقدم بر انبیا، حضرت حق این کار را انجام می‌دهد که می‌فرماید «علم‌الانسان مالم یعلم» و این آیه بر ربوبیت و معلم بودن خداوند و متربی بودن انسان تاکید دارد.

روزیطلب ادامه داد: کل عالم هستی را خداوند برای تحقق تعلیم و تربیت و رشد استعدادهای بالقوه انسان که الهی و بی‌نهایت هستند، آفریده است.

وی اضافه کرد: حرکت انسان از خاک به افلاک در سایه تعلیم‌ و ‌تربیت محقق می‌شود و خداوند خود این تعلیم‌ و ‌تربیت جهانی را هدایت می‌کند و انبیا و ائمه اطهار و جانشینان آنان که علما هستند از طرف خداوند این وظیفه را بر عهده دارند.

روزیطلب بیان کرد: بنابر این مقدمات، ما معتقد هستیم وزارت آموزش و پرورش باید به طور مستقیم زیر نظر رهبر معظم انقلاب می‌بود چراکه وزارت‌های دیگر امور تدارکات، خدمات و پشتیبانی را بر عهده دارند و اصل کار در حکومت اسلامی تعلیم‌ و‌ تربیت انسان است.

وی خاطرنشان کرد: من در زمانی که قانون اساسی تدوین می‌شد به شورای پیش‌نویس این قانون پیشنهاد دادم که آموزش و پرورش را به طور مستقیم زیر نظر رهبر انقلاب و حضرت امام بگذارند.

مدیرکل آموزش و پرورش فارس ابراز داشت: دلیل ما همین آیه «هُوَالَّذِی بَعَثَ فِی‌الْأُمِّیِّینَ رَسُولاً مِنْهُمْ یَتْلُو عَلَیْهِمْ آَیَاتِهِ وَیُزَکِّیهِمْ وَیُعَلِّمُهُمُ‌الْکِتَابَ وَالْحِکْمَةَ» بود چنانکه امر حکومت بر پیامبر نیز عارض شد چراکه می‌خواست این آیه و رسالت را انجام دهد و چاره‌ای جز استقرار حاکمیت اللهی نداشت.

وی تصریح کرد: تا پیش از تاسیس دارالفنون که نظام آموزش و پرورش به دست دولت افتاد، آموزش و پرورش زیر نظر علما بود و در حوزه‌های علمیه و مکتب‌خانه‌ها در سراسر ایران علما تعلیم و تربیت مردم را عهده‌دار بودند.

روزیطلب در ادامه گفت: در آن زمان که علما عهده‌دار این مسئولیت خطیر بودند دانشمندان بزرگی در عالم اسلام تربیت شدند و بوعلی سیناها و زکریای رازی و ابوریحان‌ها از همین حوزه به جامعه معرفی شدند.

*حضور علما در آموزش و پرورش تشکیلاتی باشد نه تشریفاتی

وی ابراز داشت: در سفر اخیر مقام معظم رهبری به قم ایشان به علما فرمودند که یکی از وظایف و رسالت‌های شما این است که در آموزش و پرورش حضور پیدا کنید و این حضور به سخنرانی و چند ملاقات در مناسبت‌های محدود خلاصه نمی‌شود.

مدیرکل آموزش و پرورش فارس افزود: آنچه مقام معظم رهبری فرمودند به معنای حضور رسمی و تشکیلاتی موثر و برنامه‌ریزی شده است.

وی اضافه کرد: زمانی خود بنده مسئولیت مدیریت در آموزش و پرورش را بر عهده گرفتم به قم رفتم و با همکاری معاونت تبلیغ یک نفر به عنوان نماینده حوزه علمیه قم در آموزش و پرورش فارس پیشنهاد شد و دفتری در اداره کل آموزش و پرورش فارس با عنوان دفتر نمایندگی حوزه علمیه قم تشکیل دادیم.

روزیطلب اضافه کرد: بعدتر این مسئله به طرح تبدیل شد و به وزارتخانه رفت و دفتر همکاری‌های آموزش و پرورش با حوزه علمیه قم از همین جا به وجود آمد.

این مسئول اذعان داشت: با این مقدمات وظیفه تعلیم و تربیت در اصل بر عهده علما است و این باری که بر دوش ما نهاده شده را باید به موضع صحیح خود بازگردانیم.

وی ادامه داد: هر کاری در آموزش و پرورش انجام می‌دهیم باید با اشرافیت و نظارت عالی علما باشد تا در روز قیامت دانش‌آموزان، ما را شماتت نکنند که کاری را می‌توانستیم انجام دهیم و ندادیم.

روزیطلب در ادامه بیان کرد: حوزه علمیه و علما و در راس آنان رهبری و نمایندگان ولی فقیه باید در جریان برنامه‌های آموزش و پرورش باشند و پشتوانه فکری آموزش و پرورش را تامین کنند.

وی تصریح کرد: با این رویکرد هر چقدر ارتباط دانش‌آموزان با روحانیون و نماینده ولی فقیه بیشتر شود به حبل‌المتین و عروة‌الوثقی وصل شده‌اند که در آینده هر مشکل فکری و عقیدتی برای آنان پیش بیاید به سبب عادتی که به اتصال به علما دارند، هدایت شده به سرعت سره را از ناسره تشخیص می‌دهند.

مدیرکل آموزش و پرورش فارس گفت: ارتباط با علما و پیدایش حس الفت با روحانیون، دانش‌آموزان را در آینده بیمه می‌کند و در همین راستا با برگزاری برنامه‌هایی مانند مراسم افطاری، برگزاری ملاقات‌های مختلف سعی می‌کنیم دست دانش‌آموزان را در دست نماینده ولی فقیه و علما قرار دهیم.

وی افزود: دانش‌آموزانی که نخبه هستند در آینده مدیران این جامعه خواهند بود و اگر اتصال قلبی این افراد با علما وثیق‌ باشد، آینده مملکت بیمه می‌شود.

روزیطلب ابراز داشت: کسب مدال نقره در المپاد شیمی جهان، هشت مدال طلا در المپیاد ریاضی و صدها پیشرفت دیگر که دانش‌آموزان ما در عرصه علوم نوین به دست آورده‌اند در آینده بار دیگر پرچم دانشمندان اسلامی را در جهان بر افراشته می‌کند.

به گفته وی، در آینده همین جوانان دوباره خوارزمی‌ها و زکریای رازی‌ها و ابوریحان‌های ما در حهان خواهند بود و دنیا را به علم توام با ایمان دعوت می‌کنند.

انتهای پیام/2448/ط40/مر3004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول