اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

حاشیه‌نشینی پاشنه آشیل توسعه شهری

معضل حاشیه نشینی دغدغه‌ای است که از هر طرف مسیر را برای ارتقای جایگاه شهری مسدود و ناممکن می‌سازد.

حاشیه‌نشینی پاشنه آشیل توسعه شهری

به گزارش خبرگزاری فارس از تاکستان استان قزوین، اصطلاح حاشیه‌نشینی از سکونت برخی از خانواده‌ها در خارج از محدوده شهری و احداث بناهای مسکونی بدون رعایت قوانین و استانداردهای لازم سرچشمه گرفته و مسئله رایج نیز بر همین منوال می‌باشد.

بر اساس تعاریف قانونی محدوده مشخصی که خدمت رسانی به مردم آن جزو وظایف ذاتی نهادها و دستگاه های خدمت‌رسان از جمله شهرداری‌ها باشد امروز به عنوان محدوده شهری تلقی می‌شود.

عدم دریافت مجوز معضل اصلی در حاشیه‌نشینی

متأسفانه در موضوع حاشیه‌نشینی همیشه محدوده ساختمان‌ها در زمین‌های غیر مسکونی ساخته شده و اصطلاحاً در اینگونه از محدود‌ه‌ها تغییر کاربری بدون اخذ مجوزهای لازم از سوی حاشیه‌نشین‌ها صورت میگیرد.

با وجود اینکه معضل حاشیه نشینی در کوتاه مدت اساسی‌ترین نیاز زندگی بشر یعنی تأمین مسکن را برآورده ‌می‌سازد اما در افق چشم‌انداز طولانی مدت شهری هزینه‌های هنگفتی را بر شهروندان این مناطق و بر دولت تحمیل می‌کند و در نهایت رفع این معضل امر دشوار، هزینه‌‌دار و زمان‌بر است.

مشارکت حاشیه‌نشین‌ها در امور شهری ناچیز است

نکته قابل تأمل اینکه مالکان خانه‌های حاشیه‌نشین به دلیل انجام ساخت و سازهای قاچاق و غیر اصولی کم‌ترین مشارکت و همیاری در امر مربوط به زیبا‌سازی معابر را نیز نداشته و پس از گذشت مدت زمانی محدود ناراضی می‌شوند.

در لوای ایجاد چنین شرایط هشدار آفرینی است که موضوع دوگانگی عمل مسئولان شهری پدیدار شده و این سئوال مطرح می‌شود که اگر این مناطق خارج از محدوده شهری است چرا اجازه داده شده تا ساختمان‌ها و بناهایی در این مناطق ایجاد شود و اگر ساخت و سازها درون محدوده طرح شهری قرار دارند چرا شاهد عدالت در ارائه خدمات به تمامی محدوده‌ها و محلات نیستیم.

پشتیبانی مسئولان برای هدایت امور شهری

فرماندار تاکستان در این خصوص در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در تاکستان اظهار داشت: توسعه شهری امری واضح بوده که لازمه آن تعامل و همکاری تمامی نهاد‌های مسئول است.

علی اکبریان عنوان کرد: چارچوب‌بندی و نگاه بنیادین به دغدغه‌های شهری تنها در زمانی تحقق می‌یابد که پشتیبانی مسئولان و نهادهای مختلف از یکدیگر نیز وجود داشته و همه بر یک موضوع اتفاق نظر داشته باشند.

در بیشتر مواقع بناهای حاشیه‌نشین معمولاً فاقد استانداردهای لازم بهداشتی، ساختمانی، امنیتی و دیگر الگوهای لازم برای یک زندگی شهری بوده که سبب افت در توسعه شاخص‌های محرک شهری می‌شود.

معضلات حاشیه‌نشینی خطرناک است

یک آسیب‌شناس و محقق ارشد علوم شهری نیز در این خصوص در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در تاکستان اظهار داشت: معضل حاشیه‌نشینی متأسفانه جزو عواملی است که به کرات در برخی شهرها رشد یافته و بروز کرده است.

رضا قموشی افزود: متأسفانه آسیب‌ها و مشکلاتی که در لوای حاشیه‌نشینی در محلات اقماری به وجود می‌آید نیز بسیار عمده بوده و نقش مهمی را در شیوع انواع آفات اجتماعی ایفا می‌کند.

بر اساس این گزارش به طور معمول هنگامی که پای فرهنگ شهر نشینی به میان می‌آید به تبع امر زیبایی، پاکیزگی، امکانات رفاهی، اقتصادی، فرهنگی و علمی در اذهان تداعی شده که با وجود طبیعت زیبا، صفا و صمیمیت روستائیان نیز حتی بسیار کمتر شاهد وجود چنین الگوهایی در زندگی روستانشینان هستیم.

رشد و توسعه متوازن همواره از برکاتی بوده که دولتمردان با سرلوحه قرار دادن عدالت اجتماعی در صدد کاهش تفاوت‌های زندگی شهری و روستایی و کاهش مهاجرت‌ها بوده‌اند که لازم به ذکر اینکه با وجود امر توسعه محیط شهری و روستایی در هر صورت باید در شکل ظاهری تفاوت‌هایی را نیز به همراه داشته باشد تا سیمای هر دو نقطه حفظ شود.

تعدد معضلات ناشی از ترکیب ساختاری مناطق حاشیه شهری در نخستین گام منفی القاکننده تبعیض مسئولان در تخصیص اعتبارات و امکانات عمومی به منطقه‌ای خاص است که منجر به پدید آمدن دیدگاه‌های متفاوت نسبت به ساکنان مناطق در مقایسه با مناطق دیگر است و به تبع آن نیز آینده فکری شهروندان را تحت شعاع خود قرار می‌دهد.

به طور عادی و معمول در شهرهای پهناور و تاریخی همواره مناطقی نیز به چشم می‌خورد که با وجود گذشت زمان هنوز شکل قدیمی خود را داشته و حتی در مواقع متعدد از امکانات شهری نیز کمتر بهره‌مند می‌شوند.

نکته‌ای که نباید از خاطر بیرون کرد در این است که پدیده و مسئله حفظ آثار قدمت‌دار فرهنگی و تاریخی همواره در برنامه مسئولان قرار داشته و در اصل زیبایی شهرهای پهناور و مطرح نیز در چهره مناطق و محله‌های قدیمی آن شهر نهفته است که مورد بازدید ایرانگردان و جهانگردان قرار می‌گیرد.

شیوع معضلات عدیده امنیتی، فرهنگی، علمی و آموزشی و بهداشتی و رفتارهای ناهنجار اجتماعی همواره در کمین برای به دامن‌ انداختن شهرهایی است که معضل حاشیه‌نشینی و دور بودن از امکانات شهری جزو نخستین مشکل این شهرهای در حال توسعه است.

انتهای پیام/77005/ت40/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول