اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

بی‌توجهی مسئولان این بار دزفولی‌ها را عزادار کرد / رخت سیاه عزا به جای دامان سپید عروسی

خودروی وانت بار، شب هنگام در بازگشت از مراسم عروسی در جاده دزفول واژگون شد و تمام 12 مسافر خود جز یک نفر را طعمه کانال آب کرد.

بی‌توجهی مسئولان این بار دزفولی‌ها را عزادار کرد / رخت سیاه عزا به جای دامان سپید عروسی

به گزارش خبرگزاری فارس از خوزستان، نوزدهم مردادماه سال 1392 لرزه‌ای بر اندام دزفول، جان و تن مردم شهر و روستای این منطقه را لرزاند و آنان را سیاهپوش کرد.

خودروی وانت بار، شب هنگام در بازگشت از مراسم عروسی واژگون شد و تمامی مسافران خود جز یک نفر را طعمه کانال آب کرد.

برخی از مسئولان راننده را مقصر جلوه دادند و تعدادی دیگر مسیر ارتباطی را. به هر حال هر چه بود مصیبتی بود که بر سر دزفولی‌‌ها فرود آمد و رخت سیاه را به جای لباس سپید عروسی بر جامه‌شان نشاند.

در این حادثه تلخ از مجموع 13 سرنشین این وانت پیکان 12 نفر غرق شدند و تنها یک دختر که با فن شنا آشنایی داشت توانست جان خود ر ا نجات دهد.

اکثر سرنشینان این خودرو زن و کودک بودند که بر اثر عدم آشنایی با شنا و خفگی در آب جان خود را از دست دادند.

* علت حادثه بی‌احتیاطی راننده

فرماندار ویژه دزفول پس از این حادثه اظهار کرد: بررسی‌های اولیه نشان‌ می‌دهد بی‌احتیاطی راننده و سرعت غیرمجاز علت بروز این حادثه دلخراش بوده است.

عبدالرضا احسانی‌نیا در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در دزفول تصریح کرد: خودرو حادثه دیده 13 سرنشین داشت که 12 نفر آنها که عمدتاً زن و کودک بودند بر اثر خفگی در آب جان خود را از دست دادند و فقط یک نفر موفق به نجات جان خود شد.

وی با بیان اینکه بلافاصله پس از وقوع این حادثه ادارات و سازمان‌های امدادرسان در محل حاضر شدند و به انجام وظایف خود پرداختند، عنوان کرد: همه ادارات و سازمان‌ها با بسیج امکانات خود، برای یافتن اجساد قربانیان این حادثه و بیرون کشیدن آن‌ها از آب همکاری و تلاش کردند.

فرماندار ویژه دزفول افزود: همچنین حجم آب کانال محل حادثه نیز برای یافتن اجساد غرق شده است در آن کاهش یافته و اکیپ‌های غواصی نیز در آن مستقر شدند.

وی با تسلیت به خانواده‌های داغدار این حادثه خاطرنشان کرد: تنها بازمانده این حادثه دختر نوجوانی بوده که جان سالم به در برده است.

فرماندار ویژه دزفول ادامه داد: اجساد جان باختگان این حادثه توسط نیروهای هلال احمر و آتش نشانی دزفول بعد از ساعت‌ها جست‌وجو از درون کانال آب پیدا شد.

وی همچنین عنوان کرد: با توجه به وجود کانال آب زیر زمینی به طول حدود 500 متر در نزدیکی محل حادثه بیشتر اجساد درون کانال زیر زمینی گرفتار شدند و همین امر پیدا کردن پیکر این افراد را با مشکل مواجه ساخت.

* شناسایی اجساد از سوی دانشگاه علوم پزشکی دزفول

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان نیز در اظهاراتی چنین عنوان کرد: اجساد از سوی دانشگاه علوم پزشکی دزفول شناسایی شده‌اند.

محمدرضا آملازاده با بیان اینکه این دستگاه وانت در حال برگشت از مراسم جشن عروسی بوده است، تصریح کرد: علت حادثه بی‌احتیاطی راننده و سرعت بیش از حد مجاز این دستگاه خودرو بوده است.

* اعلام اسامی کشته شدگان

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی دزفول نیز با اعلام اسامی و هویت کشته‌شدگان این حادثه گفت: امام بخش پازدار 35 ساله، زینب پیشکول 35 ساله، محمدحسن پازدار سه ساله، پریا پازدار شش ساله، آنیتا پورمند شش ساله، شاه علی پورمند 45 ساله، تهمینه افروق 35 ساله، صغری افروق 21 ساله، جونقلی افروق 50 ساله، بتول پرور 50 ساله، اعظم محمدی 10 ساله و راضیه پازدار 14 ساله افراد کشته شده در این حادثه هستند.

مرتضی همایون‌نسب اظهار کرد: همچنین در این حادثه یک نفر به نام زیور پازدار 16 ساله به دلیل آشنایی با فن شنا خود را نجات داده است.

* کانال شبکه آبیاری دز از کانال‌های درجه یک و بزرگ این شبکه است

رئیس جمعیت هلال احمر شهرستان دزفول نیز در همین راستا در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در این شهرستان اظهار کرد: به دنبال رخ دادن حادثه سقوط وانت در کانال آب جاده دزفول متاسفانه 12 شهروند خوزستانی جان خود را از دست دادند.

علی بهزادی‌پور بیان کرد: تنها بازمانده این حادثه دختر نوجوانی بود که با اقوام خود از مراسم عروسی باز می‌گشته است.

رئیس جمعیت هلال احمر شهرستان دزفول با تسلیت به خانواده‌های داغدار این حادثه خاطرنشان کرد: این حادثه دردناک شنبه شب رخ داد.

وی با اشاره به همکاری جمعیت هلال احمر شهرستان دزفول عنوان کرد: برای خارج کردن اجساد از کانال آب، سه اکیپ غریق نجات، دو دستگاه آمبولانس و دو خودروی نجات در محل حادثه مستقر شدند.

بهزادی‌پور افزود: با کاهش دبی کانال شبکه آبیاری دز که از کانال‌های درجه یک و بزرگ این شبکه است علاوه بر اجساد غرق شدگان، چهار دستگاه موتورسیکلت نیز از درون این کانال کشف شد.

وی در پایان گفت: اجساد کشته شدگان این حادثه برای انجام تشریفات قانونی به محل سردخانه پزشکی قانونی، آرامستان دزفول و نیز بیمارستان این شهر منتقل شده‌اند.

* قطع کانال آب برای یافتن اجساد

معاون سازمان آب و برق خوزستان نیز با اظهار تاسف از این حادثه دردناک بیان کرد: از زمان وقوع این حادثه، آب کانالی را که اجساد غرق شده‌اند در آن قرار داشته قطع کردیم تا اکیپ غواصی راحت‌تر کار خود را دنبال کنند.

فتح‌الله دهکردی اضافه کرد: سازمان آب و برق استان برای بیرون کشیدن اجساد از درون آب همکاری لازم را با سایر ارگان‌های مربوطه انجام داده است.

وی تصریح کرد: وانت در کانال آب کشاورزی واژگون شده است و تنها دلیل آن را می‌توان بی‌احتیاطی راننده عنوان کرد.

* با مقصران اصلی برخوردی جدی خواهیم کرد

نماینده مردم دزفول در مجلس شورای اسلامی نیز با تسلیت به خانواده‌های داغدار این حادثه در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در این شهرستان اظهار کرد: روستای سنجر با جمعیت چند هزار نفری در حریم شهرستان دزفول واقع شده است و جاده‌های اتصالی این روستا به شهرستان دزفول بسیار باریک می‌باشد و از کنار کانال‌های کشاورزی عبور می‌کند.

عباس پاپی‌زاده با تاکید بر اینکه وزارتخانه‌های نیرو و راه و شهرسازی در خصوص حوادث غرق شدن مردم پاسخگو باشند، گفت: با مقصران اصلی این حادثه که وزارت خانه‌های نیرو و راه و شهرسازی هستند برخورد جدی خواهیم کرد.

نماینده مردم دزفول در مجلس شورای اسلامی افزود: متاسفانه باید حوادث این چنینی رخ دهد تا مسئولان بی‌اعتنا استان قدری به فکر آمده و تلنگر بخورند و باعث شود که مسئولیت پذیری آن‌ها بیشتر شود.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه در هر ثانیه 150 مترمکعب آب از این کانال در حال عبور است نگذاشتن حفاظ در اطراف آن کار بسیار خطرناکی است.

پاپی‌زاده گفت: شهرستان دزفول در بخش توسعه راه روستایی از بین 24 شهرستان استان رتبه 22 را دارد که واقعا شرایط نامناسب و دردآوری است.

پاپی‌زاده اظهار کرد: مردم دزفول از وزارت راه انتظار دارند که هر چه سریع‌تر تیمی تشکیل دهند و نسبت به بازنگری توسعه راه‌های دسترسی به شهرستان اقدام جدی انجام دهد.

*رانندگان از قسمت بار برای حمل مسافر استفاده نکنند

رئیس پلیس راه اندیمشک نیز در همین خصوص اظهار کرد: دلایل سقوط خودرو در کانال آبیاری دز نامعلوم است

جواد جوادی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اندیمشک عنوان کرد: متاسفانه شامگاه شنبه سقوط خودروی وانت در کانال شبکه آبیاری دز بسیار تاثربرانگیز بود.

وی با بیان اینکه دلایل سقوط خودرو در کانال آبیاری دز نامعلوم است، ادامه داد: در این حادثه 12 نفر به دلیل خفگی در آب جان باختند.

رئیس پلیس راه اندیمشک تصریح کرد: تنها بازمانده این حادثه دختر نوجوانی بوده که فرزند راننده وانت بار می‌باشد.

وی همچنین عنوان کرد: از رانندگان خواهشمندیم در راستای سلامت جان خود و مسافرانشان جوانب احتیاط را هر چه بیشتر رعایت کنند.

جوادی در پایان گفت: رانندگان وانت بار برای کاهش این گونه حوادث به هیچ عنوان از قسمت بار برای حمل مسافر استفاده نکنند.

* اعلام یک روز عزای عمومی

نماینده مردم دزفول در مجلس شورای اسلامی، امام جمعه دزفول و فرماندار این شهرستان در بیانیه‌ای مشترک فردا را عزای عمومی اعلام کردند.

در این بیانیه مشترک آمده است: حادثه دلخراش سقوط یک دستگاه خودرو  که موجبات از دست دادن جان 12 نفر از همشهریان عزیزمان گردیده است موجی از غم و اندوه را در جانمان نشاند.

در بخش دیگری از این بیانیه افزوده شده است: انسان‌های پاک و معصوم که فارغ از قید و بند زندگی مظلومانه و غریبانه به دیار حق شتافتند تا داغ هجرانشان سینه های رنجور و شکسته ما را به درد آورد.

در ادامه این بیانیه آمده است: اینجانبان ضمن عرض تسلیت به مردم شریف شهرستان دزفول و اهالی روستای قلعه طوق این ضایعه جانگداز را به بازماندگان و عموم بستگانشان تسلیت عرض نموده و از خداوند منان علو درجات را برای آن سفر کردگان و صبر و شکیبایی را برای بازماندگان آرزومندیم.

در این بیانیه مشترک فرماندار، امام جمعه و نماینده مردم دزفول در مجلس تصریح شده است: به همین مناسبت روز دوشنبه مورخ 21 مرداد ماه در شهرستان دزفول عزای عمومی اعلام می‌شود.

 

و اما تنها بازمانده این حادثه دلخراش...

زیور پازدار اظهار کرد: از مراسم عروسی برمی‌گشتیم که این حادثه شوم رخ داد.

وی اضافه کرد: حادثه شنبه شب هنگام برگشت از جشن عروسی در اندیمشک و نزدیک محل زندگی در روستای قلعه طوق سنجر از توابع دزفول به وقوع پیوست.

تنها بازمانده حادثه سقوط وانت در کانال آب دزفول عنوان کرد: به دلیل عبور ناگهانی یک حیوان از جاده، مسیر خودرو منحرف شد و ما به درون کانال آب سقوط کردیم.

وی بیان کرد: متاسفانه به دلیل نبود حفاظ آهنی خودرو به درون کانال آب سقوط کرد و جان 12 نفر را ربود.

پازدار تصریح کرد: به دنبال بروز این حادثه به سختی خود را به دیواره کانال شبکه آبیاری رساندم و نجات پیدا کردم.

وی همچنین افزود: صحنه بسیار غم‌انگیزی بود زیرا در حالی که شاهد غرق و شیون دیگر افراد بودم به دلیل ناتوانی و ضعف در فن شنا نمی‌توانستم برای نجات آنها کاری کنم.

وی خاطرنشان کرد: 11 نفر در قسمت بار وانت بار و دو سرنشین در کابین جلوی وانت قرار داشتند که همگی از جمله پدرم که راننده پیکان وانت امام بخش پازدار بود فوت کردند.

و اما متاسفانه از شب گذشته تا به امروز شاهد وقوع دو تصادف دیگر و جان باختن تعدادی از هم‌وطنانمان در محور ارتباطی هفتکل بوده‌ایم.

به راستی که جاده‌های خوزستان جان می‌ربایند و ظاهرا تلاش‌ها و وعده و وعیدهای داده شده مسئولان نیز تاکنون نتوانسته ذره‌ای از عمق این فجایع بکاهد.

...............................

گزارش از مریم خبازی

...............................

انتهای پیام/72001/صا40/پو3002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول