اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس از بلاتکلیفی تصفیه‌خانه سد سبلان گزارش می‌دهد

دعواهای مسئولان، مشقت روستاییان / تردید در پرورش ماهی یا تامین آب روستایی

در حالی که چند صباحی از دعواها و اختلاف‌نظرهای مسئولان استانی در بلاتکلیف گذاشتن تصفیه‌خانه سد سبلان می‌گذرد، حاصل این تنش‌ها و رفتارهای نامهربانانه مشقت روستاییانی است که همچنان در تامین آب شرب خود با رنج و سختی روبرو هستند.

دعواهای مسئولان، مشقت روستاییان / تردید در پرورش ماهی یا تامین آب روستایی

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، در حالی که همچنان مسئولان استانداری اردبیل، شرکت آب و فاضلاب روستایی، شرکت آب منطقه‌ای و شیلات درگیر نحوه بهره‌برداری از تصفیه‌خانه سد سبلان هستند و هر کدام سعی می‌کنند نظرات و عقاید خود را بر کرسی بنشانند، در این بین تنها روستاییان هستند که متضرر شده و ساکنان بیش از 89 روستا و بخش چشم انتظار پایان نزاع‌های بی‌سرانجام مسئولان هستند تا طعم گوارای آب را چشیده و از این نعمت خدادادی استفاده کنند.

در این رابطه به سراغ مدیرعامل آب و فاضلاب روستایی استان اردبیل رفتیم تا آخرین وضعیت تصفیه‌خانه سبلان مشگین‌شهر را جویا شویم که وی در پاسخی صریح و شفاف اظهار داشت: همچنان موضوع به حالت معلق باقی مانده و ما نیز شرمنده روستاییان شده‌ایم.

پرویز عباسی از برگزاری جلسات مختلف در مرکز استان اردبیل و تهران سخن به میان آورد که تاکنون هیچ عاید و ثمری نداشته و همچنان چندین گزینه پیشنهادی بدون توجه به درد و مشکلات روستاییان روی میز مسئولان است، به طوری که در آخرین جلسه برگزار شده به تاریخ 17 تیرماه که مسئولان شرکت آب و فاضلاب روستایی را نیز به جلسه دعوت نکرده بودند، موضوع به رغم شفافیت و طرح صادقانه به حالت معلق باقی مانده است.

وی گفت: واقعیت این است که در جلسات تهران آب منطقه‌ای وقتی مشاهده کرد که تمام گزینه‌ها در حال حذف شدن است، اعلام کرد که مشگین‌شهر به اندازه کافی آب شرب دارد و می‌توان از این منبع آب روستاها را نیز تامین کرد، در حالی که تامین آب روستایی است تصفیه‌خانه شهری مشگین‌شهر هزینه‌های گزاف و همچنین اجرای طولانی مدت پروژه جدید را به دنبال خواهد داشت.

مدیرعامل آب و فاضلاب روستایی استان اردبیل یادآور شد: تنها موضوعی که در این بین مشهود به نظر می‌رسد عدم صداقت مسئولان و برخی نگاه‌های غرض‌آلودی است که به نظر می‌رسد پشت پرده، مسائل و موضوعاتی وجود دارد که باید شفاف‌سازی شده و عموم مردم در جریان آن قرار گیرند.

استاندار به اجبار می‌خواست پروژه متوقف شود که هرگز به آن تن ندادیم

عباسی پرده از برخی فشارها و موضوعاتی از سوی مسئولان ارشد استان برداشت که قابل تأمل بود.

این مسئول با یادآوری اینکه در ماه‌های اخیر استاندار اردبیل بنده را به اتاق خود دعوت کرد تا عملیات احداث تصفیه‌خانه سد سبلان را متوقف کنند، در پاسخ گفتم که به چه دلیل باید این کار را انجام دهیم که استاندار با زور و اجبار خواست تا به این کار تن بدهم، اما بنده اعلام کردم بدون نامه کتبی دست به این کار نخواهم زد، چرا که توقف این پروژه میلیارد‌ها تومان هزینه و خسارت را به دنبال خواهد داشت.

مدیرعامل آب و فاضلاب روستایی استان اردبیل با ارائه نامه معاون عمرانی استاندار اردبیل افزود: زمانی که استاندار مشاهده کرد که بنده بر ابلاغ کتبی توقف این پروژه اصرار دارم به معاون عمرانی خود میر‌جعفریان اعلام کرد که نامه‌ای رسمی بنویسیم و این موضوع را خواستار شود که نامه یاد شده عیناً در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد.

عباسی با بیان اینکه مدارک و مستندات نشان می‌دهد علت این همه مانع‌تراشی از سوی مسئولان استان و نماینده مردم مشگین‌شهر جز تلاش برای صدور مجوز پرورش ماهی در سد سبلان نیست، بیان داشت: جای تأسف است که یک پروژه آبرسانی روستایی را که زمینه آبرسانی به 86 روستا و سه بخش را فراهم می‌کند، می‌خواهند متوقف کنند تا در چنین مجموعه‌ای پرورش ماهی را انجام دهند و معلوم نیست این کار با چه هزینه‌ و رویکردی می‌خواهد انجام شود.

وی یادآرو شد: گزینه انتقال آبرسانی به روستاها از طریق تصفیه‌خانه آب شرب مشگین‌شهر واقعاً با اشکالاتی روبرو است که در کنار طولانی بودن اجرای پروژه شاهد افزایش هزینه، افزایش ظرفیت خط انتقال تا 30 کیلومتر، احداث مخزن فشار و افزایش ظرفیت رودها و بندها را در مجموع با هزینه 13 میلیارد و 700 میلیون تومان به دنبال دارد که آیا عقلانی است به جای 5 میلیارد و 500 میلیون تومان اعتبار برای تکمیل تصفیه‌خانه سد سبلان که هم اکنون 20 درصد پیشرفت دارد بخواهیم 13 میلیارد و 700 میلیون تومان هزینه کنیم؟

مدیرعامل آب و فاضلاب روستایی استان اردبیل تصریح کرد: به رغم آنکه جلسات مختلف فنی و کارشناسی برگزار شده و تنها گزینه تکمیل تصفیه‌خانه سد سبلان و آبرسانی به روستاها مورد تاکید قرار گرفته ما باید به چه دلیل در مقابل این اقدامات کارشناسی بایستیم و اجازه ندهیم حق روستاییان به خاطر پرورش ماهی تضییع شود.

حق‌آبه‌داران مشگین‌شهر نامه و طومار امضا کردند

عباسی در یک حقیقت‌گویی دیگر از طومار و نامه حق‌آبه‌داران مشگین‌شهر به مسئولان خبر داد که در آن کشاورزان و زارعان و حق‌آبه‌داران خیاو‌چایی اعلام کردند اگر قرار باشد از تصفیه‌خانه مشگین‌شهر آبی به ناحق به جای دیگر منتقل شود، با بیل جلوی این انتقال را می‌گیرند و دست به اقدامات تلافی‌جویانه می‌زنند.

وی ادامه داد: ما که نمی‌توانیم حق هزاران ساله زارعان و کشاورزان را نادیده بگیریم و بخواهیم از این طریق به 89 روستا و بخش آبرسانی کنیم، در حالی که با کمترین هزینه از طریق تصفیه‌خانه سد سبلان این امر امکان‌پذیر است، اما به چه دلیل به این کار رضایت نمی‌دهند ماهیت آن مشخص و معلوم است.

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، فارس برای دومین بار است که گزارشی بر همین محور تهیه کرده و از زبان روستاییان منطقه که از بی‌آبی رنج می‌برند و تامین آب شرب آنها را به تمنا و خواهش وادار کرده است از مسئولان استانی و نماینده مشگین‌شهر خواستند تا با در نظر گرفتن رضای الهی نه منافع فردی و حمایت از یک سرمایه‌گذار تولید و پرورش ماهی نسبت به تامین حق و حقوق آنها دید واقع‌بینانه داشته و درست و شفاف عمل کنند.

انتهای پیام/62001/ب40/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول