اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

شاعر دفاع مقدس:

شعر دفاع مقدس باید به دور از شعارها سروده شود

یکی از شاعران قمی گفت: مصداق شعر مقاومت در شعر دفاع مقدس است بنابراین باید شاعران از شعار در شعرهای خود پرهیز کنند.

شعر دفاع مقدس باید به دور از شعارها سروده شود

سید مهدی حسینی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قم با اشاره به روز مقاومت اسلامی اظهار کرد: مصداق شعر مقاومت در شعر دفاع مقدس است بنابراین باید شاعران از شعار در شعرهای خود پرهیز کنند.

وی خاطرنشان کرد: توجه به زبان مردمی در شعر دفاع مقدس مهم است زیرا این شعر دارای مخاطب عام و خاص بوده که لازم است زبان آن متکلفانه نباشد.

این شاعر با بیان اینکه شعر دفاع مقدس شعر معناگرا و مضمون محور است گفت: شعر دفاع مقدس از بهترین شعرهایی است که دارای مخاطب عام بوده و از زبان هنر بهره‌مند می‌شود.

وی یادآور شد: اگر درون مایه‌های شعر دفاع مقدس را بررسی کنیم، دو یا سه درون مایه مهم در آن بروز و ظهور می‌کند.

حسینی خاطرنشان کرد: شعر دفاع مقدس ریشه در عاشورا دارد و در حقیقت فرهنگ مبارزه را از عاشورای حسینی گرفته و ارتباط مستقیم با مفهوم انتظار، رهایی از ستم و درک موعود حقیقی حضرت صاحب‌الامر(عج) دارد.

وی با اشاره به نکات موجود در شعر دفاع مقدس گفت: حماسه در این شعر مطرح می‌شود که شامل عرصه مبارزه با شیطان، هوای نفس و مرزهای جغرافیایی و فرهنگی است و برخی اوقات از این شعر به عنوان حماسه عرفانی یاد می‌شود.

این شاعر با بیان اینکه شعارها نباید در شعر دفاع مقدس وجود داشته باشد گفت: برخی اوقات در عرصه دفاع مقدس شعارها سبب می‌شود شعر از تعریف خود خارج شود.

وی خاطرنشان کرد: ساده‌اندیشی در زبان از دیگر نکاتی است که در شعر باید در نظر گرفته شود که لازم است شاعران برای پرداخت مضامین نو از زبان شعر و سلامت آن غافل نشوند.

حسینی عنوان داشت: شاعران باید به این عرصه‌ها توجه داشته باشند تا تهدیدها را به فرصت تبدیل کنند و زمینه‌های درست شکل‌گیری شعر دفاع مقدس ایجاد شود.

وی خاطرنشان کرد: شعر مقاومت باید در واقعیت ریشه داشته باشد و لازم است در نظر داشت اکنون آرمان‌ها، انتظار فرج حضرت ولی عصر(عج) و رهایی مسلمانان از ستم است بنابراین نگاه آرمانی که ریشه در حقیقت دارد مطلوب است.

این شاعر دفاع مقدس عنوان داشت: شعر مجموعه آرمان‌ها و آرزوهاست و خواسته‌ها و نیازهای باطنی در شعر وجود دارد.

سید مهدی حسینی در زمینه تدوین مجموعه‌ای با عنوان «هنوز نام تو گمنامی است» همکاری داشته و وی در زمینه تالیف خاطرات دفاع مقدس مانند مسیر کردستان (بازنویسی خاطرات شهید محمد بروجردی)، کتابی به عنوان کاج‌های آسمانی معرفی شهدای روستای کاج و کتابی در زمینه بازنویسی خاطرات شهید مصطفی کلهر از فرماندهان دفاع مقدس قم فعالیت داشته است.

انتهای پیام/78003/ط30/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول