اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33سال پیش در چنین روزی

به مردم می گویم این دولت در خط من نیست

بنی صدر با اشاره به اختیارات محدود مصرح در قانون اساسی برای خود اظهار داشت : من اگر چنان چه دیدم این دولت دولتی است که خط من را ندارد و مردم از من خواسته اند من باید به مردم بگویم که این دولت دولت من نیست.

به مردم می گویم این دولت در خط من نیست

رخدادهای 2 شهریور 1359

چکیده:

  • پیش از ظهر امروز محمد علی رجایی نخست وزیر با دکتر ابوالحسن بنی صدر رئیس جمهور دیدار و گفت و گو کرد .
  • بنی صدر :  برای مصلحت جامعه در مورد لیست پیشنهادی نخست وزیر سکوت می کنم تا ببینیم چه می شود .
  • دکتر فاضل سرپرست وزارت بهداری و بهزیستی گفت : باید مسئله دارو را به صورت یک مسئله مردمی حل کرد که در این مورد طرحی را تهیه کردیم.
  • دکتر محمد مکری سفیر کشورمان در شوروی به دنبال انجام اقدامات لازم جهت انحلال و بستن کنسولگری ایران در لنین گراد به مسکو بازگشت.
  • بر اساس گزارش روابط عمومی ستاد غرب کشور به دنبال پاکسازی مناطق کامیاران که با موفقیت انجام گردید 133 تن از مهاجمین کشته و 40 تن از آنان نیز دستگیر شدند .
  • برای سومین بار در طول یک هفته گذشته فلسطینی ها با موشک آبادی های یهودی نشین شمال سرزمین های اشغالی را مورد حمله قرار دادند .
  • روابط عمومی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اصفهان با انتشار اطلاعیه ای از کشف یک شبکه جاسوسی در اصفهان خبر داد .
دیدار رجایی با رئیس جمهور ؛ بنی صدر : سکوت می کنم !

پیش از ظهر امروز محمد علی رجایی نخست وزیر با دکتر ابوالحسن بنی صدر رئیس جمهور دیدار و گفت و گو کرد . در این جلسه در مورد تعیین وزرای کابینه و اسامی که نخست وزیر تقدیم رئیس جمهور کرد بحث و تبادل نظر شد .

برای مصلحت جامعه سکوت می کنم / با وزیر کشور موافقت نکردم

رجایی در پایان این ملاقات حاضر به اظهار نظری نشد ولی بنی صدر در گفت و گویی با خبرنگاران اظهار داشت :  برای مصلحت جامعه در مورد لیست پیشنهادی نخست وزیر سکوت می کنم تا ببینیم چه می شود.بنی صدر در عین حال گفت : وزیر پیشنهادی کشور را نپذیرفتم چرا که معتقدم این وزیر باید بی طرف بوده و عامل اجرای یک حزب یا گروه معین نباشد .

اختیاراتم محدود است / باید به مردم بگویم دولت در خط من نیست !

رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اختیارات محدود مصرح در قانون اساسی برای خود اظهار داشت : من اگر چنان چه دیدم این دولت دولتی است که خط من را ندارد و مردم از من خواسته اند من باید به مردم بگویم که این دولت دولت من نیست .

عده ای می خواهند قانون را کنار بگذارند

بنی صدر گفت : عده ای می خواهند قانون را کنار بگذارند و بر مردم حکومت کنند ، هر دسته ای می گوید : من حکومت کنم و گروهی می گویند : ائتلاف ما حکومت کند و بقیه هم می گویند : ائتلاف شما نباید حکومت کند ، بلکه ما می خواهیم حکومت کنیم ، در این میان قانون از بین می رود و ما می افتیم روی تضاد قوا و هر قوه ای که غلبه کرد او حکومت خواهد کرد ، در این دنیایی که ما هستیم اگر روی تضاد رفتیم مردم در این میان از بین خواهند رفت و پس سقوط جمهوری حتمی است و من حق دارم نگران باشم و سکوتی هم که می کنم روی همین جنبه است تا مردم در صحنه باقی بمانند و مسئله ای که اختلاف را به سطح مردم بکشاند پیش نیاید . (1)

بنی صدر پس از دیدار با محمد علی رجایی از سویی می گوید برای رعایت مصالح عامه سکوت می کند و از سوی دیگر مخالفت خود را با دولت منتخب نخست وزیر اعلام کرده و اظهار می دارد چون وزیر کشور بی طرف نیست با او مخالفت کرده است.بنی صدر مدعی است نمی خواهد اختلاف را به سطح مردم بکشاند ولی در عین حال می گوید باید با مردم مطرح کنم که دولت در خط من نیست ! و این همه تناقض را چگونه می توان در سخنان بنی صدر توجیه کرد ؟!

دارو 20  درصد ارزان می شود

محدودیتی برای خروج پزشکان از ایران در نظر گرفته می شود و از این پس پزشکان ایرانی باید هنگام خروج از ایران و سفر به خارج تعهد بدهند تا به کشور بازگردند . دکتر فاضل سرپرست وزارت بهداری و بهزیستی با اعلام این خبر افزود : تا فروردین ماه امسال 357 نفر بر اساس آمار نظام پزشکی از کشور خارج شده اند ولی در عین حال 1500 پزشک دیگر وارد بازار کار شده اند .  وی از استخدام 380 پزشک هندی در روستاهای کشور در 7 ماه گذشته نیز خبر داد .

سرپرست وزارت بهداری همچنین گفت : باید مسئله دارو را به صورت یک مسئله مردمی حل کرد که در این مورد طرحی را تهیه کردیم که به تصویب هم رسیده است و مشغول اجرای آن هستیم که با اجرای کامل این طرح قیمت دارو 20 درصد کاهش می یابد . (2)

درخواست ایران از شوروی ؛ کنسولگری رشت را تعطیل کنید

دکتر محمد مکری سفیر ایران در شوروی به دنبال انجام اقدامات لازم جهت انحلال و بستن کنسولگری ایران در لنین گراد به مسکو بازگشت .سفیر ایران بلافاصله با مقامات وزارت خارجه شوروی ملاقات کرد و نظر وزارت امورخارجه و سفارت جمهوری اسلامی ایران را در مورد بستن کنسولگری شوروی در رشت را به اطلاع آنان رساند .

در پی این دیدار اطلاعیه ای از سوی سفارت ایران در مسکو انتشار یافته و تاکید شد : سفارت جمهوری اسلامی ایران در اتحاد شوروی قویا معتقد است نظر به این که دولت ایران اکنون کنسولگری خود را در لنینگراد منحل ساخته است دولت شوروی نیز نسبت به انحلال کنسولگری خود در رشت اقدام کند .

در این نامه تاکید شده است : سرکنسولگری شوروی در اصفهان که با سرکنسولگری ایران در باکو از لحاظ درجه بندی سیاسی مورد توافق قبلی طرفین می باشد می تواند کماکان به کار خود ادامه دهد ، تعداد نسبتا زیادی از اتباع و کارشناسان شوروی در نیروگاه ذوب آهن اصفهان و سایر نقاط مرکزی ایران به خدمت مشغولند و خدمات کنسولی شوروی در آن منطقه به مراتب بیشتر از خدمات کنسولی شوروی در شهر رشت است.(3)

برای سومین بار در طول یک هفته گذشته فلسطینی ها با موشک آبادی های یهودی نشین شمال سرزمین های اشغالی را مورد حمله قرار دادند .این حملات در واقع پاسخی است به حمله وسیع چند روز گذشته رژیم صهیونیستی به پایگاه های فلسطینی در جنوب لبنان ، از تلفات و خسارات این حملات موشکی هنوز گزارشی منتشر نشده است . ساکنان مناطق مورد حمله به پناهگاه های زیر زمینی فرار کرده اند .

کشته شدن 133 مهاجم در پاکسازی کامیاران

بر اساس گزارش روابط عمومی ستاد غرب کشور به دنبال پاکسازی مناطق کامیاران که با موفقیت انجام گردید 133 تن از مهاجمین کشته و 40 تن از آنان نیز دستگیر شدند . روابط عمومی ستاد عملیات مشترک غرب کشور نیز در اطلاعیه خطاب به اهالی شمال غرب کامیاران و روستاهای اطراف این منطقه اعلام کرد عملیات پاکسازی در شمال غرب کامیاران و اطراف آن آغاز شده است ، در این اطلاعیه از مردم خواسته شده است با توجه به اینکه منطقه به شدت تحت محاصره نیروهای ارتش و سپاه پاسداران درآمده و برای ازمیان بردن ضد انقلاب در صورت لزوم از زمین و هوا به مناطق یاد شده حمله خواهد شد مناطق مورد بحث را تخلیه کنند . (4)

حمله موشکی فلسطینی ها به شمال اسرائیل

برای سومین بار در طول یک هفته گذشته فلسطینی ها با موشک آبادی های یهودی نشین شمال سرزمین های اشغالی را مورد حمله قرار دادند .این حملات در واقع پاسخی است به حمله وسیع چند روز گذشته رژیم صهیونیستی به پایگاه های فلسطینی در جنوب لبنان ، از تلفات و خسارات این حملات موشکی هنوز گزارشی منتشر نشده است . ساکنان مناطق مورد حمله به پناهگاه های زیر زمینی فرار کرده اند . (5)

کشف یک شبکه جاسوسی در اصفهان

روابط عمومی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اصفهان با انتشار اطلاعیه ای از کشف یک شبکه جاسوسی در اصفهان خبر داد . در این اطلاعیه با اشاره به جاسوسی عوامل سیا تحت عناوین خیریه و درمانی آمده است : یکی از این سازمان ها تحت عنوان اسقفی اعظم معروف است که مجموعه ای از جاسوسان بین المللی ورزیده در آن تشکل یافته اند و مرکزیت آن به نام کلیسای اسقفی در اورشلیم و خاور میانه مشهور است و دوایر مختلف آن در کشورهای منطقه گسترش یافته است و اعضای آن پس از طی دوره های جاسوسی در انگلیس و اسرائیل در لباس اسقف و کشیش و ...در کلیساهای اسقفی و موسسات وابسته به آنها هماهنگ با شبکه های جاسوسی سیا و موساد به نفع امپریالیست جهانی به صورت یک رکن در سرویس جاسوسی انتلیجنت سرویس به امر جاسوسی مبادرت می ورزند .

در ادامه این اطلاعیه آمده است : دایره اسقفی ایران واقع در اصفهان به سرپرستی اسقف حسن دهقانی که سمت اسقفی اعظم اورشلیم و خاورمیانه را نیز عهده دار است با بهره گیری از جاسوسان کارکشته و پرسابقه همچون کشیش ایرج متحد که اکنون در بازداشت به سر می برد یکی از مهمترین پایگاه های جاسوسی وابسته به انتلیجنت سرویس محسوب می شود .

در این اطلاعیه همچنین تاکید شده است : در یکی از صدها سند که از دایره اسقفی به دست آمده و در رابطه با توطئه کودتای اخیر در ایران می باشد ذکر شده است که مبلغ 500 میلیون دلار آمریکایی از یک منبع سیا برای دایره اسقفی رسیده که بایستی این مبلغ بین بعضی از پرسنل ارتشی ایران ، رهبران فرقه سیاسی غیرقانونی بهایی و ضد انقلابیون توزیع شود . (6)

پی نوشت:

1- اطلاعات ، 3 شهریور 1359 ، صفحه 16 ، بنی صدر پس از دیدار با محمد علی رجایی از سویی می گوید برای رعایت مصالح عامه سکوت می کند و از سوی دیگر مخالفت خود را با دولت منتخب نخست وزیر اعلام کرده و اظهار می دارد چون وزیر کشور بی طرف نیست با او مخالفت کرده است ، از سویی می گوید سکوت اختیار کرده است و از طرفی مخالفان خود را به بی قانونی متهم می کند ، از سویی دم از قانون می زند و از سوی دیگر به قانون اساسی ایراد می گیرد که اختیارات محدودی را برای رئیس جمهور در مقابل نخست وزیر در نظر گرفته است ! بنی صدر مدعی است نمی خواهد اختلاف را به سطح مردم بکشاند ولی در عین حال می گوید باید با مردم مطرح کنم که دولت در خط من نیست ! و این همه تناقض را چگونه می توان در سخنان بنی صدر توجیه کرد ؟!

2- اطلاعات ، 2 شهریور 1359 ، صفحه 15

3- اطلاعات ، 2 شهریور 1359 ، صفحه 1

4- جمهوری اسلامی ، 2 شهریور 1359 ، صفحه 4

5- اطلاعات ، 2 شهریور 1359 ، صفحه 16

6- اطلاعات ، 2 شهریور 1359 ، صفحه 16

پژوهشگر: سید روح الله امین آبادی

انتهای متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول