اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

به عنوان تنهاترین هنرمند از ایران صورت می‌گیرد

راهیابی مقاله هنرمند هرمزگانی به جشنواره و سمپوزیوم تئاتر تجربی شانگهای

مقاله مجید سرنی‌زاده، هنرمند هرمزگانی، به هفتمین جشنواره و سمپوزیوم تئاتر تجربی دانشگاه تئاتر شانگهای راه یافت.

راهیابی مقاله هنرمند هرمزگانی به جشنواره و سمپوزیوم تئاتر تجربی شانگهای

به گزارش خبرگزاری فارس از بندرعباس به نقل از روابط عمومی گروه تئاتر کارگاه، مجید سرنی‌زاده درباره این جشنواره و سمپوزیوم اظهار داشت: این مقاله با عنوان "Theater should be burned" در هفتمین جشنواره و سمپوزیوم تئاتر تجربی دانشگاه تئاتر شانگهای (Seventh Shanghai International Experimental Theater Festival) که به صورت سخنرانی ارائه خواهد شد، پذیرفته شده است.

وی ادامه داد: دانشگاه تئاتر شانگهای با پیشینه نزدیک به هفتاد سال فعالیت علمی و آموزشی در حوزه فرهنگ و هنرهای اجرایی با همکاری انستیتو بین‌المللی تئاتر برگزارکننده این رویداد فرهنگی است.

سرپرست گروه تئاتر و حرکت کارگاه هرمزگان با اشاره به شرکت‌کنندگان در این جشنواره بیان کرد: این رویداد فرهنگی شامل جشنواره سمپوزیوم تئاتر تجربی است که در آن هنرمندان و نظریه‌پردازان و گروه‌های مطرح تئاتر تجربی از سراسر جهان حضور خواهند داشت.

سرنی‌زاده در خصوص محورهای این سمپوزیوم نیز عنوان کرد: توسعه تئاتر تجربی، تئاتر تجربی در بافت جهانی، ویژگی‌های تئاتر تجربی و مقایسه بین تئاتر چینی و غربی از محورهای اصلی این جشنواره است.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: از فعالیت‌های اخیر این دانشگاه در حوزه تئاتر تجربی می‌توان برگزاری کارگاه بین‌المللی با عنوان «به سوی تئاتر اودین» را نام برد؛ همچنین این جشنواره در تاریخ 11 تا 18 اکتبر ( 19 تا 26 مهرماه 1392) برگزار می‌شود.

این فعال هنری با اشاره به اینکه تنها نماینده ایران در این سمپوزیوم است و برای نخستین بار در این رخداد مهم هنری شرکت کرده است، اذعان داشت: تولید مقالات در حوزه تئاتر تجربی به دلیل پیچیدگی‌های فنی در ایران بسیار کم است و بیشترین فعالیت این حوزه در زمینه‌های اجرایی صورت می‌گیرد و می‌طلبد که جامعه دانشگاهی تئاتر کشورمان در حوزه‌های نظریه پردازی تئاتر تجربی نیز ورود جدی‌تری داشته باشند.

سرنی‌زاده در مورد آغاز تئاتر تجربی در ایران نیز بیان کرد: آغاز این نوع نگاه به تئاتر در ایران به دهه 40 با اجرای هنرمندانی چون عباس نعلبندیان باز می‌گردد و بعد از انقلاب نیز آتیلا پسیانی و در حال حاضر کارگردانان جوان و خلاقی در این حوزه فعالیت دارند.

وی در مورد این نوع تئاتر در استان هرمزگان نیز عنوان کرد: جرقه تئاتر تجربی در استان با برگزاری کلاس‌های تئاتر تجربی مهدی عطایی دریایی در دهه 80 که همزمان با آخرین متدهای روز تئاتر دنیا بود اغاز شد و گروه‌هایی مانند تی‌تووک، کارگاه و مستاجران جدید در هرمزگان نیز در این زمینه اجراهایی را به روی صحنه برده‌اند.

سرنی‌زاده درباره مقاله ارائه شده به این جشنواره اظهار کرد: در این مقاله از تبلیغات به عنوان یکی از چالش‌های پیش روی تئاتر پرداخته، که سبب درگرگونی رابطه مخاطب و  اثر هنری شده است.

وی در مورد این معضل و جنبه‌های ان  ادامه داد: اول با تاکید بر اینکه تبلیغات از امکانات هنر و بالاخص تئاتر برای فروش کالا بهره برداری می‌کند، ضرورت بازگشت تئاتر به ریشه‌هایی خود و باز تعریف عناصر مبنایی‌اش را نتیجه گرفته است.

این فعال هنری اضافه کرد: دومین وجه آن این است که چون تبلیغات تمامی شئون زندگی انسان‌ها را تحت تاثیر و نفوذ خود دارد جامعه را تبلیغات زده و یا به تعبیری نمایش زده توصیف می‌کند که این جو سبب عدم توجه مخاطبان به تئاتر و تقلیل جایگاه قدسی تئاتر می‌شود همچنین در ادامه به ضرورت توجه به حل این بحران‌ها در قالب یک نقشه راه برای تئاتر تجربی تاکید می‌شود.

گفتنی است؛ از سایر فعالیت‌های بین‌المللی این هنرمند هرمزگانی می‌توان به شرکت در یازدهمین دوسالانه هنرهای حرکتی هند در سال 1389 با اجرای سه نمایش و شرکت در نمایشگاه و جشنواره دوسالانه هنرهای حرکتی دوسلدورف در سال 1391 اشاره کرد.

انتهای پیام/2310/ذ/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول