اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

سلامت دانش‌آموزان در گرو تهیه کیف و کفش مناسب

تهیه کیف و کفش مناسب برای کودکان در دوران تحصیل موجب می‌شود که کودکان سال تحصیلی پرنشاط، با طراوت و سلامت را پشت سر گذاشته و با مشکلات مختلف در طول سال تحصیلی روبه‌رو نشوند.

سلامت دانش‌آموزان در گرو تهیه کیف و کفش مناسب

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، آنچه که در خرید کیف و کفش مناسب برای شروع سال تحصیلی جدید بسیار اهمیت دارد رعایت نکات ضروری است که همواره کارشناسان بر آن تاکید دارند و در صورتی که از کنار این نکات ریز به سادگی گذر کنیم شاید در مدتی نه چندان دور شاهد وقایعی جبران‌ناپذیر بر جسم نوگلانی باشیم که از سوی خداوند به دست خانواده‌ها به امانت سپرده شده‌اند.

کارشناسان همواره توصیه می‌کنند برای خرید کیف مناسب برای مدرسه کودکان باید کیفی در نظر گرفته شود که در تماس با پشت و کمر تعریق نداشته باشد و در این راستا بهتر است از کیف‌های چرمی و پارچه‌ای به جای کیف‌های نایلونی و یا پلاستیکی استفاده شود.

سید هادی وکیلی کارشناس ارشد فیزیوتراپی با تاکید بر سبک سازی کیف‌های مدارس دانش آموزان بیان کرد: میزان حمل کتاب و وسایل تحریر باید متناسب با وزن کودک باشد و بهتر است که دانش‌آموزان در دوره دبستان بیش از دو کیلوگرم و یا حداکثر سه کیلوگرم وزن را بیشتر حمل نکنند.

وی با اشاره به رعایت اصول ایمنی در انتخاب کیف مناسب تصریح کرد: باید کیف‌هایی برای دانش‌آموزان تهیه شود که حمل آن راحت و ایمن باشد.

این کارشناس ارشد فیزیوتراپی با بیان اینکه کیف یا کوله‌پشتی همراه همیشگی کودکان در طول سال تحصیلی به شمار می‌رود، گفت: درصورتی‌که کیف مدرسه دانش آموزان غیر استاندارد باشد می‌تواند مشکلات جبران‌ناپذیری را به ستون فقرات دانش‌آموزان وارد کند.

برای خرید کیف دانش‌آموزان هنگامی که به بازار مراجعه می‌کنیم مغازه‌ها پر از کیف‌هایی است که به شکل چمدانی، کوله پشتی، چرخ‌دار و ... برای فروش گذاشته شده است ولی برای خرید کیف مناسب باید اصولی را رعایت کرد که رعایت آن شرط سلامتی کودکان در طول سال تحصیلی است.

وکیلی کیف کوله‌پشتی را بهترین نوع کیف برای دانش‌آموزان عنوان و تصریح کرد: کیف‌های کوله‌پشتی وزن را به دو قسمت تقسیم می‌کند و کوله‌هایی که یک دور کمری دارند از سایر کیف‌های کوله‌پشتی مناسب‌تر هستند زیرا کمر دانش آموزان فشار کمتری را تحمل می‌کند.

وی بر توجه به ضرورت وجود بالشتک پشت کیف‌های کوله پشتی تاکید و ابراز داشت: آن دسته از کیف‌های کوله‌پشتی که به بالشتک مجهز هستند موجب کاهش فشار کیف بر کمر دانش‌آموز می‌شود.

کارشناس ارشد فیزیوتراپی اضافه کرد: کمربند‌های کیف که دور کمر و قفسه سینه پیچیده می‌شود وزن محتویات کیف را به صورت متعادل‌تری بر روی تن دانش‌آموز توزیع می‌کند.

وکیلی کیف‌هایی که دارای چند محفظه هستند را بسیار مناسب ذکر کرد و گفت: چند محفظه بودن کیف به گسترش یکنواخت وزن وسایل مدرسه کمک شایانی می‌کند.

کیف‌های کوله پشتی در کنار مزایایی که دارند ممکن است در صورتی‌ که درست انتخاب نشوند برای سلامتی دانش‌آموزان ضرر هم داشته باشند به همین دلیل کارشناسان و متخصصان همواره توصیه می‌کنند بهتر است کیف کوله پشتی از نوعی که بر روی دو شانه قرار می‌گیرد برای دانش‌آموزان تهیه شود تا به دانش‌آموزان آسیب وارد نشود.

کیف‌هایی که روی یک شانه ‌انداخته می‌شوند به دانش‌آموزان توصیه نمی‌شود زیرا سلامت ایشان را با خطرات جدی مواجه می‌کند.

وکیلی معتقد است باید کیف‌های کولی دارای دو بند و با قابلیت تنظیم باشند و این کیف‌ها به گونه‌ای تنظیم شوند که وزن کیف در ناحیه پشت و میان دو کتف قرار گیرد که البته این بندهای کوله‌پشتی‌ نباید به قدری بلند باشند که روی ناحیه لگن و کمر قرار گیرند.

وی به نامناسب بودن کوله‌ پشتی‌های یک طرفه اشاره و ابراز کرد: کوله پشتی‌های یک طرفه غیراستاندارد هستند؛ زیرا دانش‌آموز برای حمل آن ناچار است به یک طرف متمایل شود.

تحمیل وزن فراوان به بدن دانش‌آموزان سبب آسیب به مفاصل شده و هم چنین وزن نامناسب کیف‌ها در بدن دانش‌آموزان در درازمدت می‌تواند افتادگی شانه به یک طرف یا حتی انحراف ستون فقرات، افزایش قوس کمر و بدشکلی در ستون فقرات را به دنبال داشته باشد.

*توجه وی‍ژه به دومین قلب تپنده کودک

پس از کیف مناسب آنچه کودک را در طول سال تحصیلی همراهی می‌کند کفش است که باید خانواده‌ها همان‌گونه که در خرید کیف مناسب حساسیت ویژه‌ای به خرج می‌دهند برای خرید کفش نیز اهمیت ویژه‌ای قائل باشند تا در پایان سال کودکی شاد و با طراوت سلامتی از تحصیل فارغ شود.

وکیلی تهیه کفش مناسب را امری مهم در سلامت کودکان دانست و اذعان کرد: پا به عنوان قلب دوم انسان محسوب می‌شود و با توجه به اینکه دوران کودکی و نوجوانی دوران شکل گیری و استحکام استخوان‌ها است، توصیه می‌شود برای پیشگیری از هرگونه خطر ناشی از کفش نامناسب نسبت به خرید کفشی که سلامتی کودکان را تضمین کند، اقدام شود.

وی افزود: ارتباط کودک با زمین از طریق کفش صورت می‌گیرد و تمام وزن بدن کودک از کفش به زمین وارد می‌شود که باید در نظر داشت در صورتی که کفش تعادل وزن را به همراه داشته باشد کودک هیچ‌گاه دچار کمر درد و یا خار پاشنه نمی‌شود.

کارشناس ارشد فیزیوتراپی کفش استاندارد برای دوران تحصیل دانش‌آموزان را کفشی دانست که بنددار بوده و زیره آن به تانک شباهت داشته و روی پا با زبانه کفش پوشانده شود.

وی با بیان اینکه برخی خانواده‌ها گمان می‌کنند خرید کفش گشاد مناسب‌ترین کفش برای کودکان است، عنوان کرد: اگر یک کفش گشاد در پای کودک قرار بگیرد جای پاشنه گشاد شده و درد زانو و پاشنه را برای کودک به دنبال دارد.

وکیلی با تاکید بر اینکه کفش مناسب باید از نظر کیفی نیز مناسب باشد، گفت: کفش مناسب دارای زیره نرم و رویه نیمه نرم است و هنگامی که پنجه پا خم می‌شود زیره نیز همراه با انگشت پا خم خواهد شد.

همان‌گونه که کارشناسان همواره تاکید دارند، کفش مناسب باید هنگامی که در پا قرار گرفت و کودک حرکت کرد حالت دورانی داشته باشد و کفه آن نه بسیار سفت و نه بسیار نرم باشد تا سلامت کودک را تضمین کند.

کارشناس ارشد فیزیوتراپی کفش دارای پاشنه صاف را کفشی نامناسب ذکر و خاطر نشان کرد: بهترین نوع کفش برای کودکان کفشی است که تا سه سانتی متر از زمین فاصله داشته باشد.

کیف و کفش نامناسب برای کودکان مشکلات اسکلتی و استخوانی آنان را به همراه دارد که رعایت نکات لازم در تهیه این دو یار کودک در طول سال تحصیلی سلامت اسکلت او را تضمین می‌کند.

================

گزارش از: سمانه سادات فقیه

================

انتهای پیام/78005/ط40/آ3004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول