اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در گفت‎وگوی تفصیلی با فارس

برجستگی مداحان در اخلاص، دانش و مخاطب‎شناسی است

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان گلستان از مهمترین شاخصه‎ها و برجستگی‎های مداحان و ارادتمندان به اهل‎بیت (ع) را در برخورداری از اخلاص، دانش کافی و مخاطب‎شناسی ذکر کرد.

برجستگی مداحان در اخلاص، دانش و مخاطب‎شناسی است

گلستان به زودی میزبان یازدهمین اجلاس بین‎المللی پیرغلامان حسینی در آبان‎ماه سال‌جاری خواهد شد از این رو مسئولان فرهنگی استان از ماه‎ها پیش، خود را برای میزبانی شایسته آماده کرده‎اند اقدامی که قرار است به عنوان سندی ماندگار، ثبت شود و در آینده حرکتی برای اجرای برنامه‌های فرهنگی باشد اهمیت این موضوع سبب شد تا در گفت‎وگویی با حجت‎الاسلام نورالله ولی‌نژاد مدیرکل تبلیغات اسلامی گلستان پیرامون برگزاری این اجلاس مهم بپردازیم آنچه می‎خوانید ماحصل این گفت‎وگو است:

فارس: چه رابطه‎ای بین فرهنگ عاشورا و فرهنگ انتظار وجود دارد؟

ولی‎نژاد: بین دو فرهنگ عاشورا و انتظار ارتباط معناداری وجود دارد در حقیقت ائمه اطهار (ع) قبل از امام زمان (عج) زمینه‎ساز ظهور آن حضرت و تشکیل حکومت جهانی بودند که این شجره طیبه با ظهور امام زمان (عج) کامل می‎شود.

اسرار امامت از حضرت علی (ع) دست به دست منتقل شد تا به امام زمان (عج) رسید که این رابطه می‌تواند برای منتظران معنادار باشد، منتظران واقعی باید آگاه و هوشیار باشند و تحت تاثیر انحرافات قرار نگیرند که اگر غیر از این باشد انتظار نتیجه‎بخش نخواهد بود.

انتظار زمانی زیباست که آگاهانه و همراه با عقلانیت منطقی و برگرفته از منابع غنی باشد.

فارس: شاخص‎های صحیح زندگی مداحان و ارادتمندان به ائمه (ع) چیست؟

ولی‎نژاد: مداحان به دلیل اینکه در وصف و مدح اهل‎بیت (ع) وعظ و سخنرانی می‎کنند باید دارای ویژگی‎هایی باشند که نخستین اصل برخورداری از اخلاص است و مداحان باید بدانند بدون این حلقه نمی‎توانند در دل مردم نفوذ کرده و ماندگار شوند.

شاخصه بعدی برخورداری از دانش کافی است؛ مداحان باید بر اساس مستندات سخن بگویند و از پیرایه‎ها و خرافات به دور باشند و از دیگر مسائلی که باید همواره سرلوحه خود قرار دهند مخاطب‎شناسی است یعنی ابتدا باید مخاطب خود را بشناسند و به اقتضای آن مثنوی ارائه دهند.

شعرا نیز باید با علما و صاحبان قلم و بیان، مشورت کنند تا آنچه می‎خواهند ارائه دهند بر مبنای صحیح باشد.

ائمه اطهار (ع) دارای شأن و مقام والایی هستند لذا مداحان نباید با مدیحه‎سرایی، شأن آن بزرگواران را پایین بیاورند.

فارس: آیا مداحی برای ائمه اطهار (ع) را می‎توان به عنوان یک شغل قلمداد کرد؟

ولی‎نژاد: مداحی شغل نیست بلکه یک رسالت و یک تبلیغ فرهنگی و دینی است، کسی که انگیزه داشته باشد ائمه را تبلیغ کند و به مردم بشناساند نباید اجر رسالت خود را به مادیات تنزل دهد بنابراین اگر به مداحی به دیده شغل به معنای متعارف نگاه کنیم وجهه خوبی ندارد اما اگر به معنای رسالت بدان بنگریم شایسته‎تر است.

مداحان نباید رسالتی که به عهده گرفتند به دیده کسب و تجارت نگاه کنند، مداح رسالت سنگینی به عهده گرفته که باید آن را به نتیجه برساند، وقتی مداح وظیفه خود را به شایستگی انجام دهد میزبان نیز باید قدردان زحماتش باشد البته مداح در این رابطه نباید نرخ تعیین کند معامله و قیمت‎گذاری کاری ناشایست است، لازمه اجتماعی، فرهنگی و اخلاقی این است که میزبان برای تشکر، قدردانِ زحمات مداح باشد.

فارس: نظر جنابعالی برای برگزاری یازدهمین اجلاس بین‎المللی پیرغلامان حسینی و ضرورت آن چیست؟

ولی‎نژاد: مهمترین هدف اجلاس، ترویج فرهنگ عاشورا و ارتقاء سطح معلومات مداحان است همچنین آشنا شدن با خرافه‎ها و پیرایه‎ها و برافراشته نگهداشتن پرچم عاشورا در بلاد اسلامی است که لازمه آن استفاده از مستندات و مرام‎نامه است.

این اجلاس کمک می‎کند تا شرایط را آسیب‎شناسی و مبادرت به ترویج فرهنگ عاشورایی کنیم نسل جوان باید خود را با این فرهنگ پیوند دهد که انتقال تجربه بزرگترها به نسل جدید می‎تواند مفید واقع شود، این اجلاس در عین حال که شور و شعور را در جامعه ایجاد می‎کند می‎تواند اشتیاق و علاقه را در نسل جوان شعله‎ور سازد.

فارس: پیش‎بینی شما از میزبانی گلستان در برگزاری این اجلاس چیست؟

ولی‎نژاد: استان گلستان خوش سابقه و خوش پیشینه است و از سابقه دیرینه در عزاداری و محبت به اهل‎بیت (ع) چه شیعه و سنی برخوردار است لذا این انتظار وجود دارد تا مردم و مسئولان در این اجلاس به شایستگی میزبانی کنند تا برگ زرینی بر کارنامه گلستان و در خاطره مهمانان داخلی و خارجی ثبت شود.

============

مصاحبه زهره رجبی

============

انتهای پیام/83001/ی40/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول