اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون امور تولیدات گیاهی وزارت جهاد کشاورزی خبر داد

تولید 118 میلیون تن محصولات کشاورزی در ایران

معاون امور تولیدات گیاهی وزارت جهاد کشاورزی گفت: سال گذشته در ایران 118 میلیون تن انواع محصولات کشاورزی تولید شد که در ایران هنوز از دانش در حوزه کشاورزی استفاده نشده است.

تولید 118 میلیون تن محصولات کشاورزی در ایران

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، ناصر توکلی ظهر امروز در گردهمایی سالانه سراسری برنامه‌ریزی برای کشت دانه‌های روغنی در همدان با بیان اینکه وزارت جهاد کشاورزی تأمین‌کننده امنیت غذایی است اظهار کرد: با نگاهی واقع‌بینانه می‌توان به این رسید که جایگاه وزارت کشور مناسب نیست و باید برای رسیدن به جایگاه واقعی این نهاد تلاش شود.

وی ادامه داد: در برنامه‌های پنج‌گانه توسعه برای جهاد کشاورزی جایگاه ویژه‌ای در نظر گرفته شده است.

معاون امور تولیدات گیاهی وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه طبق قانون 25 درصد تسهیلات بانکی باید در بخش کشاورزی ارائه شود تصریح کرد: با توجه به الزامات قانونی به جز بانک کشاورزی بقیه بانک‌ها فقط سه درصد از تسهیلات را در اختیار کشاورزان قرار می‌دهند.

وی اضافه کرد: برگزاری گردهمایی سالیانه برنامه‌ریزی کشت دانه‌های روغنی نقطه عطف و آغاز مبارکی برای تحول در تولید دانه‌های روغنی است.

توکلی با بیان اینکه برای سال زراعی جاری برنامه‌ریزی کشت 200 هزار هکتار کلزا پیش‌بینی شده است گفت: در برنامه‌ریزی انجام گرفته تولید 400 هزار تن کلزا را هدفگذاری کردیم.

وی با بیان اینکه هر چقدر برنامه‌ها دقیق و مناسب باشد باید به دنبال اجرای درست برنامه‌ها بود ابراز داشت: در دانه‌های روغنی که کشور به آن نیاز دارد وابستگی به واردات داریم و این وابستگی تمام محصولات تولیدی کشاورزی را تحت‌ شعاع قرار می‌دهد. 

معاون امور تولیدات گیاهی وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه سال گذشته 118 میلیون تن انواع محصولات کشاورزی در کشور تولید شد اذعان کرد: وقتی اسم دانه‌های روغنی، کلزا و کنجاله مطرح می‌شود، انسان احساس شرمندگی می‌کند.

وی از واردات یک میلیون و 700 هزار تن کنجاله و روغن در سال گذشته خبر داد و گفت: در سال گذشته بیش از 4 میلیون تن انواع محصولات کشاورزی وارد شد که زحمات کشاورزی را در کشور تحت‌الشعاع قرار داد.

توکلی بیان داشت: اگر به میزان عملکرد خود در تولید 118 میلیون تن انواع محصولات کشاورزی نگاه کنیم، متوجه می‌شویم که ما توان بهره‌برداری سه برابری از وضعیت موجود خاک و آب را داریم.

وی با بیان اینکه زنگ خطر آب به عنوان یک مشکل و تقابل بین استانی به صدا درآمده است تصریح کرد: برای استفاده بهتر از خاک و آب باید از توسعه افقی اراضی کشاورزی جلوگیری و به سمت افزایش توان تولید محصولات حرکت کرد.

معاون امور تولیدات گیاهی وزارت جهاد کشاورزی افزود: 80 کشور در دنیا از کم‌آبی رنج می‌برند و 100 کشور در مسیر گسترش بیابان قرار گرفتند و تنها دو درصد از آب‌های دنیا شیرین است که از این دو درصد 60 درصد در دو کشور قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه در دنیا با توجه به وضعیت کم‌آبی از هر هکتار زمین زراعی برای 23 نفر غذا تولید می‌شود ابراز داشت: در ایران از هر هکتار زمین برای 8.5 نفر غذا تولید می‌شود.

توکلی با اشاره به برنامه‌ریزی کشورهای توسعه‌یافته برای تولید غذا برای 43 نفر در سال 2050 گفت: ایران کمتر از یک سوم ظرفیت دنیا در بخش کشاورزی محصول تولید می‌کند و اگر از ظرفیت دانش روز دنیا استفاده کنیم در سال 2050 به رقم تولید غذا در هر هکتار برای 23 نفر دست خواهیم یافت.  

وی با بیان اینکه در ایران ظرفیت خوبی با اشاره به قیمت‌گذاری محصولات استراتژیک در سال جاری ابراز داشت: با استفاده از نظرات کارشناسی و سیاست‌گذاری مناسب قبل از کشت محصولات قیمت‌گذاری انجام شد. 

معاون امور تولیدات گیاهی وزارت جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد: در طی دو سال گذشته قیمت‌گذاری محصولات کشاورزی به موقع و متناسب نبود و به صورت تحکمی به کشاورزان اعلام می‌شد که تأثیرگذاری در کشاورزان نداشت.

وی اضافه کرد: در خرید محصولات کشاورزی صنعتی با چالش روبرو بودیم و پنبه ایران با افت 15 تا 25 درصد مواجه بود.

توکلی به تحریم‌های اعمال شده از سوی غرب علیه ایران اشاره کرد و گفت: با برنامه‌ریزی بر روی ظرفیت‌های موجود داخلی می‌توان تحریم‌ها را دور زد. 

وی بیان داشت: توانایی در زمینه نیروی انسانی در کشور وجود دارد و در مدریت امور 53 درصد عوامل مدیریتی و 47 درصد سایر عوامل باعث رشد و عبور از تحریم‌ها می‌شود.

معاون امور تولیدات گیاهی وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه دنیا بر اساس توسل به علم و دانش کشاورزی خود را پیش می‌برند تصریح کرد: برخورداری از علم و دانش در حوزه کشاورزی در ایران کم بوده و باید استفاده از علم در کشاورزی هدایت شده، تقاضامحور و نیازمحور انجام شود.

وی با بیان اینکه 20 سال است که دانه‌های روغنی وارد کشور شده ابراز داشت: بعد از گذشت 20 هنوز در کشور «بذر والدین کلزا» را از خارج وارد می‌کنیم و دانش کشاورزی نتوانسته این نیاز کشور را تأمین کند.

توکلی با بیان اینکه دنیا به سمت کشت محصولات با دانش «سیپور» رفته است گفت: تا دو سال آینده برنج با دانش سیپور به بازار ارائه می‌شود.

وی در پایان گفت: با نوشتن چند مقاله نمی‌توانیم جایگاه علمی را در حوزه کشاورزی کسب کنیم.

انتهای پیام/89019/ط40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول