اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

گنجینه‌های تجربه را دریابیم

سالمندان، سطر فراموش‌شده صفحه زندگی

سالمندان برکت وجود زندگی هستند که باید همواره این گوهرهای گرانقیمت را ارج نهاد.... مبادا که آنان را ارزان بفروشیم که آن وقت، روز خوردن حسرت نداشت آنان است.

سالمندان، سطر فراموش‌شده صفحه زندگی

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، روز اول اکتبر از سوی سازمان بهداشت جهانی به عنوان روز جهانی سالمند نامگذاری شده که این روز در ایران مصادف با روز نهم مهرماه است.

واژه سالمند برای افراد جوامعی به کار می‌رود که سنین نوزادی، کودکی، نوجوانی، جوانی و میانسالی را پشت سر گذاشته‌ و وارد دوره پایانی زندگی شده‌اند.

این افراد دارای خلقیات و خصوصیات متفاوتی نسبت به سایر افراد هستند.

دارای خلقیات بسیار شکننده و روحیات لطیف که شاید گاهی به خاطر همین رفتارهاست که به کودکان تشبیه‌شان می‌کنیم.

سالمند با طی کردن پیچ و خم زندگی و آشنا شدن با فراز و نشیب‌های آن پا به عرصه‌ای گذاشته‌ که دیگر کمتر یارای انجام امور حتی امور روزمره خود را خواهد داشت.

البته گاهی اوقات با سالمندانی مواجه هستیم که بهتر از هر جوانی به کسب و کار پرداخته و زندگی سرشار از شور و هیجان دارند که واژه پیری را برای چنین افرادی نمی‌توان بکار برد.

وقتی پای صحبت اینگونه افرادی می‌نشینیم و از سن و سالشان جویا می‌شویم از سن بالای 100 سال یاد می‌کنند.

بهتر است بپرسید چگونه به این سنین دست یافته‌اند مطمئناً از تغذیه‌هایی یاد می‌کنند که شاید شما را به خنده وا دارد اما واقعیت چنین افرادی این است که‌ آنها از غذاهایی سرخ کردنی و سرشار از چربی کمتر مصرف کرده و بجای آن از غذاهایی چون لبنیات، سبزیجات و حبوبات فراوان مصرف می‌کنند.

از میوه‌هایی چون انگور، هندوانه، طالبی، خربزه و خیار و گوجه به عنوان یک وعده غذایی استفاده می‌کنند طوری که اخیراً پزشکان استفاده از اینگونه میوه‌ها را بعد از هر غذا و به عنوان یک وعده صبحانه برای کنترل و تعدیل وزن و همچنین هضم غذا مؤثر می‌دانند.

در خوردن خوراک خود کنترل ویژه‌ای دارند و اصطلاحی را بکار می‌برند که جالب است بدانید (کاه مال خودت نیست کاهدون که مال خودته)

گویا این افراد در طول زندگی خود پزشکی را که امروز به پزشک خانواده معروف است به همراه داشته‌اند اما این تجربیاتی است که با مرور ایام از طبیعت و ساختار درونی خود کسب کرده‌اند.

در کنار این چنین افراد سالمندی، سالمندان دیگری نیز وجود دارد که به دلایل مختلف نتوانسته‌اند آن طور که باید مواظب جسم و روح خود بوده و به انواع بیماریی چون افسردگی، آلزایمر، قند خون، پوکی استخوان و دیگر امراض شایع در دوران پیری گرفتار شده‌اند.

این سالمندان نیاز به مراقب ویژه‌ای از سوی افراد دیگر دارند که در برخی مواقع با خانواده‌های بعضی از آنها مواجه هستیم که مراقبت از چنین افرادی را با جان و دل در برنامه‌های زندگی خود گنجانده‌اند.

خانواده‌های چنین افرادی از رزق و روزی حرف می‌زنند که معتقدند با بودن سالمندان نصیبشان شده است و آنها را برکتی بزرگ می‌دانند.

این افراد به احترام و ارزشی اشاره می‌کنند که با وجود سالمندان در حریم خانه‌هایشان حاکم شده و به هیچ وجه حاضر به از دست دادن این گوهر نیستند.

اما در زندگی برخی از ما نیز شریطی حکم می‌کند که حاضر به یاری افراد سالمند نبوده و آنها را سپری در مقابل توهین و بی‌احترامی‌های خود قرار می‌دهیم.

آنها نیز که چشم‌ و چراغ‌ها و امیدهای خود را به هر اوضاع و شرایطی ترجیح می‌دهند تحمل را منطقی‌تر از حرکتی عملی می‌دانند.

واقعاً این سئوال وجود دارد که چه اوضاع و چه شرایط سختی حاکم است که سالمندان را مقصران اصلی دانسته به طوری که مواجه شدن با آنها را از لحظات تلخ زندگی یاد می‌کنیم و کار را به حدی می‌رسانیم محیط خانه را از نبود آنها خالی کرده و پای آنها را برای همیشه به بهزیستی باز می‌کنیم.

در پس این احوالات است که زندگی را دوباره از سر می‌گیریم که گویا نه خانی آمده و نه خانی رفته است.

بگذارید به گذشته برگردیم.... کودکی بیش نبودیم که در آغوش چنین افرادی بزرگ شده‌ و امروز با رفتارمان ثمره آن‌ همه زحمت، رنج و درد را از دستشان قاپیده‌ایم و به کنجی دعوتشان کرده‌ایم که گویا مرتکب جرم فرزندآوری بوده‌اند.

باید گفت به‌ کجا چنین شتابان؟!

آیا به علمی دست یافته‌ایم که می‌توانیم دوره پیری را از صحنه روزگار محو کنیم و آیا خداوند پاداش پیر نشدن را به ما داده است؟ پس مراقب رفتار خود باشیم که این شتری است که بر در هر خانه‌ای می‌خوابد؟

در همین راستا با مدیر گروه سلامت خانواده و جمعیت معاون بهداشتی همدان در خصوص روز سالمندان به گفت‌و‌گو نشستیم.

شهلا نوری از جمعیت رو به سالمندی خبر داد و افزود: سنین بالای 60 سال به سنین سالمندی معروف است که این جریان در جهان و به خصوص در ایران از جمله در استان همدان سیر نزولی دارد.

وی اظهار کرد: جامعه‌ای که هفت تا 13 درصد جمعیت آن را سالمند تشکیل دهد جامعه رو به سالمندی شناخته می‌شود.

مدیر گروه سلامت خانواده و جمعیت معاون بهداشتی همدان خاطرنشان کرد: بهداشت جهانی بر اساس گزارش دفتر مدیترانه شرقی پیش‌بینی کرده که جمعیت جهان در سال 2015 میلادی به 8.7 درصد و تا قبل سال 2050 میلادی به 15 درصد برسد.

وی در خصوص جمعیت ایران نیز اظهار کرد: جمعیت ایران نیز در راستای این تحقیقات در سال 2025 به بیش از 10 درصد و تا سال 2050 به 21 درصد برآورد شده است.

نوری افزود: با این آمار به دست آمده از هر چهار تا پنج نفر جمعیت ایران درسال 20150 میلادی یک نفر سالمند شناخته خواهد شد.

وی از 1.9 درصدی جمعیت سالمند استان همدان خبر داد و افزود: استان همدان با دارا بودن جمعیت 1.9 درصدی سالمندی نسبت به جمعیت سالمندی کشور در رتبه بالاتر قرار دارد.

مدیر گروه سلامت، خانواده و جمعیت معاونت بهداشتی همدان در خصوص برنامه‌های مرکز بهداشت در راستای رفاه حال سالمندان گفت: با توجه به وضعیت افزایش سالمندی در استان، از سال گذشته برنامه آموزش «شیوه زندگی سالم» در دو مرکز و «مراقبت‌یافته دوره‌ای» در یک مرکز برگزار می‌شد که به پنج مرکز در شهرستان‌های بهار، رزن، ملایر، نهاوند و کبودراهنگ انتقال یافت.

وی در رابطه با مشکلات مراقبتی سالمندان در سال گذشته نیز خاطرنشان کرد: طی مراقبت‌های صورت گرفته از زنان سالمند 20 درصد فشار خون، 18 درصد پوکی استخوان(استروپرس)، 9 درصد چاقی، 5.7 درصد اختلالات بینائی و 6 درصد دیابت بوده است.

نوری در مورد مردان نیز افزود: فشار خون مردان 9.20 درصد، اختلالات بینایی 5.9 درصد، پوکی استخوان 7.8 دصد و اختلالات خواب که در آقایان بیشتر از خانم‌ها دیده می‌شود 5.8 درصد بوده است.

وی با توجه به تغییر الگوی جمعیت به سمت سالمندی و شتاب بالای پیر شدن اذعان کرد: در راستای نگاه ویژه به مقوله سالمندی و اتخاذ سیاست‌های خاص می‌تواند مؤثر واقع شود.

مدیر گروه سلامت، خانواده و جمعیت معاونت بهداشتی همدان از مراسم ویژه سالمندان در روز سالمندان خبر داد و افزود: مراسم فرهنگسازی شیوه زندگی سالم، مراقبت رایگان در مراکز بهداشتی و دیگر برنامه‌های ویژه سالمندان را در این روز در دستور کار قرار داده‌ایم.

وی در رابطه با سیاست‌های ویژه سالمندی خاطرنشان کرد: از طریق برنامه شیوه زندگی سالم، تغییر سبک زندگی، تغذیه صحیح و فعالیت فیزیکی مناسب می‌توان کیفیت زندگی سالمندی را بالا برد.

نوری در خصوص پیشگیری از بیماری‌های شایع در سنین سالمندی اذعان کرد: با غربالگری از اوایل تشخیص بیماری و مراقبت و آموزش می‌توان از بسیاری از بیماری‌هایی چون فشارخون، دیابت، بیماری قلبی عروقی وبیماری پوکی استخوان شایع در سنین سالمندی جلوگیری کرد.

به سراغ چند تن از سالمندان رفتم و ضمن تبریک روز سالمند از احوالات آنها جویا شدیم.

پدر مسنی به نام حاج احمد که با شیرین‌زبانی خود خنده را روی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ لبان هر فردی می‌آورد گفت دخترم‌ با خطاب کردن من به پدر باعث ناراحتیم شدی من 75 سال دارم و هنوز جوانم.

وقتی از احوالات او جویا شدم اشاره به گرانی داشت و حقوق بازنشستگی را کفاف زندگی خود نمی‌دانست.

مادری را دیدم که سنگکی به دست گرفته و به طرف منزل می‌رفت وقتی صدایش کردم و علت خرید آن را هر روز با توجه به ناتوانی او جویا شدم این طور بیان کرد: دخترم! اگر من این چند قدم راه را هم هر روز طی نکنم دیگر باید زمین‌‌گیر شوم .

با مادر دیگری به نام بالاخانم برخورد کردم  وقتی از احوالش جویا شدم نسبت به گرانی داروهایش گلایه داشت و از درد پاهایش سخن می‌گفت.

در هر صورت نامگذاری امروز به نام روز سالمند، تلنگری برای همه ماست تا همواره قدردان زحمات پدران و مادران خود باشیم و این گوهرهای گران‌قیمت را ارزان نفروشیم.

-----------------

زهره عباسی

-----------------

انتهای پیام /89026/خ30/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول