اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

تکاپوی واشنگتن برای گسترش نفوذ اقتصادی در بازار ترکمنستان

هیئت عالی‌رتبه‌ سیاسی اقتصادی از وزارت خارجه آمریکا به سرپرستی معاون وزیر امور خارجه این کشور به‌ منظور حضور در کنفرانس بین‏‌المللی نفت و گاز ترکمنستان به عشق‏‌آباد پایتخت این کشور سفر می‏‌کند.

تکاپوی واشنگتن برای گسترش نفوذ اقتصادی در بازار ترکمنستان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در عشق‌آباد، هیئت عالی‌رتبه‌ سیاسی اقتصادی از وزارت خارجه آمریکا به سرپرستی معاون دستیار امور آسیای جنوبی و مرکزی وزارت امور خارجه این کشور به منظور حضور در کنفرانس بین‏‌المللی نفت و گاز ترکمنستان (OGT 2013) به عشق‏‌آباد پایتخت این کشور سفر می‏‌کند.

شرکت انگلیسی «سامیت ترید ایونتس» (Summit Trade Events Ltd) که مجری اصلی همایش‌های بین‌المللی نفت و گاز ترکمنستان است، امروز (چهارشنبه) با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که «لین تریسی»، معاون دستیار امور آسیای جنوبی و مرکزی وزارت امور خارجه آمریکا تأیید کرده‏ که در همایش مذکور ترکمنستان حضور خواهد یافت.

در این بیانیه مطبوعاتی که نسخه‏‌ای از آن در اختیار خبرنگار خبرگزاری فارس در عشق‏‌آباد نیز قرار گرفته‏، آمده‏ است که مقام مذکور وزارت خارجه آمریکا همچنین تأیید کرده که هجدهمین کنفرانس بین‏‌المللی نفت و گاز ترکمنستان که در روزهای 19 الی 21 ماه نوامبر سال جاری میلادی با سازمان‏دهی شرکت انگلیسی سامیت ترید ایونتس و وزارت صنایع نفت و گاز و منابع معدنی ترکمنستان به مدت 3 روز در محل قصر نمایشگاهی پایتخت کشور ترکمنستان با حضور تعداد زیادی از کارشناسان از سراسر دنیا برگزار شد، سخنرانی خواهد کرد.

توسعه صنایع نفت و گاز ترکمنستان و جذب سرمایه‌‏گذاران خارجی، مسأله توسعه و بهره‏‌برداری از منابع هیدروکربور و بررسی فضای سرمایه‏‌گذاری در صنعت نفت و گاز و پتروشیمی ترکمنستان و نیز چگونگی توسعه میادین نفت و گاز بخش ترکمنی دریای خزر و نیز تعیین موضع رسمی دولت ترکمنستان در امور توسعه صنعت نفت و گاز و ارائه گزارش‌های مقامات رسمی دولت این کشور از اهداف برگزاری کنفرانس مذکور اعلام شده‏‏ است.

مسأله چگونگی عرضه و ترانزیت نفت و گاز، توسعه مناطق میدان‌های نفت و گاز حوزه دریای خزر و نحوه انعقاد قرارداد مشارکت در تولید، امور اکتشاف و استخراج نفت و گاز، فرصت‌ها و ظرفیت‌های همکاری در بازار انرژی ترکمنستان و چشم‌اندازهای تعامل بین‌المللی و ارائه توانمندی‌ها در رابطه با عرصه‌های فوق از دیگر محورهای همایش بین‌المللی نفت و گاز ترکمنستان اعلام شده‏ و قرار است در حاشیه آن، نمایشگاه بین‏‌المللی نفت و گاز نیز برگزار شود.

برگزاری همایش بین‏‌المللی نفت و گاز ترکمنستان در حالی است که «بایمراد محمداف» معاون رئیس جمهور ترکمنستان در امور نفت و گاز این کشور پیشتر اعلام کرده بود که میزان ذخایر پیش‌بینی شده ترکمنستان معادل 44/45 میلیارد تن سوخت تعیین شده بود که بنا به کشف میادین جدید نفت و گاز در ترکمنستان، این میزان به میزان 21/71 میلیارد تن سوخت برآورد و تثبیت شده ‏‏است.

وی تصریح کرد: بیش از 53 میلیارد تن سوخت از ذخایر پیش‌بینی شده ترکمنستان در میادین خشک و بیش از 18 میلیارد تن سوخت نیز در بخش ترکمنی دریای خزر موجود است.

این مقام عالی‌رتبه دولت ترکمنستان همچنین میزان ذخایر گاز قابل برداشت این کشور را نیز بالغ بر 25 تریلیون متر مکعب از جمله بیش از شش تریلیون متر مکعب از آنها را در میادین گازی واقع در بخش ترکمنی دریای خزر اعلام کرد.

ترکمنستان همچنین قصد دارد تا سال 2030 میلادی میزان تولید سالانه گاز طبیعی را به 230 میلیارد متر مکعب برساند.

لین تریسی، معاون دستیار امور آسیای جنوبی و مرکزی وزارت امور خارجه آمریکا، در اواخر آبان 1391در سخنرانی خود در همایش بین‌المللی نفت و گاز ترکمنستان با حضور 700 نماینده از 30 کشور نفت خیز دنیا، با اشاره به اهمیت طرح خط لوله گاز ترانس خزر، اعلام کرد: واشنگتن از اجرای طرح خط لوله گاز ترانس خزر حمایتی قاطع دارد.

این دیپلمات عالی‌رتبه دولت آمریکا هشدار داد در صورت موافقت ترکمنستان و آذربایجان هیچ کشوری نمی‏‌تواند مانع اجرای خط لوله گاز از بستر دریای خزر شود.

وی افزود: با راه‌اندازی این خط لوله، آمریکا از ترکمنستان در سیاست تنوع بخشی به حامل‌های انرژی حمایت خواهد کرد.

تکاپوی واشنگتن برای گسترش حضور اقتصادی در بازار ترکمنستان

در حالی از ترکمنستان بعنوان یکی از جذاب‌ترین بازارهای سرمایه‌گذاری برای کشورهای خارجی در منطقه آسیای مرکزی نام برده می‌شود که آمریکا به تازگی تلاش‌هایی را در جهت توسعه مناسبات تجاری و اقتصادی با این کشور دارای انرژی منطقه آغاز کرده است.

سفارت آمریکا در ترکمنستان چندی پیش از برگزاری سومین همایش مشترک اقتصادی- تجاری ترکمنستان و آمریکا در عشق‏‌آباد با حضور تجار، سرمایه‏‌گذاران و مسئولان سیاسی دولت آمریکا خبر داد.

این گزارش می‏‌افزاید که در این همایش 2 روزه صدها تن از نمایندگان دولتی، بخش خصوصی و سرمایه‌‏گذاران آمریکا و نیز مقامات دولت ترکمنستان حضور داشته‌‏اند.

در بیانیه مطبوعاتی سفارت آمریکا در عشق‌آباد که نسخه‌ای از آن در اختیار خبرنگار خبرگزاری فارس نیز قرار گرفته، آمده است که در جریان این همایش، طرف آمریکایی تجارب و امکانات خود در زمینه اقتصادی، تجاری، فنی و مهندسی و فناوری نوین به ویژه در زمینه استخراج انرژی، کشاورزی و غیره را به طرف ترکمنی ارائه دادند.

تبادل تجربه دست ‏اندکاران امور اقتصادی، تجاری، صنعتی، فناوری نوین، مدیریت صدور حامل‌های انرژی به بازارهای بین‏‌المللی، مدیریت امور کشاورزی و بهبود اراضی کشاورزی، هم‏گرایی بیشتر در بازارهای بین‏‌المللی، تربیت متخصصان بازاریاب و متخصصان فنی و مهندسی از دیگر محورهای همایش مذکور ترکمنستان و آمریکا در عشق‏‌آباد اعلام شده‏‌ است.

در همین حال و به اعتقاد کارشناسان، حضور نمایندگان وزارت خارجه آمریکا و نیز اساتید دانشگاه‏‌های آمریکایی و نیز ملاقات آنان با محافل سیاسی، اقتصادی، تجاری و نیز دانشگاهی و دانشجویی ترکمنستان، حکایت از عزم جدی واشنگتن برای شرکت در بازار این کشور دارای ظرفیت انرژی است.

روابط دیپلماتیک واشنگتن– عشق‏‌آباد که 3 ماه بعد از استقلال ترکمنستان (اکتبر سال 1991) در فوریه سال 1992 رسما برقرار شد و اکنون پس از گذشت بیش از 20 سال و طی مسیری آرام و بی‏‌حاشیه وارد مراحلی جدید شده ‏‌است.

ده‌ها شرکت بزرگ آمریکا هم‏اکنون در بازار ترکمنستان به ویژه در صنعت نفت و گاز، پتروشیمی، حمل و نقل، ارتباطات، حمل و نقل هوایی، کشاورزی و... حضور فعال داشته و تعداد آن سال به سال در حال افزایش است.

این درحالی است که ماه گذشته، یک فرستاده ویژه وزارت خارجه آمریکا تاکید کرد که واشنگتن علاقمند است تا به مناسبات سیاسی، اقتصادی و فرهنگی با عشق‏‌آباد شدت بخشد.

از سوی دیگر مسأله احداث خط لوله گاز دریای خزر موسوم به «ترانس خزر»( Trans-Caspian Gas Pipeline) به یکی از مسائل چالش برانگیز در عرصه دریای خزر تبدیل شده است.

در این راستا به رغم اعتراض روسیه و همچنین ایران در زمینه، ساخت این خط لوله که قرار است گاز ترکمنستان و احتمالا قزاقستان را از بستر دریای خزر به جمهوری آذربایجان منتقل کند، اتحادیه اروپا  در سپتامبر 2011 تصمیم گرفت تا مذاکرات پیرامون راه اندازی این پروژه را با نمایندگان آذربایجان و ترکمنستان آغاز نماید.

خط لوله گازی ترانس خزر بین بندر ترکمنباشی در ترکمنستان و باکو در جمهوری آذربایجان کشیده می‏‌شود و طبق برخی پیشنهادها، این خط لوله شامل اتصال یک خط لوله فرعی از حوزه گازی تنگیز قزاقستان به بندر ترکمنباشی نیز خواهد شد.

طول خط لوله گاز ترانس خزر که بیش از یک دهه است اتحادیه اروپا و آمریکا به دنبال راه‌اندازی آن هستند، حدود 2 هزار کیلومتر است و در صورت اجرا، این خط لوله باید از عمق 300 متری دریای خزر عبور کند.

همچنین، این خط لوله در واقع قسمتی از خط لوله انتقال گاز نابوکو است که از حمایت اتحادیه اروپا و آمریکا برخوردار است. خط لوله ترانس خزر، گاز ترکمنستان را به آذربایجان و از آنجا توسط خط لوله نابوکو به اروپای مرکزی صادر خواهد کرد و بدین ترتیب روسیه و ایران را دور خواهد زد.

پروژه نابوکو که مخارج آن تا هشت میلیارد یورو تخمین زده می‌شود، قرار است از سال 2017، سالانه 31 میلیارد متر مکعب گاز کشورهای حاشیه دریای خزر و احتمالا عراق را به اتحادیه اروپا برساند، تا انحصار صادرات گاز روسیه به این اتحادیه تا حدی شکسته شود.

انتهای پیام/خ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول