اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس از قلعه‌گنج گزارش می‌دهد

بیماری‌ در کمین روستاهای بی‌آب چاه‌دادخدا

روستاهای عشایرنشین منطقه رمشک در بخش چاه‌دادخدای شهرستان قلعه‌گنج به دلیل نبود آب آشامیدنی سالم در خطر شیوع بیماری‌ها به ویژه بیماری وبا قرار دارند.

بیماری‌ در کمین روستاهای بی‌آب چاه‌دادخدا

به گزارش خبرگزاری فارس از قلعه‌گنج، روستاهای عشایرنشین منطقه رمشک قلعه‌گنج به دلیل نبود آب آشامیدنی سالم در خطر شیوع بیماری‌ها به ویژه بیماری وبا قرار دارند خطری که هر روز زنگ آن به گوش می‌رسد و با اقدامات امنیتی و جلوگیری از تردد اتباع بیگانه پیشگیری لازم صورت می‌گیرد.

وبا از آب‌های آلوده شیوع پیدا می‌کند

حمیدرضا فلاحی پزشک مرکز خانه بهداشت چاه‌دادخدا به خبرنگار فارس گفت: وبا بسیار خطرناک است، اما پیشگیری آن ارزان‌تر از درمان است و فرد با خرید و استفاده از مواد شوینده بهداشتی و استفاده منظم آن می‌تواند از ابتلا به این بیماری جلوگیری کند.

وی افزود: وبا یک بیماری عفونی روده‌ای است که بر اثر میکروب ایجاد می‌شود و بیشتر در فصول گرم سال شیوع پیدا می‌کند و مشکل اصلی فرد بیمار از دست دادن سریع آب و املاح بدن است.

فلاحی بیان داشت: راه‌های انتقال این بیماری از طریق آب آشامیدنی آلوده است و تنها رعایت بهداشت فردی می‌تواند، خطر ابتلا به آن را کاهش دهد.

2 ماه به روستاها آبرسانی سیار نشده است

روستاهای کهن‌صفر و کهن‌نوروز و گیاهان از روستاهای عشایرنشین قلعه‌گنج بوده که با افزایش جمعیت در یک نقطه ساکن شده‌اند، اما هنوز آبرسانی توسط اداره عشایری صورت می‌گیرد.

یحیی نوری‌زاده از ساکنان روستای کهن‌صفر به خبرنگار فارس گفت: این روستا 20 خانوار جمعیت دارد و آب قنات آن هم به دلیل خشکسالی‌های پی‌درپی خشک شده و آب اندک توسط حیوانات همیشه آلوده است.

وی تصریح کرد: دو ماه است که تانکر اداره عشایری برای ما آب ارسال نکرده و هر چه تماس می‌گیریم، می‌گویند، ماشین خراب است و با این وضعیت مردم این روستا از کجا آب سالم پیدا کنند.

جواد حیدرزهی یکی از اهالی روستای کهن‌نوروز گفت: ما به تازگی دارای شورای روستایی شدیم در این سه روستا، حمام وجود ندارد و با توجه به گرمای هوا و شیوع بیماری وبا باید آبرسانی به صورت منظم انجام شود.

وی افزود: روستای کهن‌نوروز دارای 33 خانوار است و فاصله آن با جاده آسفالت چاه‌دادخدا به رمشک دو کیلومتر بیشتر نیست، اما از نعمت آب سالم و جاده خاکی مناسب برخوردار نیستیم.

دو تانکر آبرسانی برای 5 شهرستان کافی نیست

امین گروهی مدیر اداره امور عشایری کهنوج در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در قلعه‌گنج گفت: اداره عشایری شهرستان کهنوج کار خدمت‌رسانی را به پنج شهرستان جنوبی انجام می‌دهد و در هر شهرستان یک نفر نیرو به صورت نمایندگی مشغول به خدمت است.

وی افزود: در این پنج شهرستان، دو دستگاه کامیون تانکر آبرسانی می‌کنند که یکی از این دستگاه‌ها در بخش چاه‌دادخدای قلعه‌گنج به طور ثابت آبرسانی می‌کند و تانکر دوم، دو روز در هفته در این شهرستان به صورت سیار آبرسانی می‌کند.

گروهی عنوان کرد: در مجموع یک‌هزار و 500 خانوار از خدمات عشایری استفاده می‌کنند که حدود 800 خانوار در قلعه‌گنج ساکن هستند و این عشایر هم در طول سال در منطقه دامپروری می‌کنند و به ییلاق و قشلاق نمی‌روند.

وی بیان داشت: خودرو ثابت ما در بخش چاه‌دادخدا مدت 25 روز است که خراب شده و در دست تعمیر است و هم‌اکنون آماده شده تا خدمت‌رسانی را آغاز کند.

عشایر جنوب کرمان خواهان تفکیک ادارات عشایری هستند

مدیر امور عشایری کهنوج گفت: برای چهار شهرستان درخواست اداره و نمایندگی کرده‌ایم که با تخصیص کد امیدواریم به زودی این ادارات و نمایندگی‌ها تشکیل شوند تا از این طریق سرعت خدمات رسانی افزایش یابد.

وی اذعان داشت: کمبود اعتبار در سال گذشته در بخش عشایری مشکلات ما را با توجه به بعد مسافت دو برابر کرد که امید می‌رود در دولت یازدهم با نگاه ویژه به عشایر غیور این منطقه این مشکلات رفع شوند.

عشایر منطقه چاه‌دادخدا از آب سالم برخوردار می‌شوند

فرماندار قلعه‌گنج نیز گفت: سه مجتمع آبرسانی کنگرو، زیارت گیاهان و کهن‌چنگر برای آبرسانی به روستاهای منطقه چاه‌دادخدا برنامه‌ریزی شده و کارهای مطالعاتی و ژئوفیزیک آن انجام و به زودی کار اجرا و تجهیز چاه‌ها صورت می‌گیرد.

ایوب فلاحی در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس اظهار داشت: با توافق ادارات عشایری و آب و فاضلاب روستایی و مردم روستاها و عشایر منطقه چاه‌دادخدا از آب سالم برخوردار می‌شوند و با تقسیم‌بندی جدید امید است، سریعتر آبرسانی صورت گیرد.

وی افزود: مردم روستاها باید توجه داشته باشند، مصرف بهینه آب می‌تواند، کیفیت خدمت‌رسانی را افزایش دهد و تعامل آنها با مسئولان قطعا راهگشای مشکلات است.

=============

گزارش از: علی اکبرزاده

=============

انتهای پیام/80004/ع40/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول