اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

ازدواج علی و فاطمه الگویی برای ازدواج آسان/ توقع زیاد بلای جان زندگی

پیامبر گرامی اسلام (ص) ازدواج دخترش را به ساده‌ترین و راحت‌ترین شیوه انجام داد تا برای همه جوانانی که در آستانه زندگی مشترک هستند، سرمشق و الگویی نیکو باقی بماند.

ازدواج علی و فاطمه الگویی برای ازدواج آسان/ توقع زیاد بلای جان زندگی

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، امروز نخستین روز از آخرین ماه سال قمری، سالروز پیوندی آسمانی است که همانند آن در تاریخ تکرار نشده و نخواهد شد.

مولا علی (ع) با فاطمه‎زهرا(س) برترین بانوی جهان پیمان عشق بست و خدا، والاترین فرستاده خویش را بر این پیمان گواه گرفت.

اول ذی‌الحجه، روزی مبارک برای همه کسانی است که دل به زندگی این دو بزرگوار داده‎اند تا شادی خود را با خاطره همیشه روشن آن روز مبارک، پیوند زنند.

مولا علی (ع) که برای خواستگاری دختر پیامبر به خانه ایشان رفته بود، با سخنانی شیرین خواسته‌اش را بازگو کرد، چهره پیامبر چون گل شکفته شد گویا انتظار این لحظه را می‌کشید.

مشخص کردن میزان مهریه، از شرایط عقد در دین مبین اسلام است و حضرت محمد(ص) نخستین مجری دستورات دین اسلام بود که در پیوند دخترش با حضرت علی (ع)، از مولا علی(ع) سئوال کرد" آیا برای این ازدواج اندوخته‌ای داری؟ علی (ع) پاسخ دادند شما از وضعیت من به خوبی آگاه هستید تمام دارایی من شمشیر، زره و شترم است.

پیامبر (ص) فرمودند: شمشیرت را برای جهاد در راه خدا نیاز داری؛ شتر هم برای انجام کارهای روزمره و امرار معاش می‌خواهی؛ ولی این زره را بفروش و پولش را برایم بیاور. (ع) زره را به 500 درهم فروخت و پول را به عنوان مهریه همسرش نزد پیامبر آورد تا برای ازدواجشان هزینه کند. بدین ترتیب مهریه برترین بانوی دنیا تعیین شد و آن الگویی برای همه دختران مسلمان باقی ماند.

پیامبر گرامی اسلام (ص) ازدواج دخترش را به ساده‌ترین و راحت‌ترین شیوه انجام داد تا برای همه جوانانی که در آستانه زندگی مشترک هستند، سرمشق نیکویی باقی بماند.

سنگین بودن هزینه‌ها مهم‌ترین سد ازدواج جوانان

امروزه به دلیل سنگین بودن هزینه‌های ازدواج و عدم اعتماد جوانان به شرایط آینده سن ازدواج در بین جوانان بسیار بالا رفته است.

مربی آموزش تحکیم بنیان خانواده در ارتباط با مشکلات موجود در زندگی‌های امروزی اظهار داشت: توقع زیاد و چشم و هم‌چشمی‌های موجود در جامعه بلای جان زندگی‌های امروزی است.

حجت‌الاسلام ایزدپناه با بیان اینکه نخستین چیزی که سبب می‌شود زندگی معنا پیدا کند این است که معنای زندگی را بفهمیم، افزود: معنای واقعی زندگی این است که خدا را بشناسیم و اینکه بدانیم همه ما متعلق به خدا هستیم.

وی ادامه داد: برای معنادار کردن زندگی باید ابتدا فکر خود را درست کنیم و همه چیز را با خدا ببینیم.

عدم اعتماد جوانان به آینده/خانواده مهم‌ترین عنصر جامعه

مربی آموزش تحکیم بنیان خانواده درست کردن قضاوت‌ها، تقویت کردن باورها و اخلاص در کارها را از جمله فعالیت‎های دیگر برای معنادار کردن زندگی دانست و گفت: دومین چیزی که زندگی را معنا دار می‌کند این است که بخشنده باشیم و از خطاهای یکدیگر در زندگی بگذریم تا معنای واقعی زندگی را بفهمیم.

اما واقعیت این است که با وجود اقتصاد به‌هم‌ریخته کشور اعتماد جوانان به آینده بسیار کم شده است و بعضی از آنها در تهیه کردن کمترین وسایل مورد نیاز برای آغاز یک زندگی مشترک دچار مشکل شده‌اند و هم نیاز به فرهنگ‌سازی در زمینه آسان نمودن ازدواج و هم نیاز به کمک مسئولان در این زمینه دارد.

مدیرکل اجتماعی و فرهنگی استانداری خراسان جنوبی با بیان اینکه از دیدگاه اجتماعی، خانواده به عنوان مهم‌ترین عنصر تحکیم جامعه شناخته شده است، اضافه کرد: بنابراین تلاش برای تشکیل خانواده سالم جزو وظایف مدیران و مسئولان در تمام عرصه‌ها است.

فرشته اسدزاده تصریح کرد: با توجه به اینکه در حال حاضر خیلی از آسیب‌های اجتماعی به دلیل بالا رفتن سن ازدواج و سنگین بودن هزینه‌های آغاز زندگی و عدم اعتماد جوانان به شرایط آینده است هر قدمی برای تسهیل ازدواج جوانان یک وظیفه محسوب می‌شود.

وی در رابطه با اقدامات انجام گرفته در زمینه آسان نمودن شرایط ازدواج در خراسان جنوبی گفت: در خراسان جنوبی با همت سازمان‌های مردم‌نهاد و موسسات خیریه در مناسبت‌های مختلف شاهد برگزاری برنامه‌های خیرخواهانه متنوعی هستیم.

جشن پیوند آسمانی 22 زوج در خراسان جنوبی در سالروز ازدواج حضرت علی (ع)و فاطمه (ص)

مدیرکل اجتماعی و فرهنگی استانداری خراسان جنوبی ادامه داد: در این راستا جشن پیوند آسمانی و اهدای جهیزیه با همکاری اداره اوقاف و امور خیریه استان همزمان با سالروز ازدواج حضرت علی(ع) و حضرت فاطمه(ص) برگزار شده است.

اسدزاده با بیان اینکه در این مراسم کمک هزینه جهیزیه 22 زوج توسط خیران تامین شده است، متذکر شد: در مرحله اول این طرح که در 15 شعبان اتفاق افتاد 35 زوج به منظور اجرای نیات واقفان در خصوص امر ازدواج به خانه بخت رفتند.

وی یادآور شد: هیچ وقت این کمک‌ها یک کمک صددرصدی نیست اما این برنامه‌ها با دو هدف انجام می‌گیرد.

ترویج آسان‌گیری برای آغاز زندگی

مدیرکل اجتماعی و فرهنگی استانداری خراسان جنوبی کاهش اضطراب جوانان در امر ازدواج، ترویج آسان‌گیری برای آغاز زندگی و اشاره غیرمستقیم به فرهنگ غلط تشریفات را از جمله اهداف این برنامه ذکر کرد.

اسدزاده اذعان داشت: در خیلی از خانواده‌های ما چند میلیون جهیزیه آماده می‌شود که بعضی از این وسایل هرگز در زندگی استفاده نمی‌شوند و غیر از یک هزینه اضافی برای خانواده نیست.

وی با بیان اینکه خیران بعضی از وسایل ضروری زندگی را برای این جوانان تهیه می‌کنند، گفت: امیدواریم این حرکت‌ها، خیرخواهان و نوع‌دوستان هم استانی را ترغیب کند و بیش‌تر از پیش در این راستا دست یاری ما را بگیرند.

هرچند با وضعیت اقتصادی این دوره این کمک‌ها قسمت کوچکی از مشکلات جوانان در امر ازدواج را حل می‌کند اما امیدواریم این حرکت‌ها مشوقی باشد برای سرمایه‌گذاری سایر خیران در امر ازدواج.

انتهای پیام/69019/غ40/پو3002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول