اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

بهانه‌های نگفته برای فرار از مسئولیت

بالارفتن سن ازدواج و هزار اما و اگر ...

اگر هرکسی وظیفه خود را طبق دین و شرع انجام دهد، هیچگاه شاهد بالا رفتن سن ازدواج و مشکلاتی از این قبیل نخواهیم بود.

بالارفتن سن ازدواج و هزار اما و اگر ...

خبرگزاری فارس - صبا صداقت: وقتی سخن از ازدواج با جوانان به میان می‌آید بر این عقیده هستند که ازدواج باتلاقی است که اگر در آن فرو بروند بیرون آمدنش کار دشواری است.

به راستی که چه چیزی می‌تواند عامل اصلی این موضوع باشد و جوانان تا این حد از این سنت الهی فراری باشند و با خود تصور کنند نه تنها با ازدواج به آرامش نمی‌رسند بلکه آزادی و آرامش آن‌ها سلب می‌شود و باید مسئولیت‌های زیادی را بپذیرند.

بالا رفتن ارقام مهریه، نبود مسکن، نداشتن پشتوانه مالی و ... کدامیک مشکل اصلی است که این‌گونه جوانان را از ازدواج ترسانده است و شاید دیدگاه‌هایی دیگر دارند که تا این حد بی‌خیال ازدواج شده‌اند و احساس نیاز به همسر و زندگی مشترک نمی‌کنند.

امروزه بالا رفتن سن ازدواج تامل‌برانگیز شده و افراد خیلی عادی و بی‌تفاوت نسبت به این امر مهم در عالم تجرد سپری کرده و می‌خواهند آزاد و بی‌دغدغه باشند اما آیا این آزادی است یا تقویت بی‌مسئولیتی و بی‌تعهدی به آینده؟

سعید 27 ساله هیچ تمایلی برای تشکیل زندگی مشترک ندارد و می‌گوید: ازدواج به جز غصه خوردن و اضافه شدن به گرفتاری‌ها چیزی نیست و موجب می‌شود تا مشکلات بیشتر شود شاید خوشی‌های زیادی داشته باشد ولی خوشی‌هایش به مشکلاتش نمی‌چربد.

وی تصریح می‌کند: اگر قصد ازدواج هم داشته باشم دختر خوب سراغ ندارم چراکه خیلی کم می‌شود یک دختر با حجاب کامل و باحیای واقعی پیدا کرد.

این جوان عنوان می‌کند: برخی از دخترانی که من برای ازدواج به سراغشان رفتم شاید به ظاهر باحجاب بودند اما توقعاتی داشتند که آدم به ایمانشان شک می‌کرد.

سعید از درآمد پایینش گلایه می‌کند و ادامه می‌دهد: با این حقوقی که من دارم هرگز نمی‌توانم توقعات همسر آینده‌ام را پاسخگو باشم بنابراین گرفتاری‌هایم چند برابر شده و پس از مدتی باید سر از دادگاه‌ها در بیاورم.

عدم صداقت مانع سرگرفتن ازدواج‌ها می‌شود

این روزها صدا و سیما بیشتر مردم را می‌ترساند و با پخش سریال‌هایی با موضوعات متفاوت که اگر همه آن‌ها را جمع کنیم یک ساعتش هم آموزنده نیست به جای ترویج فرهنگ دینی و ازدواج ریشه بی‌اعتمادی و ترس را در دل مردم می‌کارد.

با این شاهکار صدا و سیما ما باید سکوت کنیم و چیزی نگوییم چراکه آن‌ها وظیفه خود را انجام داده‌اند و در امر اطلاع‌رسانی توانسته‌اند موفق عمل کنند و در بیمار کردن ذهن جوانان تاثیر بسزایی گذاشته‌اند.

رواج خیانت توسط شبکه ماهواره‌ای

یک جوان 35 ساله که گویا دل پری از شبکه‌های ماهواره‌ای دارد، می‌گوید: من ازدواج نکردم و قصدی هم برای ازدواج ندارم چون مشغول تحصیل بوده‌ام و نتوانسته‌ام پس‌انداز چندانی برای ازدواج داشته باشم.

هادی با اشاره به اثرات مخرب ماهواره بر خانواده‌ها می‌افزاید: برخی برنامه‌های شبکه‌های مختلف ماهواره‌ای بنا به روایت زنان خانه‌دار بسیار جذاب است اما جذابیت آن تبعات بدی را به دنبال دارد.

با این همه اتفاق‌هایی که هر روز شاهد آن هستیم باز هم خانواده‌ها اصرار زیادی به داشتن ماهواره در منزل خود دارند و بر این باورند که با استفاده از ماهواره می‌توانند شبکه‌های متنوعی داشته باشند.

با همه این‌ها اگر سال‌ها تحقیقات و پژوهش انجام دهیم نمی‌توانیم در این زمینه مقصری را پیدا کنیم چراکه اگر هر کسی وظیفه خود را طبق دین و شرع انجام دهد، هیچگاه شاهد بالا رفتن سن ازدواج و مشکلاتی از این قبیل نخواهیم بود.

فارغ از ایرادات، بهانه‌ها و شاید دلایل به حق جوانان، این نکته باید بازگو شود که اگر ازدواج آگاهانه، بهنگام و آسان باشد بسیاری از این مشکلات برطرف خواهد شد، البته در تحقق ازدواج آگاهانه از جوانانی که قصد ازدواج دارند گرفته تا خانواده و مسئولان هر کدام وظیفه‌ای بر دوش دارند که باید به آن عمل کنند.

جوانان باید در کنار همه شرایط برای ازدواج قدری هم توکل را چاشنی تصمیم‌گیری کرده و البته از توقعات بی‌جا بکاهند؛ خانواده‌ها نیز باید در زمینه ازدواج نسل جوان ضمن انجام حمایت‌های لازم از سخت‌گیری‌های بی‌مورد پرهیز کنند.

دستگاه‌های متولی امر نیز ضروری است نسبت به انجام وظایفی که در زمینه‌سازی ازدواج بر عهده دارند، اقدام کنند تا گامی در راستای جلوگیری از بالارفتن سن ازدواج برداشته شود.

انتهای پیام/2258/م40/آ3004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول