اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

جانشین قرارگاه ثامن‌الائمه در گفت‌وگو با فارس تشریح کرد

نقش شهید شوشتری در توسعه پایدار سیستان/ سرداری که مشکل‌گشای منطقه بود

جانشین قرارگاه ثامن‌الائمه با تشریح نقش و جایگاه شهید شوشتری در توسعه فرهنگی، اقتصادی و سیاسی استان محروم سیستان و بلوچستان گفت: کلید محرومیت‌زدایی این مناطق در دستان این شهید بود.

نقش شهید شوشتری در توسعه پایدار سیستان/ سرداری که مشکل‌گشای منطقه بود

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، 26 مهرماه سالگرد شهادت سردار سرلشکر شهید شوشتری و سردار محمد‌زاده است که به عنوان شهدای وحدت شناخته می‌شوند.

دشمنان کوردل جمهوری اسلامی ایران در سیستان و بلوچستان که شاهد رونق اقتصادی و فرهنگی در این منطقه محروم با حضور این دو شهید گرانقدر بودند در 26 مهرماه 1388 دست به اقدام فجیع ترور این افراد زدند.

به همین مناسبت خبرگزاری فارس مصاحبه‌ای اختصاصی با سردار سید مجید ایافت جانشین قرارگاه ثامن‌الائمه و از همرزمان صمیمی شهید شوشتری انجام داده است که در ادامه می‌خوانیم.

فارس: آشنایی شما با شهید شوشتری از کجا آغاز شد؟

سردار ایافت: نخستین بار در سال 66 وقتی که شهید شوشتری فرمانده قرارگاه نجف بود، بنده به عنوان نماینده و مسئول اطلاعات لشکر ویژه شهدا در عملیات نصر 8 در خدمت وی همکاری‌های عملیاتی داشتم.

در زمان جنگ مرسوم این بود که قطعاً 12 گردان را وارد جنگ می‌کردند و بعضاً فرماندهان یگان‌ها تا 25 گردان را وارد عمل می‌کردند ولی در عملیات نصر 8، 13 گردان داشتیم و هر کجا از ما می‌پرسیدند، می‌گفتیم 10 گردان داریم و سه گردان را برای احتیاط آماده گذاشته بودیم.

شهید شوشتری با همه یگان‌ها درباره گردان‌های آن‌ها صحبت می‌کرد تا نوبت به من رسید و درباره تعداد گردان‌ها پرسید و من 10 گردان اعلام کردم.

شهید شوشتری از سه گردان احتیاطی ما خبر نداشت. بعد از چند دقیقه شهید ناصری که در پشتیبانی بود وارد جلسه شد و از شهید شوشتری تدارک چند قلم مثل کوله پشتی و ابزارآلات جنگی داشت که شهید شوشتری پرسید مگر شما چند گردان در اختیار دارید و شهید ناصری گفت 13 گردان.

شهید شوشتری یک نگاه به من و شهید ناصری کرد و گفت قبل از اینکه وارد جلسه شوید دروغ‌هایتان را با هم هماهنگ کنید.

*شهید شوشتری نمونه یک انسان رشید و شجاع بود  

فارس: از همکاری با شهید شوشتری در شمال غرب و غرب کشور بگویید؟

سردار ایافت: در عملیات‌های شمال غرب و ارتفاعات ماهوت همکاری‌های بنده با شهید شوشتری ادامه پیدا کرد. شهید شوشتری خودش فرمانده قرارگاه در شمال غرب بود و تعداد زیادی یگان در اختیار داشت و باید آنها را هماهنگ می‌کرد.

برای فرمانده قرارگاه حضور در خط مقدم مقدور نبود ولی شهید شوشتری در ارتفاعات سرگلو قرارگاه خود را در دل عراق تشکیل داد. شهید شوشتری مثل نیروهای شناسایی اطلاعات با لباس کردی برای شناسایی به ارتفاعات شیخ محمد رفت و در بین کرد‌ها مستقر شد.

عراق استراتژی ایران را فهمیده بود و آنجا را چند مرتبه بمباران شیمیایی کرد و تمام روستاهای آنجا تخلیه شد. همزمان شهید شوشتری در منطقه حضور داشت و تعدادی از نیروهایش شیمیایی شده بودند؛ این امر نشان از رشادت، شجاعت و مهارت شهید شوشتری داشت چرا که در هر لحظه ممکن بود توسط نیروهای عراقی محاصره شوند.  

در لشکر 5 نصر، تیپ یک لشکر به یگان ما اختصاص پیدا کرد به عنوان تیپ ویژه شهدا و در آن زمان شهید شوشتری فرماندهی این لشکر را داشت و بعد از مدتی در سال 72، ما را فراخوان کردند و به بنده مسئولیت اطلاعات لشکر 5 نصر را دادند و از سال 71 تا 78 به طور مستمر در خدمت وی بودم.  

*برخورد صمیمانه شهید شوشتری با رزمندگان

فارس: تعامل و برخورد شهید شوشتری با رزمندگان به چه شکل بود؟

سردار ایافت: شهید شوشتری انسانی با صلابت و اقتدار و دارای یک ژست نظامی از زمان جنگ تا شهادت بود که در روحیه گروه‌ها بسیار تاثیر می‌گذاشت و در عین این صلابت بسیار انسان خاکی و افتاده‌ای بود و برخوردهای صمیمانه و دوستانه‌ای با نیروهای پاسدار و بسیجی داشت.  

*اطمینان کامل فرماندهان سپاه و ارتش به شهید شوشتری

شهید شوشتری در بعد نظامی و هدایت عملیات‌ها، انسانی متفکر و شایسته بود. خصوصیت اقتدار وی در عملی کردن تفکر نظامی در صحنه جنگ بسیار موثر بود و هر ماموریتی که به او داده می‌شد، به طور احسن به انجام می‌رساند و اطمینان خوبی را به وجود آورده بود.

* کلید محرومیت‌زدایی مناطق محروم در دست شهید شوشتری

 فارس: ورود شهید شوشتری به مناطق محروم از چه زمانی آغاز شد؟

سردار ایافت: شهید شوشتری یک روستازاده، آشنا با درد و محرومیت‌های مردم و دلسوخته مردم ضعیف و مستضعف بود و این امر در کنار خصوصیت‌های یاد شده شهید، در انتخاب وی به عنوان فرماندهی قرارگاه قدس سیستان و بلوچستان بسیار موثر بود.

در مناطق محروم با توجه به دور بودن از مراکز و عقب‌ماندگی‌های قبل از انقلاب که داشتند، آشنایی شهید شوشتری با این محرومیت‌ها موجب موفقیت قرارگاه قدس در سیستان و بلوچستان شد.

شهید شوشتری در خراسان در مناطق محروم مرزی استان که اهل تسنن هستند در امر سازندگی و محرومیت‌زدایی فعالیت کرد و تجربه و کلید حل مشکل مناطق محروم را در دست داشت و می‌گفت تا وقتی این مناطق، محرومیت‌زدایی اقتصادی و فرهنگی نشوند برپایی یک امنیت پایدار در آنها ممکن نیست.

شهید شوشتری توانست شالوده برخورد نظام با تروریست‌ها را ترسیم، تدوین و تشریح کند.

* ضربه کاری شهید شوشتری به دشمنان انقلاب

فارس: از نقش شهید شوشتری در ایجاد هماهنگی و انسجام منطقه بگویید؟

سردار ایافت: شهید شوشتری با کمک تجربه درخشان خود، یک هماهنگی در مراکز امنیتی استان سیستان و بلوچستان ایجاد کرد که نتیجه آن امنیت پایداری است که در جنوب شرق شاهد آن هستیم.

آمریکا و استکبار جهانی در هر لحظه به دنبال منفذی برای اختلال در رشد ایران هستند و در آن زمان جندالشیطان را در سیستان و بلوچستان تشکیل دادند که با فعالیت‌های شهید شوشتری از بین رفت.

شهید شوشتری در پهنه اجتماعی مثل محرومیت‌زدایی و سازندگی و در پهنه فعالیت‌های فرهنگی خصوصاً با تعامل با روحانیت شیعه و سنی در منطقه، در زمینه جذب بودجه‌های کلان ملی به سمت سیستان و بلوچستان و انجام اقدامات عمرانی که بتواند منطقه را از بن‌بست اقتصادی خارج کند، به موفقیت رسید و توانست مردم را از آلودگی قاچاق مواد مخدر، کالا و سوخت آزاد کند و به سمت تولید، کشاورزی و استقلال فعالیت‌های اقتصادی بیاورد.

در کنار این فعالیت‌ها با آوردن یگان‌های باتجربه خصوصاً تیپ جواد الائمه خراسان شمالی، تیپ انصار‌الرضا خراسان جنوبی و لشکر ویژه شهدای خراسان رضوی، یک ضربه کاری به دشمنان در سیستان و بلوچستان وارد کرد و بغضی در دشمنان به وجود آورد که شخص خود شهید شوشتری را مورد ترور قرار دادند. 

*در نشر فرهنگ شهدا ضعیف عمل کردیم   

فارس: ساخت فیلم شهید شوشتری به کجا رسیده است؟

سردار ایافت: در شأن این شهدای وحدت و دفاع مقدس نتوانستیم کاری را انجام بدهیم و باید اعتراف کنیم که در انعکاس و تشریح ایثارها و از جان‌گذشتگی‌های شهدا و رزمندگان در تمام کشور نتوانستیم حق مطلب را ادا کنیم.

ساخت یک فیلم درباره شهید شوشتری، معرفی دوران دفاع مقدس، ارزش‌های انسانی حاصل انقلاب اسلامی و سیره نظام جمهوری اسلامی با دشمنان و مردم محروم کشور، موضوع مهمی بوده که درباره آن کاری نشده و فیلم شهید شوشتری بلاتکلیف است.

در زمینه فرهنگی جز در بعضی از مجموعه‌ها موفق نبودیم لذا باید مسئولان فرهنگی این موضوع را بررسی کنند که سینما، تئاتر، هنرهای بصری، رسانه‌ها، آموزش عالی و آموزش و پرورش چرا به وظیفه خود عمل نکردند. 

شهید شوشتری و امثال این شهید را به چه میزان در آموزش و پرورش معرفی کردیم تا دانش‌آموز ایثار و فداکاری را بشناسد و بشناساند و چقدر پروژه‌های تحقیقاتی خود را در دانشگاه‌ها به شهدا اختصاص دادیم. کسانی که بیشتر از همه، وظیفه و توان از بین بردن خلأهای فرهنگی جامعه را دارند، خود رزمندگان هستند.

رزمنده‌ای که جبهه را درک کرده است باید تحصیلکرده شود و در مدارس، دانشگاه‌ها، سینما و تلویزیون رشادت‌های جنگ را یادآوری کند.

در تولید موسیقی‌های فاخر مثل سمفونی آزادسازی خرمشهر چه میزان این‌ها تکثر پیدا کردند و تاثیر‌گذار بودند؛ اگر از الگویی که رهبری در زمینه‌های فرهنگی و دفاع مقدس دارند پیروی کنیم می‌توانیم این خلأهای فرهنگی را از بین ببریم.

شهدا سند حقانیت نظام‌اند و امام راحل می‌فرمودند که شهدا مظهر اقتدار جمهوری اسلامی هستند لذا نهاد‌های فرهنگی و انقلابی باید این سخن را بشکافند و راهکارهای خود را از این سخن به دست بیاورند.   

*موفقیت در عرصه‌های اقتصادی با استمداد از روح شهدا   

فارس: فعالیت‌های فرهنگی و اقتصادی شهید شوشتری در سیستان به چه نحو بود؟

سردار ایافت: شهید شوشتری در سیستان و بلوچستان در کنار فعالیت‌های فرهنگی به فکر اشتغال مردم با ایجاد گلخانه، توسعه زمین‌های کشاورزی و راه‌اندازی واحدهای تولیدی بود.

اگر به همت شهدا در سازندگی متوسل بشویم و کار برای جمهوری اسلامی را به عنوان عبادت بدانیم در زمینه اقتصادی به موفقیت‌های خوبی دست پیدا می‌کنیم.        

مسئولان باید به مناطق محروم بروند و محرومیت را از بین ببرند؛ این فعالیت‌ها جلوی بسیاری از مهاجرت‌های کاذ‌ب را می‌گیرد.

باید سیاست‌های اقتصادی و خارجی همسو با هم باشند تا مشکلات اقتصادی رفع شود و کلید حل این معضلات، تمسک به سیره و روش شهدا است.

انتهای پیام/2202/ز40/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول