اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

کاظم جلالی در گفت‏وگوی تفصیلی با فارس:

غرب نشست ژنو را یک فرصت بداند/ آمادگی برای تفاهم وجود دارد

رئیس گروه روابط پارلمانی جمهوری اسلامی ایران با پارلمان اروپا گفت: آمادگی برای تفاهم در برهه کنونی وجود دارد و غرب باید نشست ژنو را یک فرصت بداند.

غرب نشست ژنو را یک فرصت بداند/ آمادگی برای تفاهم وجود دارد

به گزارش خبرگزاری فارس از سمنان، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در رأس هیئتی برای شرکت در مذاکرات ایران و گروه 1+5 امروز تهران را به مقصد ژنو، محل برگزاری مذاکرات ترک کرد.

قرار است کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، دوشنبه شب با ظریف بر سر میز شام در اقامتگاه سفیر و نماینده ایران در سازمان ملل در ژنو به گفت‌‌وگو و رایزنی بپردازد.

جمهوری اسلامی ایران قرار است در این نشست، طرح پیشنهادی جدید و مکتوبی را ارائه دهد و تیم ایران به ریاست وزیر امور خارجه کشورمان در این دور از مذاکرات با جدیت و با اختیارات لازم برای مذاکره‌ای هدفمند و رو به جلو آماده است و این طرح مبتنی بر رویکردهای کاملا منطقی و واقع‏بینانه و شامل سه بخش است که گام‌های اول و آخر مشخص شده و دارای چارچوب زمانی است. 

مذاکرات ژنو فرصتی برای غرب است

رئیس گروه روابط پارلمانی جمهوری اسلامی ایران با پارلمان اروپا در این باره در گفت‏وگوی اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری فارس در استان سمنان، در پاسخ به این سئوال که مذاکرات ایران و گروه 1+5 در این برهه از زمان که به زعم برخی‏ها روابط ایران و غرب از تاریکی درآمده و طرف آمریکایی و هم‏پیمانان اروپایی‏اش از برنامه‏های جمهوری اسلامی ایران استقبال می‏کنند، تا چه حد می‏تواند پیشرفت داشته باشد، اظهار داشت: در مذاکرات ژنو برای غرب این فرصت وجود دارد که از موقعیت پیش آمده برای رسیدن به یک تفاهم استفاده کند.

کاظم جلالی تصریح کرد: طبیعی است که جمهوری اسلامی ایران همواره بر حقوق هسته‏ای خود تأکید داشته است و در برهه کنونی نیز نظام اسلامی بر این حقوق تأکید دارد.

وی تصریح کرد: بی‏تردید این آمادگی وجود دارد که مبتنی بر قواعد بین‏المللی و ان.پی.تی بتوانیم به تفاهمی برسیم. 

جمهوری اسلامی ایران به دنبال بازی برد- برد است

رئیس گروه روابط پارلمانی جمهوری اسلامی ایران با پارلمان اروپا اضافه کرد: مذاکرات ژنو در فضای مثبتی از ناحیه جمهوری اسلامی ایران در حال انجام است.

جلالی ادامه داد: امیدواریم که مجموعه کشورهای عضو 1+5 بتوانند از این فضا استفاده کنند و همان چیزی که از گذشته مطرح شد و تأکید داشتیم که همواره جمهوری اسلامی ایران به دنبال بازی برد- برد است، مقدمات این رویه فراهم شود.

وی اضافه کرد: در شرایط فعلی، در همه جهان، چشم‏ها به داخل ایران دوخته شده است و امید و شور در ایرانیان خارج از کشور و حتی خارجی‏ها وجود دارد. 

فضای امید در کشور ایجاد شده است

عضو کمیته اجرایی و شورای بین‏المجالس اسلامی همچنین گفت: در حال حاضر، فضای امید خوبی در کشور با روی کار آمدن دکتر روحانی ایجاد شده است.

جلالی افزود: مردم از انتخاب دکتر روحانی که شخصیتی انقلابی، یار و یاور امام خمینی (ره) و رهبر فرزانه انقلاب اسلامی و فردی با اصالت و باریشه است، خرسند هستند.

وی تصریح کرد: این سبب افتخار مردم استان سمنان است که رئیس جمهوری اسلامی ایران، فردی از این استان است و دولت تدبیر و امید نیز باید خدمات مناسب شأن ملت ایران ارائه کند و کشور بتواند در موقعیت‏های مختلف داخلی، منطقه‏ای و جهانی همچنان تأثیرگذار باشد و بدرخشد.

عضو کمیته اجرایی و شورای بین‏المجالس اسلامی افزود: فرصت‏های جدید و ارزشمندی در برهه کنونی ایجاد شده است و البته با توجه به شرایط جهانی و تأثیرگذاری ایران در سطح بین‏المللی، تهدیدهایی نیز در کمین کشورمان است که باید مراقب آنها بود. 

مسئولان حاشیه‏ها را رها کنند

نماینده مردم شهرستان‏های شاهرود و میامی در مجلس همچنین افزود: با حضور میلیونی مردم ایران اسلامی در انتخابات ریاست جمهوری، حماسه سیاسی به زیبایی خلق شد.

جلالی بیان داشت: باید تلاش کرد تا در ماه‏های مانده تا پایان سال، حماسه اقتصادی نیز محقق شود.

نماینده مردم شهرستان‏های شاهرود و میامی در مجلس ادامه داد: مشکلات مردم برای همه ما مشخص است و مسئولان در شرایط فعلی باید به متن کار بپردازند و حاشیه‏ها را رها کنند. 

قطعنامه‏هایی علیه برخی کشورها در حوزه حقوق بشر صادر شد

عضو اصلی کمیته حقوق بشر بین‏المجالس جهانی به نمایندگی از قاره آسیا و اقیانوسیه درباره سفر اخیرش به همراهی رئیس مجلس شورای اسلامی در قالب این کمیته اظهار داشت: بررسی پرونده‏های ضد حقوق بشری کشورها در نشست اخیر انجام شد و در همان بخش پرونده‏هایی بررسی شد.

جلالی افزود: در نهایت نیز قطعنامه‏هایی علیه برخی کشورها صادر شد که در مجمع عمومی بین‏المجالس قرائت شد. 

استفاده جناحی از موضوعات سیاست خارجی خطاست

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس درباره تیتر اخیر یکی از روزنامه‏ها و توضیحات وزیر امور خارجه کشورمان به آن نیز اظهار داشت: در آن جلسه کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی نبوده‏ام؛ چرا که در مأموریت حضور داشتم ولی فکر می‏کنم که نباید مطالبی که در کمیسیون مطرح می‏شود، در خارج و فضای رسانه‏ای مطرح شود.

جلالی ادامه داد: طرح مسائل سیاست خارجی و رسانه‏ای کردن آنها یا از موضوعات سیاست خارجی استفاده‏های جناحی کردن کار خطایی است. 

هم‏گرایی دولت و مجلس خوب است

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس افزود: دولت جدید با تدبیر رئیس جمهوری و وزیر کشور، همراهی و مشورت خوبی با نمایندگان مجلس دارد.

جلالی ادامه داد: هم‏گرایی بین نمایندگان مجلس، دولت و مجموعه وزارت کشور امروز به خوبی وجود دارد. 

===================

گزارش از: مرتضی مزینانی‏صفابین

===================

انتهای پیام/2249/ت40/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول