اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در گفت‌وگوی رئیس سازمان بسیج سازندگی خراسان رضوی با فارس مطرح شد

غفلت از اقتصاد مقاومتی در 4 سال اخیر / اشتغال‌زایی بدون هزینه، شدنی نیست

رئیس سازمان بسیج سازندگی خراسان رضوی با اشاره به اینکه در چهار سال گذشته از اقتصاد مقاومتی غفلت کردیم، گفت: ممکن است در آمارهای استانداری، آخرین نهاد و دستگاه در ایجاد اشتغال باشیم که البته دلیل آن عدم پرداخت پول و وام است.

غفلت از اقتصاد مقاومتی در 4 سال اخیر / اشتغال‌زایی بدون هزینه، شدنی نیست

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، چند سالی است مقام معظم رهبری در دیدار مسئولان، فرهیختگان و دانشجویان از اقتصاد مقاومتی سخن می‌گویند.

شاید بتوان گفت کار اندکی در زمینه اقتصاد مقاومتی انجام شده و این امر را در آمار مرکز پژوهش‌های مجلس می‌توان دید که نرخ رشد اقتصادی کشور را منفی اعلام کرده است.                                     

سپاه امام رضا (ع) خراسان رضوی با برپایی نمایشگاهی با عنوان اقتصاد مقاومتی در نظر دارد حلقه‌ گمشده تولید کننده و مصرف کننده را به یکدیگر وصل کند. در این رابطه به سراغ علیرضا تواضع رئیس سازمان بسیج سازندگی خراسان رضوی رفتیم و به عنوان نخستین سؤال، هدف از اجرای نمایشگاه اقتصاد مقاومتی را از او جویا شدیم. 

فارس: هدف از برپایی این نمایشگاه چیست؟

تواضع: برای برپایی این نمایشگاه نزدیک به یک میلیارد و 300 میلیون تومان هزینه شده که در حقیقت گل کارهای بسیج سازندگی، مخصوصاً در زمینه اشتغال این نمایشگاه است.

هیچ سازمانی چرخه اشتغال را کامل انجام نمی‌دهد؛ برای مثال فنی و حرفه‌ای فقط آموزش می‌دهد و ادارات تعاون، کار و رفاه اجتماعی و جهاد کشاورزی شاید وام و تشکیل تعاونی بدهند اما بعد این کار رها می‌شود و پیگیری نمی‌کنند که آیا تولید با شکست روبه‌رو شده یا اینکه محصول تولید شده خریدار دارد یا خیر.

در سازمان بسیج سازندگی و بسیج سپاه خراسان رضوی آمدیم اول چرخ یعنی تسهیلات را از بانک گرفتیم و طی تعامل با فنی و حرفه‌ای، آموزش‌هایی به بسیجیان در روستاها ارائه و به آنها کارت مهارت فنی و حرفه‌ای اعطا شد؛ تسهیلاتی نیز متناسب با طرح‌ها به آنها تعلق گرفت.

فارس: چه میزان تسهیلات پرداخت شد؟

تواضع: ارقام از 3 میلیون تا 200 میلیون تومان است. در بخش اقتصاد مقاومتی لازم نیست افراد حتماً بسیجی باشند، هر کس که در زمینه تولید وارد شود به وی وام داده خواهد شد.

ما می‌خواهیم تولید کننده دغدغه فروش نداشته باشد که این حلقه گمشده در این نمایشگاه برطرف می‌شود.

فارس: برای اعطای تسهیلات کار کارشناسی انجام می‌شود؟

تواضع: بله، بسیج سازندگی استان برای نخستین بار در کشور یک شرکت مادر تاسیس کرده است که در بدنه خود 267 شرکت کشاورزی و منابع طبیعی در شهرستان‌ها دارد و کارشناسان این شرکت‌ها در زمینه طرح‌های بسیجیان که آیا توجیه اقتصادی دارد یا خیر، نظر می‌دهند تا اگر توجیه دارد وام تعلق بگیرد.

مهندسین نیز از طرح‌های اجرا شده بازدید کرده و مشاوره لازم را می‌دهند؛ به مهندسین ماموریت داده شده است که خدمات آموزش، مشاوره و تقویت برادران و خواهران بسیجی را تا مرحله تولید انجام دهند و حتی این شرکت‌ها تولیدات را خریداری کنند.                                                       

فارس: نمایشگاه اقتصاد مقاومتی شامل چه بخش‌هایی است؟

تواضع: در بخش اول اختراعات و نوآوری‌هایی که در اقتصاد مقاومتی موثر است و توسط بسیج نخبگان و مخترعان، اختراع شده را به نمایش می‌گذاریم.

در بخش دوم نمایش و فروش محصولاتی است که با تسهیلات داده شده به تولید رسیدند و بخش سوم ترویج جهیزیه ایرانی است.

به کارخانجات موجود در استان گفتیم آنچه که در جهیزیه ایرانی لازم است از قبیل ظروف و لوازم آشپزخانه را برای نمایش به این نمایشگاه بیاورند تا پنج رکن اقتصاد مقاومتی که رهبری در فرمایشات خود به آنها اشاره کردند، اجرایی شود زیرا در چهار سال اخیر در این زمینه غفلت کرده‌ایم.

فارس: منظورتان از غفلت چیست؟

تواضع: متولی اشتغال کشور نیستیم ولی مشاهده می‌کنیم هر چه تلاش در این زمینه صورت می‌گیرد، به نتیجه نمی‌رسد مثل اعطای تسهیلات. با تدابیر ریاست سازمان بسیج و سپاه استان توانستیم تمام فرماندهان حوزه و پایگاه‌های بسیج را در بحث اقتصاد مقاومتی توجیه کنیم که نیاز به فرهنگ‌سازی بسیار زیادی دارد که الحمدالله تاثیر زیادی را هم در استان داشته است.  

فارس: دولت چه حمایت‌هایی از بسیج سازندگی داشته است؟

تواضع: دولت یازدهم اقداماتی را انجام می‌دهد ولی در دولت گذشته در بعضی از شهرستان‌ها، فرمانداران کمک می‌کردند. حرف ما با دولت گذشته این بود که بسیج مثل کمیته امداد، بهزیستی و جهاد کشاورزی یک دستگاه دارای مجوز معرفی به بانک‌ها باشد که اگر این امر اتفاق می‌افتاد بازخورد کار عالی می‌شد.

ممکن است در آمارهای استانداری، آخرین نهاد و دستگاه در ایجاد اشتغال باشیم که البته دلیل آن عدم پرداخت پول و وام است؛ ایجاد 5 هزار اشتغال را نیز از ما توقع دارند که نشدنی است. دلیل دیگرش معرفی نیرو از طرف ما به جهاد کشاورزی و کمیته امداد است که اینها را به بانک معرفی می‌کنند و جزو آمار این ارگان‌ها می‌شود.

فارس: پاسخ دولت چیست؟

تواضع: هیچ پاسخی تا‌کنون نداده‌اند و فکر کنم نامه‌ها خوانده نمی‌شود. بعد از دو ماه نامه‌نگاری، نامه‌ای می‌آید که چرا اشتغال شما صفر است؛ در این نمایشگاه دولت هیچ کمکی نکرده است.

انتهای پیام/2202/ز40/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول