اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

اعتراف آمریکا به جاسوسی در خلیج فارس

روزنامه «برلینگ کن» نوشت آمریکا به جاسوسی خود در منطقه خلیج فارس اعتراف کرده است. آمریکا به کشورهای خلیج فارس اعلام داشت به شرط حفظ بی طرفی در جنگ عراق با ایران حاضر است اطلاعات بدست امده از طریق هواپیماهای آواکس را درباره وضع جنگ در اختیار آنها قرار دهد.

اعتراف آمریکا به جاسوسی در خلیج فارس

رخدادهای 1 آبان 1359

چکیده

 

  • آیت الله بهشتی رئیس دیوان عالی کشور در یک مصاحبه مطبوعاتی اظهار داشت : این ملت ایران است که باید سرنوشت جنگ را تعیین کند .
  • در اطلاعیه شماره 219 ستاد مشترک ارتش اعلام شد مدرن ترین ناوچه عراق، هدف آتشباره های ایران قرار گرفت و غرق شد.
  • دولت عراق امروز با تأکید بر اشغال 20 هزار کیلومتر مربع از خاک جمهوری اسلامی ایران آمادگی خود را برای پایان دادن به جنگ اعلام کرد !
  • آمریکا به کشورهای خلیج فارس اعلام کرد  به شرط حفظ بی طرفی در جنگ عراق با ایران حاضر است اطلاعات به دست امده از طریق هواپیماهای آواکس درباره وضع جنگ را در اختیار آنها قرار هد.
  • معمر قذافی آمریکا را متهم کرد که در صدد است با اشغال دره اردن و تسلط بر اماکن مقدس عربستان جنگ صلیبی را احیا کند.
  • ایران با ارسال پیامی به دبیرکل سازمان ملل نسبت به بازنگاه داشتن تنگه هرمز ضمانت داد.
  • محمد علی رجایی نخست وزیر: هیچ گونه مذاکره و عملی قبل از خروج مزدوران عراقی از ایران انجام نخواهد شد.
  • «روزالین کارتر» همسر رئیس جمهور آمریکا شایعات مربوط به مذاکره ایران و آمریکا بر سرگروگان ها  را جنگ تبلیغاتی علیه کارتر دانست .
  • وزیر امورخارجه آمریکا گفت : وقتی با ایران سر میز مذاکره بنشینیم این دو کار یعنی کار ایران و کار آمریکا قابل مذاکره و داد و ستد خواهد بود .
  • ریگان اسارت دیپلمات های آمریکایی در ایران را فضاحت وتحقیر آمریکا خوانده و گناه ایجاد این وضعیت را متوجه کارتر دانست.

آیت الله بهشتی : ملت ایران سرنوشت جنگ را تعیین می کند

آیت الله بهشتی رئیس دیوان عالی کشور در یک مصاحبه مطبوعاتی اظهار داشت : این ملت ایران است که باید سرنوشت جنگ را تعیین کند . آیت الله بهشتی در پاسخ به این سوال که صدام گفته است سرنوشت جنگ در دستان آمریکا است گفت : نقطه نظر ما در مورد جنگ همان نظر برادرمان آقای رجایی است زیرا این ملت ایران است که مورد تجاوز قرار گرفته و این ملت ایران است که سرنوشت را باید تعیین کند . (1)

آخرین تحولات جنگ

دولت عراق امروز با تأکید بر اشغال 20 هزار کیلومتر مربع از خاک جمهوری اسلامی ایران، و درخواست اعمال حاکمیت بر اروندرود و عدم مداخله ایران در امور عراق و پس گرفتن سرزمین‌‏های به جای مانده دیگر آمادگی خود را برای پایان دادن به جنگ اعلام کرد ! (2)

خبر دیگر این که درگیری ها در اطراف خرمشهر و آبادان به شدت ادامه دارد . فرماندار آبادان در این زمینه گفت : جنگنده های جمهوری اسلامی دیروز نیروهای متجاوز عراقی را در مناطق شلمچه ، گمرک و جاده کمربندی خرمشهر در هم کوبیده و یک منطقه عراق را که پاسگاه و محل استقرار بخشی از نیروهای متجاوز بود را بمباران کردند . (3)

محسن رضایی، فرمانده سپاه پاسداران در دوران جنگ تحمیلی: یکی از عوامل در سقوط خرمشهر این بود که آقای بنی‌صدر معتقد بود که ما باید به سبک اشکانیان بجنگیم یعنی زمین بدهیم دشمن را به داخل بکشانیم و زمان بدست بیاوریم و بعد از آن به دشمن هجوم ببریم.

مدرن ترین ناوچه جنگی عراق غرق شد

در اطلاعیه شماره 219 ستاد مشترک ارتش اعلام شد مدرن ترین ناوچه عراق، هدف آتشباره های ایران قرار گرفت و غرق شد. براساس این اطلاعیه در ساعت 15 دقیقه بامداد در منطقه «خورموسی»، درپی درگیری های نیروی دریایی ارتش و یگان شناور عراق، رزمندگان دلیر موفق شدند یک فروند ناوچه پیشرفته «اوزا» را موشکهای آن برد 25 کیلومتری دارند را منهدم کردند.(4)

اعتراف آمریکا به جاسوسی در خلیج فارس

روزنامه «برلینگ کن» نوشت آمریکا به جاسوسی خود در منطقه خلیج فارس اعتراف کرده است. آمریکا به کشورهای خلیج فارس اعلام داشت به شرط حفظ بی طرفی در جنگ عراق با ایران حاضر است اطلاعات بدست امده از طریق هواپیماهای آواکس را درباره وضع جنگ در اختیار آنها قرار هد.(5)

هشدار قذافی در مورد جنگ صلیبی

معمر قذافی آمریکا را متهم کرد که در صدد است با اشغال دره اردن و تسلط بر اماکن مقدس عربستان جنگ صلیبی را احیا کند. وی در اظهاراتی نسبت به ارسال رادارهای پرنده امریکا به عربستان برای جاسوسی در جنگ ایران و عراق اعتراض کرد. قذافی به صورت علنی از حمایت خود از ایران در برابر رژیم بعث عراق خبر داد و افزود: مسلمانان بدانند که اماکن مقدس آنها در عربستان در اشغال نیروهای آمریکایی قرار گرفته است. (6)

تضمین  باز نگهداشتن تنگه هرمز از سوی ایران

ایران با ارسال پیامی به دبیرکل سازمان ملل نسبت به بازنگاه داشتن تنگه هرمز ضمانت داد. در این پیام که سیدجمال شمیرانی کاردار ایران آن را تسلیم کورت و الدهایم کردآمده است؛ شایعات مسدود شدن تنگه هرمز تکذیب می شود و ایران نگران گزارشات دروغ در خصوص بسته بودن این تنگه است. (7)

هیچ گونه مذاکره ای قبل از خروج عراق انجام نخواهد شد

محمد علی رجایی نخست وزیرکشورمان در پی درخواست دبیرکل کنفرانس اسلامی برای مذکره با عراق تاکید کرد : هیچ گونه مذاکره و عملی قبل از خروج مزدوران عراقی از ایران انجام نخواهد شد. (8)

آیت الله بهشتی در پاسخ به این سوال که صدام گفته است سرنوشت جنگ در دستان آمریکا است گفت : نقطه نظر ما در مورد جنگ همان نظر برادرمان آقای رجایی است زیرا این ملت ایران است که مورد تجاوز قرار گرفته و این ملت ایران است که سرنوشت را باید تعیین کند .

تکذیب مذاکره برای آزادی گرو گانهای آمریکایی

روزنامه فرانسوی لویی لیبراسیون نوشت سفر نخست وزیر ایران به امریکا برای شرکت در جلسه شورا امنیت سازمان ملل، شایعات توافق ایران  و آمریکا در خصوص آزادی گروگان های آمریکایی در برابر تحویل قطعات یدکی جنگی را افزایش داد.اما پس از آنکه مشخص شد محمدعلی رجایی با هیچ مقام آمریکایی و واسطه ایی در این خصوص مذاکره نداشته است این موضوع تکذیب شد.

از سویی دیگر «روزالین کارتر» این شایعات را جنگ تبلیغاتی علیه شوهرش دانست و افزود: جمهوری خواهان این شایعات را برای نبرد با کارتر است. این روزنامه در ادامه از ابراز تمایل آمریکا برای این مذاکرات و امتناع ایران خبر داد. (9)

وزیر خارجه آمریکا : نمی توان با فریاد کشیدن مذاکره کرد

ماسکی وزیر امورخارجه آمریکا گفت : ما در مقابل گروگان گرفته شدن دیپلمات هایمان در ایران منابع این کشور را توقیف کرده ایم و وقتی با ایران سر میز مذاکره بنشینیم این دو کار یعنی کار ایران و کار آمریکا قابل مذاکره و داد و ستد خواهد بود .

ماسکی اضافه کرد مذاکرات را نمی توان از طریق رسانه های گروهی و مطبوعات و یا با فریاد کشیدن از وراء فاصله مرزهای چند هزارکیلومتری که دو کشور را از یکدیگر جدا می کند به انجام رساند . وی اظهار داشت : بدیهی است انجام مذاکرات از طریق رسانه های گروهی نه موثر است و نه مفید. (10)

ریگان : ایران آمریکا را تحقیر کرده است

رادیولندن گزارش داد که نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا توافق قبلی خود را در زمینه عدم استفاده از موضوع گروگان ها در تبلیغات انتخاباتی را کنار گذاشته و ریگان طی سخنانی در ایالت کنتاکی به شدت سیاست های کارتر در این زمینه را به چالش کشید . ریگان اسارت دیپلمات های آمریکایی در ایران را فضاحت وتحقیر آمریکا خوانده و گناه ایجاد این وضعیت را متوجه کارتر دانست.

ریگان گفت برنامه هایی برای آزادی سریع گروگان ها در نظر گرفته ام. (11) بر اساس این گزارش کارتر در میامی گفت که وی کوچکترین توضیحی که بتواند احتمالا مسئله گروگان ها را به خطر اندازد نخواهد داد ریگان دولت آمریکا را مقصر اصلی ماجرای گروگان گیری در ایران می داند . (12)

پی نوشت :

1- اطلاعات ، 1 آبان 1359 ، صفحه 12

2- رک کتب مرکز مطالعات و تحقیقات جنگ(مرکز اسناد دفاع مقدس)

3-  اطلاعات ، 1 آبان 1359 ، صفحه 2 ، در روزهای آینده و به مناسبت سالروز سقوط خرمشهر به این مسئله به صورت مبسوط خواهیم پرداخت ولی در این مجال به دو اظهار نظر از فرماندهان جنگ اشارتی می کنیم و می گذریم که چرا خرمشهرسقوط کرد ؟  علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی و وزیر اسبق دفاع که طول دفاع مقدس در زمره فرماندهان جنگ بود، در خصوص علل سقوط خرمشهر می‌گوید: «ما در آن زمان منتظر جنگ نبودیم و آمادگی لازم را برای مقابله با ارتش بعثی نداشتیم، همچنین درگیر مسائل داخلی بودیم در حالیکه صدام از 22 بهمن 57 تا 31 شهریور 59 یعنی مجموعا طی 19 ماه نیروهای مسلح خود را آماده کرد تا ابتدا خرمشهر و سپس خوزستان را از ایران جدا کند اما به حول و قوه الهی به اهداف خود نرسید. جنگ بازی شطرنجی است که هرکس بتواند حرکت دومی را سریع‌تر از حریف خود طراحی کند پیروز خواهد بود. در آن زمان تنها قسمتی از خرمشهر سقوط کرد ولی بعد از 575 روز به لطف خدا و جانفشانی رزمندگان اسلام خونین‌شهر از اشغال دشمن بعثی درآمد.»

محسن رضایی، فرمانده سپاه پاسداران در دوران جنگ تحمیلی هم درباره علل سقوط خرمشهر می‌گوید: «وقتی جنگ شروع شد، خرمشهر نزدیکترین شهر به مرز پس از قصر شیرین، بزرگترین شهر مرزی ایران و بندری استراتژیک بود. دشمن از سمت اروندرود 500 متر با خرمشهر فاصله داشت با این حال رود بزرگ اروند حائل بین ایران و عراق بود. از سمت مرز خشکی هم حدود کمتر از 20 کیلومتر تا خرمشهر فاصله داشت. بنابراین نزدیکی شهر خرمشهر یکی از عوامل سقوط خرمشهر بود. عامل دیگر این بود که نیروهای رسمی و نیروهای مسئول در لب مرز دفاع مستحکمی نداشتند لذا در‌‌‌ همان ساعات اولیه مرز فرو ریخت و مرز شکسته شد و دشمن خیلی زود توانست به اطراف شهر خرمشهر برسد و ارتباط بین اهواز با خرمشهر قطع شد و بطوریکه دشمن خود را به حوالی شهر رساند. از این لحظه به بعد یک مقاومت مردمی و انقلابی در خرمشهر شکل گرفت، حتی ارتشی‌هایی هم که در خرمشهر بودند ارتشی‌های حزب‌اللهی و انقلابی شامل تعدادی تکاوران نیروی دریایی بودند که در کنار سپاه و بسیج مردمی جنگیدند و در کنار هم مجموعه‌ای ادغام شده‌ای را تشکیل داده بودند که وجه غالب آن وجه انقلابی و مردمی بودن آن بود، البته این هم به دلیل کمبود امکانات و ساز و برگ تا یک حدی می‌توانستند بجنگند بطوریکه امکانات و تسلیحات نظامی بقدری کم بود که فشار‌ها را اضافه کرد. عامل سوم در سقوط خرمشهر این بود که آقای بنی‌صدر معتقد بود که ما باید به سبک اشکانیان بجنگیم یعنی زمین بدهیم دشمن را به داخل بکشانیم و زمان بدست بیاوریم و بعد از آن به دشمن هجوم ببریم. خود این موضوع هم در عدم حمایت و توجه به جبهه خرمشهر و یا در عدم ارسال تجهیزات و مهمات موثر بود. وقتی یک فرمانده نظامی کنار بنی‌صدر می‌گوید خرمشهر ارزش نظامی ندارد، خب معلوم است که به اندازه کافی هم به آنجا اسلحه و مهمات نمی‌دهند و وقتی چنین اعتقادی در برخی افراد وجود داشته باشد اینطور می‌شود. به هرحال همه این عوامل دست به دست هم داد و موجب سقوط خرمشهر شد. با این حال 34 روز مقاومت شبیه یک معجزه بود چون ارتش عراق با تمام قدرت آمده بود که خرمشهر را بگیرد ولی یک مقاومت مردمی 34 روزه ارتش رژیم بعث عراق را متوقف کرد و نتوانستند وارد خرمشهر شوند، بعد از آن با ترفندهای خیلی گسترده مثل بمباران‌ها توانستند شهر خرمشهر را تصرف کنند.» رک رضایی از دلایل سقوط خرمشهر می گوید ، مشرق نیوز به نقل از خبرگزاری مهر،2 خرداد 1390 به نقل از خبرگزاری مهر

4- اطلاعات 1 آبان 59 صفحه 2

5- اطلاعات 1 آبان 59 صفحه 9

6- اطلاعات 1 آبان 59 صفحه 12

7- اطلاعات 1 آبان 59 صفحه 12

8- اطلاعات 1 آبان 59 صفحه 11

9- اطلاعات 1 آبان 59 صفحه 11

10- اطلاعات ، 1 آبان 1359 ، صفحه 12

11- اطلاعات ، 1 آبان 1359 ، صفحه 12

12- اطلاعات ، 1 آبان 1359 ، صفحه 12

پژوهشگر : سید روح الله امین آبادی

انتهای متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول