اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در مراسمی با حضور مسئولان

خیران کتابخانه‌ساز استان یزد تجلیل شدند

خیران کتابخانه‌ساز استان یزد در مراسمی با حضور مسئولان استان و اهالی کتاب مورد تجلیل قرار گرفتند.

خیران کتابخانه‌ساز استان یزد تجلیل شدند

به گزارش خبرگزاری فارس ار یزد، مدیرکل کتابخانه‌های استان یزد، ظهر امروز در مراسم تجلیل از خیران کتابخانه‌ساز استان یزد اظهار داشت: استان یزد به دلیل رشد نامتوازنی که در توسعه شهری داشته است، در بسیاری از مناطق پرجمعیت فاقد حداقل‌های فرهنگی است و کتابخانه نخستین نیاز فرهنگی برای این مناطق است.

محمدحسین پارساییان افزود: در حال حاضر 15 منطقه در سراسر استان یزد شناسایی شده که در این مناطق نیاز به احداث کتابخانه ضروری است.

وی بیان کرد: احداث این تعداد کتابخانه هزینه‌ای بالغ بر 32 میلیارد تومان دارد که اگر قرار باشد این میزان اعتبار از سوی دولت تخصیص یابد، به دلیل نیازهایی که در سایر بخش‌ها وجود دارد، احداث این تعداد کتابخانه چندین سال به طول می‌انجامد.

پارساییان خاطرنشان کرد: در چنین شرایطی کمک خیران در امر کتابخانه‌سازی بسیار ضروری است و ما دست نیاز خود را به سوی  آنها دراز می‌کنیم.

مدیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی استان یزد بیان کرد: اکنون چهار خیر در استان یزد برای احداث کتابخانه پای کار داریم اما با کمبود زمین مواجه هستیم و امیدواریم خیران خیراندیش، در تامین زمین در مناطق مورد نیاز، نهاد کتابخانه‌های عمومی را یاری کنند.

پارساییان همچنین با اشاره به شکل‌گیری مجمع خیران کتابخانه‌ساز استان یزد خاطرنشان کرد: این مجمع هشت ماه پیش شکل گرفته اما در همین مدت کوتاه نیز رویکرد خیران استان به این مجمع مثبت بوده است و تاکنون چندین مجموعه کتاب، آبسرد کن و .... به کتابخانه‌ها اهدا شده و امیدواریم خیران وارد بحث کتابخانه‌سازی و تخصیص زمین بشوند.

وی با بیان اینکه نهاد کتابخانه‌های عمومی استان یزد با کمبود بودجه مواجه است، افزود: در چنین شرایطی امکان تخصیص اعتبار به کتابخانه‌سازی را نداریم و امیدواریم خیران پای کار بیایند و نیازهای استان خود را در این زمینه تامین کنند.

پارساییان یادآور شد: علاوه بر احداث، تعداد زیادی از کتابخانه‌های استان یزد نیز نیازمند بازسازی یا مرمت هستند که برای این کار نیز از حضور خیران استقبال می‌کنیم.

وی از مرحوم وزیری به عنوان بزرگترین خیر کتابخانه‌ساز استان یزد یاد کرد و اظهار داشت: کتابخانه‌ وزیری از کتابخانه‌های منحصر به فرد استان یزد است و امیدواریم بتوانیم با همکاری خیران، کتابخانه‌هایی از این دست بیشتر در استان یزد احداث کنیم.

پارساییان در این مراسم همچنین به تشریح شاخص‌های کتابخانه‌ای در استان یزد پرداخت و بیان کرد: هم‌اکنون در استان یزد 113 کتابخانه نهادی و مشارکتی وجود دارد که زیربنای این کتابخانه‌ها در مجموع بیش از 62هزار مترمربع است و در این کتابخانه‌ها یک میلیون و 776هزار و 363 جلد کتاب موجود است.

وی همچنین با بیان اینکه در حال حاضر 84هزار و 750 نفر از جمعیت استان یزد عضو کتابخانه‌های عمومی این استان هستند، بیان کرد: استان یزد در شاخص‌های تعداد کتابخانه، تعداد کتاب و زیربنای کتابخانه در کشور رتبه نخست را دارد و در شاخص عضویت، رتبه دوم پس از استان سمنان را داراست.

محمدرضا فلاح‌زاده نیز امروز در یکی از آخرین سخنرانی‌های خود در کسوت استانداری یزد در این مراسم اظهار داشت: یزد سرشار از خیران در عرصه‌های مختلف است که سرمایه خود را صرف ساخت مدرسه، کتابخانه، مراکز درمانی، مساجد و حسینیه‌ها کرده‌اند.

وی با بیان جایگاه مطالعه و علم در دین مبین اسلام به تشریح احادیثی از پیامبر اسلام (ص) پرداخت و افزود: پیامبر (ص) برای علم و توسعه علم اهمیت ویژه‌ای قائل شده‌اند و حتی محدودیت سن، مکان و جنسبت را از کسب علم برداشته‌اند.

استاندار یزد همچنین با بیان اینکه امروز آخرین روز کاری من است، از همه خیران و مسئولان استان یزد قدردانی کرد.

در این مراسم از 30 خیر کتابخانه‌ساز استان یزد تجلیل شد که در صدر آنها از نوادگان مرحوم وزیری که کتابخانه‌ای در جوار مسجد جامع یزد احداث کرده‌ است، تجلیل شد.

در این مراسم فرمانداران و مسئولان کتابخانه‌های شهرستان‌های استان یزد حضور داشتند و از خیران کتابخانه‌ساز در تمامی شهرستان‌های استان یزد تجلیل شد.

انتهای پیام/2464/صا40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول