اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل دبیرخانه شورای عالی صادرات غیرنفتی خبر داد

تأمین 80 درصد منابع مالی کشور توسط صادرکنندگان

مدیرکل دبیرخانه شورای عالی صادرات غیرنفتی گفت: با وجود شرایط سخت بر سر راه صادرکنندگان، آنها تحریم‌ها را دور زدند و توانستند 80 درصد منابع ارزش کشور را تأمین کنند.

تأمین 80 درصد منابع مالی کشور توسط صادرکنندگان

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، عین‌اله محمدخانی‌غیاثوند پیش از ظهر امروز در همایش تجلیل از صادرکنندگان نمونه خراسان جنوبی، اظهار داشت: صادرات مایه عزت و افتخار ملی است.

وی با اشاره به مزایای صادرات، ادامه داد: افزایش تولید، افزایش ارزش افزوده، رقابتی کردن محصولات برای حضور در بازارهای جهانی، افزایش اشتغال و توسعه اقتصاد کشور از جمله مزایای توسعه صادرات است.

صادرات نیازمند سرمایه گذاری کامل در بخش تولید است

مدیرکل دبیرخانه شورای عالی صادرات غیرنفتی خاطرنشان کرد: روز ملی صادرات برای گرامیداشت صادرکنندگان، جلب توجه مسئولان به مشکلات این قشر، ارزیابی عملکرد سیاست‌های دولت و ارائه راهکارهای جدید است.

محمدخانی‌غیاثوند تصریح کرد: صادرات نیازمند سرمایه‌گذاری کامل در بخش تولید با کیفیت بالای بسته‌بندی، مطالعه بازاریابی، حضور مستمر در بازارهای هدف و ماندگاری در بازارهای هدف است.

وی با اشاره به تحمیل جنگ اقتصادی طی چند سال گذشته، گفت: با وجود شرایط سخت بر سر راه صادرکنندگان آنها تحریم‌ها را دور زدند و توانستند 80 درصد منابع ارزش کشور را تأمین کنند.

48 میلیارد ریال صادرات غیر نفتی در سال 90

مدیرکل دبیرخانه شورای عالی صادرات غیر نفتی با بیان این‌که رشد صادرات در سال 90 به اوج خود رسید، اضافه کرد: در سال 90 صادرات به 48 میلیارد ریال رسید.

محمدخانی‌غیاثوند خاطرنشان کرد: اما در سال 91 محدودیت‌ها و ممنوعیت‌های ناخواسته‌ای بر کشور تحمیل شد که با کاهش صادرات مواجه شدیم.

وی متذکر شد: صادرات غیر نفتی در سال 91 به 41.5 میلیارد ریال رسید.

کاهش 15 درصدی صادرات از ابتدای امسال

مدیرکل دبیرخانه شورای عالی صادرات غیر نفتی اظهار کرد: در هفت ماهه نخست امسال شاهد کاهش 15 درصدی در امر صادرات کشور بوده‌ایم.

محمدخانی غیاثوند عدم ثبات ارزی را یکی از مشکلات صادرکنندگان عنوان کرد و افزود: با روی کار آمدن دولت جدید شاهد ثبات ارز در کشور بوده‌ایم که امیدواریم این روند ادامه داشته باشد.

وی با اشاره به پیگیری تعهدات ارزی صادرکنندگان، اذعان داشت: دولت در صدد است تا منابع بانک توسعه صادرات و صندوق ضمانت صادرات را تقویت کند تا مشکلات صادرکنندگان از جمله پوشش‌های بیمه‌ای و ریسک صادرکنندگان برطرف شود.

بدهی 334 میلیارد ریالی سازمان توسعه تجارت به صادرکنندگان

مدیرکل دبیرخانه شورای عالی صادرات غیر نفتی با بیان این‌که توسعه حمل و نقل در دستور کار دولت قرار دارد، ادامه داد: ما در گذشته مشکل ریلی، ترافیک بار و تحریم در حمل و نقل دریایی را داشته‌ایم و اکنون به دنبال این هستیم که مشکلات صادرات در این زمینه را حل کنیم.

محمدخانی‌غیاثوند اذعان داشت: سازمان توسعه تجارت تا پایان سال 90 جوایز صادراتی اهدا می‌کرد اما به دلیل محدودیت‌‌های مالی تاکنون 334 میلیارد تومان به صادرکنندگان معوقه جوایز صادراتی داریم.

وی اضافه کرد: در برنامه‌های جدید این سازمان سعی بر این است که جوایز صادراتی برداشته شود و مشوق‌های صادراتی جایگزین آن شوند.

وزارت صنایع و معادن واردات را با هدفمندی دنبال می‌کند

مدیرکل دبیرخانه شورای عالی صادرات غیرنفتی، امنیت سرمایه‌گذاری را حائز اهمیت دانست و گفت: سرمایه‌گذار باید نسبت به نرخ بانکی، مسائل بین‌المللی و داخلی امنیت و اطمینان لازم را داشته باشد که این امر با تدابیر تیم اقتصادی دولت یازدهم محقق می‌شود.

وی یادآور شد: دولت تدبیر و امید بخش خصوصی را به عنوان محور اقتصاد در دستور کار دارد.

دولت جدید درصدد گشودن گره‌های کور تجارت خارجی است

مدیرکل دبیرخانه شورای عالی صادرات غیرنفتی تصریح کرد: هدفمندکردن واردات به عنوان پشتوانه صادرات مورد توجه قرار دارد و وزارت صنایع و معادن واردات را با هدفمندی دنبال می‌کند تا چرخه تولید را فعال کند.

محمدخانی‌غیاثوند متذکر شد: دولت جدید قصد دارد دیپلماسی تجاری را در کنار دیپلماسی سیاسی فعال کند و گره‌های کور را در تجارت خارجی باز کند.

وی افزود: عدم تأمین نقدینگی و سرمایه در گردش واحدهای تولیدی را فلج کرده و دولت یازدهم به دنبال رفع این مشکل از منابع ارزی صندوق توسعه ملی استفاده خواهد کرد.

مدیرکل دبیرخانه شورای عالی صادرات غیرنفتی با بیان این‌که ما نباید تنها به بازار افغانستان متکی باشیم، اذعان داشت:‌ تعدد بازارهای تجاری و محصولات صادراتی در دستور کار است و صادرکنندگان نباید به دنبال یک بازار برای تولیدات خود باشند.

محمدخانی‌غیاثوند اضافه کرد: هنوز تجارت به صورت سنتی انجام می‌شود و صادرکنندگان با قواعد و قوانین کشورها آشنا نیستند.

وی یادآور شد: سازمان توسعه تجارت در سال‌های اخیر دوره‌های آموزشی برگزار می‌کرد که سازمان صنعت و معدن و اتاق بازرگانی هر استان باید برگزاری این دوره‌ها را پیگیری کنند.

مدیرکل دبیرخانه شورای عالی صادرات غیرنفتی در پایان یادآور شد: مالیات بر صادرات و لغو مقررات دست‌وپاگیر به شدت در حال پیگیری است.

انتهای پیام/69022/ذ40/پو3002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول