اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

جرایم سنگین در انتظار بارفروشان سیار

درآمد بارفروشان به قدری مطلوب بوده که یکی از میوه فروشان فعال در یکی از خیابان‌های اصلی قم، علاوه بر مغازه بزرگ، نسبت به خرید 5 دستگاه وانت اقدام کرده و به وسیله وانت هم میوه فروشی می‌کند.

جرایم سنگین در انتظار بارفروشان سیار

خبرگزاری فارس – سید جواد اشرفی: گویا درآمدشان بد نیست، هر روز بر تعدادشان افزوده می‌شود، هرچه بخواهی می‌فروشند، از سبزی گرفته تا آناناس و انبه. در گذشته تعدادشان کم بود و شاید نمی‌توانستند نیاز روزانه شهروندان را تامین کنند ولی این روزها کسب و کارشان رونق گرفته و اتحادشان بیشتر شده.

دسته جمعی حرکت می‌کنند و از خیابانی به خیابان دیگر می‌روند، رمز موفقیتشان ارزان فروشی است و بس. بعد از اینکه اتحاد بینشان ایجاد شده، مشتریانشان هم فزونی یافته است.

شکر خدا درآمدشان هم بد نیست. نه اجاره می‌دهند و نه عوارض، از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده و نظارت اتحادیه، پرداخت پول آب و برق و گاز هم خبری نیست ... وانتی خریده‌اند و ارتزاق می‌کنند به همین سادگی.

فعالیت وانت‌‌بارهایی که در قم اقدام به عرضه میوه می‌کنند از چند سال پیش در قم رونق یافته و این روزها با توجه به پرسود بودن این کار در آستانه تبدیل شدن به یک معضل هستند.

در هر منطقه که فعالیت می‌کنند صدای میوه‌ فروشان بلند می‌شود چراکه وانت‌بارهای عرضه‌کننده میوه به دلیل پایین بودن هزینه‌ها، می‌توانند میوه را با قیمت بسیار پایین‌تر از مغازه‌ها عرضه کرده و نظر مشتریان را به سوی خود جلب کنند.

درآمد بارفروشان به قدری مطلوب بوده که یکی از میوه فروشان فعال در یکی از خیابان‌های اصلی قم، علاوه بر مغازه بزرگ، نسبت به خرید پنج دستگاه وانت اقدام کرده و به وسیله وانت هم میوه‌ فروشی می‌کند.

گره‌های ترافیکی نیز از دیگر مشکلاتی است که در نتیجه فعالیت بارفروشان به بار می‌آید و گاهی به گونه‌ای خودروهای خود را به صورت ردیفی در کنار یکدیگر پارک می‌کنند که تا نیمه خیابان را اشغال کرده و ترافیک‌های سنگین ایجاد می‌کنند و امان از وقتی که یک خودروی پلیس راهنمایی و رانندگی یا خودروی رفع سد معبر شهرداری را مشاهده کنند و آن وقت است که فرار را بر قرار ترجیح می‌دهند و ناگهان قطاری از وانت‌بارهایی تشکیل می‌شود که با سرعت بالا از لابلای خودروها ویراژ داده تا مبادا جریمه شوند و پس از اینکه آب‌ از آسیاب افتاد، روز از نو، روزی از نو.

حوالی سه راه خرمشهر، مقابل نمایشگاه بین‌المللی، انتهای بلوار جمهوری، نقاط مختلف بلوار غدیر در مسیر منتهی به منطقه پردیسان، خیابان شهید منتظری، خیابان اراک، خیابان آذر مقابل بیمارستان نکویی و ... از جمله نقاطی است که بارفروشان بیشتر در این مناطق توقف کرده و تا زمانی که امکان داشته باشد به فعالیت خود ادامه می‌دهند.

تلاش برای حل یک مشکل

عباس ذاکریان سخنگوی شورای اسلامی شهر با اشاره به اقدامات انجام شده برای ساماندهی وانت‌ بارهایی که اقدام به فروش میوه در سطح شهر می‌کنند، عنوان کرد: هرگونه فروش کالا با استفاده از خودرو خلاف قانون بوده و متخلفان از سوی پلیس راهنمایی و رانندگی جریمه می‌شوند.

وی ادامه داد: با توجه به این‌که رقم جریمه در نظر گرفته شده در این خصوص بازدارنده نیست، شاهد هستیم که در نقاط مختلف شهر وانت بارها اقدام به عرضه میوه می‌کنند.

سخنگوی شورای اسلامی شهر قم با اشاره به ضرورت ساماندهی فعالیت در این زمینه گفت: در خصوص عرضه میوه 2 طرح ساماندهی موقت و ساماندهی میان مدت در نظر گرفته شده و پس از اجرایی شدن این طرح‌ها با متخلفان با جدیت برخورد خواهد شد.

وی با اشاره به راه‌اندازی بازارهای محلی در 6 منطقه از قم عنوان کرد: به متقاضیان در خصوص فعالیت در زمینه عرضه میوه در این بازارها غرفه واگذار شده و پس از اجرایی شدن این طرح ظرف یک ماه آینده جرایم سخت‌گیرانه‌ای برای متخلفان در نظر گرفته شده است.

جریمه‌های سنگین در انتظار بارفروشان

ذاکریان در خصوص جرایم در نظر گرفته شده، عنوان کرد: در مرحله اول 400 هزار تومان، در مرحله دوم 600 هزار تومان و در مرحله سوم 800 هزار تومان جریمه برای بارفروشان پس از ساماندهی و مهیا کردن مکان‌های ذکر شده اعمال خواهد شد و این مصوبه در شورا به تصویب رسیده و برای تایید در اختیار فرمانداری قرار گرفته است.

سخنگوی شورای اسلامی شهر قم یکی از علل اصلی فعالیت بارفروشان و رونق کار ایشان را کم بودن تعداد مغازه‌های میوه فروشی در سطح شهر قم می‌داند و می‌گوید: با راه‌اندازی و تقویت بازارهای محلی این مشکل نیز برطرف خواهد شد.

در کنار بیان معضلات و مشکلات ناشی از فعالیت بارفروشان اما این نکته نیز باید مدنظر قرار گیرد که عرضه میوه با قیمت پایین موجب شده است که مردم استقبال خوبی از بارفروشان داشته و بسیاری از نیازهای خود را به وسیله خرید از بارفروشان تامین کنند در صورتی که اگر در بازارهای روز و یا واحدهای صنفی عرضه‌کننده میوه، محصولات با قیمت منطقی و پایین‌تر عرضه شوند، استقبال از بارفروشان نیز کاهش می‌یابد.

ذاکریان با اشاره به این‌که در دیگر شهرها نیز مشکل فعالیت بارفروشان وجود داشته و با برنامه‌ریزی این مشکل حل شده است، تصریح کرد: در اصفهان مشکل فعالیت بارفروشان به صورت کلی حل شده است و ما نیز بازدیدهایی را داشته و از تجربیات استفاده خواهیم کرد.

وی ادامه داد: به دنبال این هستیم که با اجرای طرحی ویژه در بازارهای روز میوه را به قیمت مصوب و یکسان عرضه کرده و در این زمینه از سیستم‌های روز بهره بگیریم تا تخلفات نیز در حد چشمگیری کاهش یابد.

با وجود همه مشکلات و تفاسیر مطرح شده مسئولان امر باید این نکته را مد نظر قرار دهند که در برخورد با این قشر که هر کدام در تلاش برای کسب روزی حلال هستند باید ابتدا زیرساخت‌ها و شرایط قانونی را مطرح کرد سپس سراغ روش‌های سخت‌گیرانه و برخورد رفت.

انتهای پیام/2258/م40/آ3004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول