اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در گفت‌وگو با حجت الاسلام‌ والمسلمین عبداللهی مطرح شد

سکولاریسم مغلوب قیام امام حسین (ع)

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: قیام امام حسین (ع) نشان دهنده این بود که اسلام تنها احکام عبادی، اخلاقی و فردی نیست و برای اصلاح نظام و جامعه برنامه دارد بنابراین حوزه‌های علمیه که افتخارشان رهرو راه امام حسی ن(ع) بودن است نمی‌توانند نسبت به مسائل سیاسی و اجتماعی بی‌تفاوت باشد.

سکولاریسم مغلوب قیام امام حسین (ع)

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، عده‌ای معدود هنوز به دنبال جدایی دین از سیاست هستند و داخل شدن در مسائل سیاسی و حکومتی را آلوده شدن به مادیات و دنیا‌گرایی می‌دانند و احساس می‌کنند پاکی و قداست ایمانشان با نزدیکی به قدرت از بین خواهد رفت.

ایام محرم فرصت خوبی برای بیان رد نظریه جدایی دین از سیاست است. قیام انقلابی امام حسین (ع) همواره در کانون تفکر سیاسی شیعه بوده و تبیین‌گر آموزه‌های اصیل اسلامی است. مراجعه به سیره نظری و عملی آن امام همام و سخنان گوهربارشان پیرامون فلسفه، اهداف، مشروعیت و شرایط حاکم اسلامی و کارکردهای ویژه دولت به خوبی اثبات کننده عدم جدایی دین از سیاست است.

قیامی از روی بقای اسلام و حق‌طلبی و نه از روی دنیاطلبی امام حسین (ع) خود دلیلی قاطع برای عده‌ای است که دست از اتفاقات روزمره جامعه کشیده و به مسائل عبادی و فردی دین می‌پردازند و با تمسک جستن بر دلایلی به دور از درون‌مایه دین که همان ائمه اطهار (ع) و سیره آن‌ها است خود را زاهد به دور از پایه‌های دین کرده‌اند.

در گفت‌وگو با حجت‌الاسلام والمسلمین محمود عبدالهی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم به بررسی ابعاد این مسئله پرداخته‌ایم که در ادامه می‌خوانیم...

فارس: با توجه به قیام امام حسین (ع) آیا رسالت حوزه فقط رسیدگی به مسائل دینی است و پرداختن به مسائل سیاسی و حکومتی در زمره وظایف آن نیست؟

آنچه که مسلم و قطعی است این‌که رسالت حوزه، رسالت نشر و ترویج اسلام نه تنها در جهان اسلام بلکه در دنیاست، چون رسالت اسلام رسالتی جهانی و ابدی است. اکنون در ایام محرم قرار داریم و قیام امام حسین (ع) نشان می‌دهد که اسلام تنها دارای مسائل و احکام فردی نیست بلکه شامل مسائل حکومتی و نظامی هم هست و امام حسین (ع) در فلسفه قیامشان وقتی حرکت می‌کنند می‌فرمایند: «انی أرید الاصلاح» من احساس خطر می‌کنم نظام و جامعه اسلامی به خاطر حکومت افراد فاسد در مسیر هلاکت و فساد قرار گیرد و حضرت برای تحول و دگرگونی قیام می‌کنند.

بنابراین رسالت حوزه‌ها نیز رسالت امام حسین (ع) است و از طرفی حوزه و روحانیت که در راس آن‌ها امام (ره) که پایه‌گذار انقلاب و نظام بودند باید تغذیه کننده نظام و حکومت باشند.

فارس: چرا حوزه نمی‌تواند از حکومت جدا باشد؟

حوزه نمی‌تواند از نظام‌های اجتماعی و حکومتی جدا شود به 2 لحاظ که عرض کردم؛ یکی رسالت حوزه که ترویج اسلام است و اسلام هم بخش زیادی از معارف اسلامی آن به احکام اجتماعی و سیاسی بر می‌گردد و از طرف دیگر حوزه پایه‌گذار انقلاب بوده است و با پرورش رهبری مثل امام خمینی (ره) که موسس انقلاب بودند نمی‌تواند از نظام و حکومت و پیاده کردن موازین اسلام جدا باشد.

فارس: با این اوصاف حوزه وابسته به حکومت است یا مستقل؟

البته حوزه استقلال خود را دارد و معنای این‌که انقلاب از حوزه ریشه دوانده این نیست که حوزه علمیه در برابر نظام استقلال ندارد بلکه استقلال دارد ولی پشتوانه و تغذیه کننده نظام از نظر معارف اسلامی در همه ابعاد بر عهده حوزه است و حوزه در این بخش به ایفای نقش و انجام وظیفه پرداخته است.

فارس: با توجه به قیام امام حسین (ع) پاسخ عده‌ای که حرف از جدایی دین از سیاست می‌زنند، چیست؟

قیام امام حسین (ع) نشان دهنده این بود که اسلام تنها احکام عبادی، اخلاقی و فردی نیست و برای اصلاح نظام و جامعه برنامه دارد بنابراین حوزه‌های علمیه که افتخارشان رهرو راه امام حسین(ع) بودن است نمی‌تواند نسبت به مسائل سیاسی و اجتماعی بی‌تفاوت باشد. گاهی دیده می‌شود افرادی مطالبی می‌گویند که به مضمون سکولاریسم نزدیک است، با روشنگری‌ها باید این سخنان را رفع کرد البته گاهی اوقات هم بیش از اندازه این موضوع ترویج می‌شود و این اتهام و عنوان به حوزوی‌ها داده می‌شود در صورتی که اصالت و رسالت حوزه مشخص است و حوزه نیز توانسته است ضمن حفظ اصالت به رسالت خود عمل کند.

=============

گفت‌وگو از فاطمه عزتی

=============

انتهای پیام/2258/م40

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول