اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر منابع آب دشتی مطرح کرد

اقدام غیرقانونی یک شرکت خصوصی برای ایجاد انحراف در آبراه‌های فصلی دشتی

مدیر منابع آب شهرستان دشتی از فعالیت غیرقانونی یک شرکت خصوصی به دلیل ایجاد انحراف در آبراه‌های فصلی در شهرستان دشتی به شدت انتقاد کرد.

اقدام غیرقانونی یک شرکت خصوصی برای ایجاد انحراف در آبراه‌های فصلی دشتی

به گزارش خبرگزاری فارس از دشتی، سیدرضا هاشمی ظهر امروز در جلسه حفاظت از اراضی ملی و دخل تصرف در بستر و حریم رودخانه‌ها با انتقاد شدید از شرکت گلخانه کوثر در بخش کاکی گفت: شرکت گلخانه کوثر با ایجاد خاکریزی به ارتفاع سه متر اقدام به انحراف آبراه‌های الوند به طول هزار متر به سمت آبراه‌های شاهی کرده است.

وی افزود: عملاً جلوی آبراه الوند توسط این شرکت بسته شده است و خاکریز ایجاد شده در امتداد 9 آبراه فصلی دیگر در بخش کاکی است.

هاشمی یادآور شد: اراضی مذکور به صورت غیرمجاز کشت شده است و در صورت بارندگی بالای 30 میلی‌متر در مدت کمتر از 30 دقیقه‌ موجب از بین رفتن جنوب شهر کاکی خواهد شد.

هاشمی افزود: قسمت‌هایی که توسط این شرکت گلخانه‌ای کشت شده در سه سال گذشته تپه‌های کوه بوده است که تصرف شده است و چیزی به عنوان زمین کشاورزی وحود نداشته است.

مدیر منابع آب شهرستان دشتی خاطرنشان کرد: تصرفات توسط این شرکت هنوز هم ادامه دارد و حتی روی خط طرح محرم نیز انجام شده است و این شرکت تقاضاهایی به جهاد کشاورزی شهرستان داده است و قصد دارد تا شرق آن زمین‌ها را هم به تصرف خود درآورد.

وی گفت: در این 120 هکتار تصرف شده تعداد پنج حلقه چاه به صورت دفنی غیرمجاز حفر شده و همه این چاه‌ها برق‌دار هستند و یکی از این چاه‌ها که در زیرزمین به حالت دفنی بود توسط مامورین ما کشف شده است.

هاشمی یادآور شد: گلخانه‌های این شرکت غیرمجاز است و هیچ‌گونه استعلامی از ما نشده و به صورت غیرمجاز فعالیت می‌کند.

وی افزود: گزارش‌های رسیده حاکی از این است که چنانچه از فعالیت این شرکت جلوگیری نشود در سال آینده 100 هکتار از کوه شرق کاکی توسط شرکت مذکور تسطیح و تصرف خواهد شد.

هاشمی گفت: آبراه‌های فصلی از بارندگی سال 91 تاکنون محک جدی نخورده‌اند که سیلی بخواهد اتفاق بیفتد.

مدیر منابع آب شهرستان دشتی افزود: در 29 قنات و از روستای کلل دشتی تا لاور ساحلی این شهرستان بیش از 300 دره فصلی وجود دارد.

وی ادامه داد: آبراه‌هایی بررسی می‌شود که بیشتر مورد اعتراض مردمی در بخش کاکی قرار دارد که شامل آبراه فصلی شاهی، الوند، گزریگدان، شور گنخک جنوبی، قطنی و روستای بنیاد می‌شود.

هاشمی خاطرنشان کرد: در آبراه فصلی شاهی عرض طبیعی بستر آبراه قبل از ورود به شهر 20 متر بوده و به شهر هدایت شده و شهرداری کانالی برای این مسیر 20 متری در نظر گرفته که عرض و ارتفاع آن حدود دو متر کمتر است و یکی از علل سیل نیز همین است.

وی افزود: سطح مقطع آبراه حدود 40 تا 30 متر خارج از شهر بوده است و در شهر تبدیل به چهار متر شده است و بالطبع نمی‌تواند آبی را که در اثر بارندگی ایجاد می‌شود، گذر دهد.

هاشمی گفت: اکثر این کانال‌ها بر اثر ریختن زباله و نخاله پرشده نیاز به لایروبی دارد و متاسفانه در اکثر مسیرها لوله‌های انتقال آب چاه‌های کشاورزی به صورت غیرمجاز از زیر پل‌های آبراه‌ها رد می‎شود که باید از آنها جلوگیری کرد.

انتهای پیام/66001/غ40/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول