اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر کل کتابخانه‌های عمومی خوزستان خبر داد

افتتاح کتابخانه شهید علی هاشمی در هفته کتابخوانی

مدیر کل کتابخانه‌های عمومی خوزستان گفت: کتابخانه شهید علی هاشمی دوشنبه هفته جاری در منطقه پردیس اهواز با حضور استاندار افتتاح می‌شود.

افتتاح کتابخانه شهید علی هاشمی در هفته کتابخوانی

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، لفته منصوری در نشست خبری که عصر امروز در اداره کل نهاد کتابخانه‌های عمومی خوزستان برگزار شد، اظهار کرد: کتابخانه‌های عمومی براساس یک برنامه حرکت می‌کند و برنامه محوری یکی از شاخص‌های مهم این نهاد است.

وی ادامه داد: نهاد کتابخانه‌های عمومی غیر دولتی است که این امر به ما کمک می‌کند که در عرصه‌های مختلف با جریان فرهنگی که در استان شکل می‌گیرد هم سویی داشته باشیم.

مدیر کل نهاد کتابخانه‌های عمومی خوزستان به رشد نهاد کتابخانه‌های استان در سال‌های گذشته اشاره کرد و گفت: این رشد مستمر در کتابخانه‌های عمومی شامل تعداد کتابخانه‌های عمومی، زیر بنا، تعداد کتاب‌ها و تعداد اعضای عضو است که نشان می‌دهد ما دارای یک سازمان پویا هستیم.

وی خاطر نشان کرد: تعداد کتابخانه‌های عمومی استان در سال 91، 153 کتابخانه بود که این رقم در سال 92، با افتتاح کتابخانه حسینیه اندیمشک به 195 افزایش یافته است.

منصوری از افتتاح کتابخانه شهید علی هاشمی خبر داد و تصریح کرد: این کتابخانه در دوشنبه هفته جاری با حضور استاندار خوزستان در منطقه پردیس اهواز افتتاح می‌شود.

وی خاطر نشان کرد: طی یک‌سال گذشته 51 عنوان کتاب شامل 10 هزار و 200 جلد به ارزش 443 میلیون و 600 هزار ریال توسط کتابخانه‌های عمومی استان از مؤلفان خوزستانی خریداری شده است.

وی به خرید کتاب از مولفان خوزستانی اشاره و بیان کرد: از مهر ماه سال گذشته تا مهر ماه 92، 51 عنوان کتاب شامل 10 هزار و 200 جلد به ارزش 443 میلیون و 600 هزار ریال توسط کتابخانه‌های عمومی خوزستان از مؤلفان خوزستانی خریداری شده است.

منصوری با اشاره به فعال شدن انجمن خیرین کتابخانه‌ها در استان و شهرستان مسجدسلیمان، خاطر نشان کرد: خیرین خوشبختانه در این بخش به خصوص در حوزه اهدای زمین و ساختمان به کتابخانه‌ها فعالیت بسیار خوبی داشتند و در این کاهش نقدینگی دولت، آنچه خوزستان را در تراز مثبت قرار داد فعالیت و کمک‌های خیرین بود.

وی اظهار کرد: اکثر کتابخانه‌های خوزستان فعالیت به صورت دو شیفت است و کتابخانه عمومی شهیدرجایی اهواز نیز به صورت سه شیفت فعالیت می‌کند.

مدیر کل کتابخانه‌های خوزستان اظهار کرد: سرانه کتابخانه‌ها در سال 90 نسبت به سال 92 در استان 21 درصد و در کشور 3.4رصد رشد داشتیم که در این شاخص بعد از تهران و اصفهان رتبه سوم کشوری را دارا هستیم.

وی در خصوص شاخص زیربنای کتابخانه‌ای اذعان کرد: در سال 90، 76 هزار و 335 مترمربع فضا داشتیم که این شاخص در سال 90 نسبت به92، 92 هزار و 660 مترمربع افزایش یافته است.

وی خصوص وضعیت نشریات فرهنگی در کتابخانه‌ها، خاطر نشان کرد: در این شاخص نشریاتی با موضوعات مختلف به کتابخانه‌ها ارسال می‌کنیم که در این خصوص در روستا‌ها 56 نشریه، کتابخانه مرکزی استان 183 نشریه، کتابخانه مرکزی ماهشهر 97 نشریه، کتابخانه‌های عمومی 139 نشریه، کتابخانه زندان‌ها 40 نشریه و کتابخانه نابینایان سه نشریه ارسال می‌شود.

منصوری با بیان اینکه انجمن کتابخانه‌های استان باید سالانه 24 جلسه به ریاست استاندار برگزار کند عنوان کرد: خوزستان در سال 92 نسبت به سال 90 در برگزاری جلسه انجمن کتابخانه‌ها 96 درصد رشد داشته که این میزان در کشور 16 درصد است.

وی پیرامون اعتبارات و فعالیت‌های پژوهشی در کتابخانه‌ها که سه درصد از اعتبارات عمرانی است بیان کرد: در این بخش سال گذشته، 555 میلیون ریال از محل اعتبارات عمرانی صرف کارهای پژوهشی شد که پنج طرح پژوهشی با همکاری دانشگاه‌های استان و کار‌شناسان ارشد انجام شد.

مدیر کل کتابخانه‌های خوزستان با اشاره به بخش کانون‌های ادبی استان به عنوان یکی از شاخص‌های حوزه فعالیت‌های فرهنگی، اظهار کرد: سال 90 تعداد کانون‌های ادبی خوزستان 26 باب بود که با600 عضو 120 جلسه تشکیل دادند و در سال 92 این تعداد به 50 باب رسیدند و در حال حاضر 3 هزار عضو دارند.

وی با اشاره به گروه‌های مطالعاتی که با هدف جمع‌خوانی و سیر مطالعاتی در خصوص فلسفه، ادبیات، تاریخ، مهدویت و علم و دین تشکیل شده، اظهار کرد: سال گذشته 10 گروه داشتیم که با 113 عضو 90 جلسه را تشکیل دادند و امسال این تعداد به 72 گروه افزایش یافت که با 750 عضو تاکنون 230 جلسه را برگزار کردند.

منصوری با بیان اینکه تاکنون 418 هزار جلد کتاب در ایستگاه‌های مطالعه استان قرار داده شده است، عنوان کرد: از این تعداد 243 هزار جلد به امانت رفته که خوزستان در این بخش رتبه سوم کشور را داراست اما تنها هفت درصد کتاب‌ها برگردانده شده که در این شاخص رتبه 21 کشور را داریم.

وی توسعه بخش کودک در کتابخانه‌ها تأکید کرد و ادامه داد: مطالعه و کتابخوانی باید از سنین کودکی تقویت شود و هر چه بخش کودک توسعه بیشتری پیدا کند نشان دهنده این است که مسیر زندگی ما برای توسعه کتابخوانی بیشتر شده است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خوزستان بیان کرد: در حال حاضر 116 بخش کودک در کتابخانه‌ها فعال است که این بخش در سال 90، 50 بخش بود.

وی با اشاره به نتایج موج چهارم شورای فرهنگ عمومی در سال 91 تصریح کرد: سرانه مطالعه خوزستان در یک شبانه روز را 86 دقیقه و 47 ثانیه است که این آمار در سطح کشور 73 دقیقه و 53 ثانیه است.

منصوری به ماده 6 قانون تاسیس کتابخانه‌های عمومی اشاره کرد و گفت: براساس این ماده شهرداری موظف است نیم درصد از درآمد سالانه خود را به حساب کتابخانه‌های عمومی واریز کند.

وی ادامه داد: متاسفانه اکثر شهرداری‌ها در پرداخت کامل یا بخش عمده مطالبات خود قصور کرده‌اند و با توجه به اینکه کتابخانه‌ها برای نیازهای جاری خود به این نیم درصد نیاز دارد باید این مشکل برطرف شود.

انتهای پیام/72011/ت40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول