اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  کتاب و ادبیات

نشست صمیمانه با هنرمندان دارای نشان هنری/۱

صالحی: ادبیات‌مان را تلطیف نکنیم ادامه گفت‌وگوها سخت می‌شود

معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: باید با یک فراخ نظری اجازه دهیم همه حرف‌ها به آرامی مطرح شوند، اگر ادبیات گفت‌وگو‌ها را تلطیف نکنیم ادامه گفت‌وگو و بحث سخت می‌شود.

صالحی: ادبیات‌مان را تلطیف نکنیم ادامه گفت‌وگوها سخت می‌شود

به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس نشست صمیمانه معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اهالی قلم دارای نشان درجه هنری شب گذشته در سالن اجتماعات سرای اهل قلم با حضور سید عباس صالحی معاون فرهنگی وزیر ارشاد و جمعی از هنرمندان برگزار شد.

براساس گزارش فارس، از میان 25 اهل قلمی که نشان هنری درجه یک دریافت کردند 19 نفر به این نشست صمیمانه دعوت شده بودند که این افراد شاعر، داستان‌نویس، نویسنده و ... بودند که طی 7 و یا 8 سال اخیر این نشان را دریافت کردند.

اجرای این برنامه و ترتیب سخنرانی‌ها بر عهده پرویز بیگی حبیب آبادی که خود از شاعران و ناشران کشور است بود.

او در ابتدای صحبت‌های خود با بیان اینکه دو هفته پیش با آقای صالحی معاون فرهنگی وزیر ارشاد جلسه داشتیم در آن جلسه مطرح شد عزیزانی که دارای درجه هنری هستند به این نشست دعوت شوند تا دغدغه‌ها شنیده شود، آقای صالحی هم پس از این موضوع موافقت کرد.

در ادامه این نشست، سید عباس صالحی معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن ابراز خرسندی از اینکه در جمع اینگونه اهالی هنر حضور دارد، اظهار داشت: شأن نزول این جلسه از آنجا آغاز شد که بحث نشان‌های درجه یک هنری منزلت نیز باید برای عزیزان ببار آورد و در حاشیه سخن به این نکته رسیدیم که اگر منابع مالی ارشاد به کف دیگ خورده حداقل این است که می‌توانیم خدمت عزیزان باشیم و به آنها خدا قوت بگوییم و در قالب گپ و گفت‌هایی دوستانه نشستی برگزار کنیم، البته برخی اعتبارها و منزلت‌ها چندان پر هزینه نیستند و می‌توانیم آن‌ها را داشته باشیم و از نظرات عزیزان دارای نشان هنری در بحث شورای ارزشیابی استفاده کنیم.

وی ادامه داد: آنچه بیش از آن در حوزه معاونت هنری به شکل عام و ادبیات به شکل خاص وجود دارد می‌توانید مطرح کنید حاضرم دغدغه‌های دوستان را به عنوان شاگرد بشنوم و از رهنمودها استفاده کنم.

به گفته این مقام مسئول، علاقمندی که به حوزه ادبیات داشته و دارم باعث شده با برخی نویسندگان حاضر در جلسه آشنا باشم، فضای جلسه امشب برای عرض تواضع نیست، بلکه برای یادگیری مطالب است هم در بحث خاص که ارزشیابی هنرمندان باشد و هم اینکه دغدغه‌ها را در حوزه ادبیات به همراه دیدگاه‌ها بشنوم، انتظار این است در ابراز دیدگاه‌ها با کمال آسایش حرف بزنید، چرا که این ایام حرف‌ها به کار ما می‌آید و در فضای بدو ورودم این سخن‌ها می‌تواند جهت‌ها را جابجا کند.

وی ابراز داشت: جمع نویسندگان به نام این کشور طبعا گسترده است، اما ما تازه در شروع راه هستیم و این بهانه‌ای شد تا با افراد دارای درجه هنری دیدار داشته باشیم و انشاء‌الله این جلسات تداوم داشته باشد.

صالحی پس از پایان سخنان اهالی قلم به نکات مطرح شده در بخشی از این سخنان اشاره و آن را قابل بخش‌بندی به چند طبقه عنوان کرد و افزود: بنا بر این بود تا در نخستین جلسه دیدگاه‌ها مطرح شود که البته مواردی هم پیرامون شورای ارزشیابی مطرح شد، اما بخش دیگر دغدغه‌ها مربوط به مباحث در فضای عمومی‌تر، خاصه حوزه فرهنگ، ادبیات، داستان و شعر بود که آن‌ها را یادداشت کردم و علی‌القاعده استفاده خواهد شد. در این نشست ایده‌ها و طرح‌هایی مطرح شد که قابل توجه و استفاده است.

وی در ادامه بیان کرد: خود این مهم نشان می‌دهد نیازمندیم اصحاب حوزه فرهنگ گفت‌‌وگوی بیشتری با هم داشته باشند، با هم نشست‌هایی برگزار کنند ولو اینکه با سلایق مختلف باشیم این سلایق موجب شده گاهی کمتر دور هم می‌نشینیم که فاصله‌های زیاد را پدید آورده است.

معاون فرهنگی وزیر ضمن بیان اینکه باید برای رسیدن به اهداف به همدلی و همفکری بیشتر بیاندیشیم، گفت: باید برای رسیدن به این همدلی و همفکری هم بسیار تلاش کنیم زیرا فاصله‌ها را کمتر می‌کند و برای همه مهم تجمیع ظرفیت فکری و فرهنگی اهل فرهنگ به ویژه کسانی است که در نظام جمهوری اسلامی ایران پرورش یافته‌اند، نسلی که برآمده از دوره انقلاب‌اند و با این فضا زیسته‌اند، به نظر بیشتر نیاز به این گفت‌وگو‌ها دارند.

به گفته این مقام مسئول، یکی از وظایفی که خانه کتاب می‌تواند و باید داشته باشد آن است که فضاهای اینچنینی به عنوان پاتوق گفت‌وگو و مکالمه رو در رو را فراهم کند و با یک فراخ نظری اجازه دهیم حرف‌ها به آرامی مطرح شوند، اگر ادبیات گفت‌وگو‌ها را تلطیف نکنیم ادامه گفت‌وگو و بحث سخت می‌شود، از این رو مدیر خانه کتاب باید این گونه گعده‌ها را بیشتر برنامه‌ریزی کند، اما اینکه چرا به اینجا رسیدیم و گاهی کمتر همدیگر را می‌بینیم و اینکه راحت حرف نمی‌زنیم، ضعف ما را به عنوان حاکمیت نشان می‌دهد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول