اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

برنده جایزه جهانی علوم انسانی اسلامی:

نوای مشترک توحید آرامش را به بشریت هدیه می‌دهد

برنده جایزه جهانی علوم انسانی اسلامی گفت: اگر یک نوای مشترک که همانا توحید است وجود داشته باشد می‌تواند آرامش‌بخش باشد وگرنه تفرقه در میان انسان‌ها رواج می‌یابد.

نوای مشترک توحید آرامش را به بشریت هدیه می‌دهد

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، مسعود العالم چودری عصر امروز در مراسم اختتامیه دومین کنگره بین‌المللی علوم انسانی اسلامی که در موسسه اسراء برگزار شد، اظهار کرد: برگزاری این کنگره تجربه خوبی در زمینه علوم انسانی است و امیدواریم این کار همچنان استمرار یابد و به تغییراتی مطلوب بینجامد.

وی افزود: چگونگی و راهبردی که برای این کار باید در نظر گرفت باید بر اساس مبانی‌ای باشد که اسلامی باشند و نه فقط برای مسلمانان بلکه برای بشریت تغییراتی را به وجود بیاورد و دنیا را از تاریکی نجات دهد زیرا با وجود افزایش ثروت، مشکلات فراوانی همچون فاصله طبقاتی و نیز گسترش فقر را شاهد هستیم.

برنده جایزه جهانی علوم انسانی اسلامی با بیان اینکه دین اسلام می‌تواند نقشی گسترده در حل اینگونه مشکلات داشته باشد، گفت: در جریان این کنگره جریان‌های متفکرانه اسلامی در حوزه علوم انسانی گوناگون مطرح شد که هر یک اجزای زندگی انسانی را تشکیل می‌دهند و ابزارهای بشر محسوب می‌شوند.

وی ادامه داد: اسلام اندیشه‌ای متفاوت را به بشریت هدیه می‌دهد و امکاناتی دیگرگونه نسبت به گذشته در اختیار انسان قرار داده است.

چودری با اشاره به نظریات یکی از فیلسوفان اروپایی در مورد جهان و هستی عنوان داشت: ما نیز باید به بنیان‌های هستی‌شناسانه روی بیاوریم تا از این طریق به توانمندسازی جنبه‌های مختلف علوم انسانی و ابزارهای زندگی بشری برسیم.

برنده جایزه جهانی علوم انسانی اسلامی خاطرنشان کرد: حدیثی قدسی وجود دارد که خدا به قلم عرفانی فرمود از آغاز تا پایان را بنویس، یکی از دانشمندان مسلمان در جایی اشاره کرده که چشم‌هایتان را باز کنید زیرا این قلم یکسره در حال نوشتن است.

وی با بیان اینکه روزی حضرت موسی(ع) از خداوند خواست دعایی به او بیاموزد، گفت: خدا در پاسخ به ایشان فرمود که بگو لا اله الا الله و اگر تنها همین دعا در یک طرف باشد می‌توان در کفه دیگر ترازو تمام عالم را گذاشت و اینجاست که اهمیت توحید و نقش آن در علوم انسانی را در می‌یابیم.

چودری با اشاره به معرفت‌شناسی پویا و تکامل موجود در علوم انسانی به عنوان ساختار دانش، بیان داشت: آنچه اهمیت دارد اینکه این فرآیند استمرار یابد و انسان از پیام‌های الهی برای رستگاری خویش بهره ببرد.

برنده جایزه جهانی علوم انسانی اسلامی گفت: در نهایت این نتیجه را می‌گیریم که اگر در جهان نواهای مختلفی را بشنویم ممکن است آزاردهنده باشد ولی اگر یک نوای مشترک که همانا توحید است وجود داشته باشد می‌تواند آرامش‌بخش باشد وگرنه تفرقه در میان انسان‌ها رواج می‌یابد.

وی با اشاره به توحید پویایی که می‌تواند مورد استناد قرار گیرد، تصریح کرد: به این ترتیب می‌توان با استناد به این توحید روشی جهان‌شمول برای پیشرفت دنیا تدوین کنیم.

انتهای پیام/78004/ک40/آ3004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول