اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  امنیتی و دفاعی

مصباحی‌مقدم در همایش پیشتازان اقتصاد مقاومتی بسیج:

بسیج نقش مهمی در اصلاح الگوی مصرف دارد

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: در بحث اقتصاد مقاومتی یکی از مسائل بسیار مهمی که بسیج می‌تواند در آن نقش مؤثری ایفا کند بحث اصلاح الگوی مصرف است.

بسیج نقش مهمی در اصلاح الگوی مصرف دارد

به گزارش خبرنگار دفاعی خبرگزاری فارس، حجت‌الاسلام مصباحی مقدم رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در همایش پیشتازان اقتصاد مقاومتی که صبح امروز در دانشگاه امام صادق (ع) برگزار شد، با اشاره به مذاکرات ایران و 1+5 اظهار داشت: آنچه که امروز در ژنو انجام گرفته نشان این است که این ملت از موضع عزت توانست حق هسته‌ای خود را به آنها تحمیل کند و بقبولاند.

وی افزود: آمریکایی‌ها به این راحتی‌ها پای مذاکره نمی‌آمدند اما دیدیم خودشان درخواست مذاکره کردند و اوباما بارها اعلام کرد که دست ما برای مذاکره دراز است.

مصباحی‌مقدم در بخش دیگری از سخنانش اظهار داشت: مقام معظم رهبری سیاست‌‌های اقتصاد مقاومتی را ابلاغ کردند و مجمع تشخیص مصلحت در حال بررسی این سیاست‌ها است.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس ادامه داد: این سیاست‌ها 27 بند است که مجموع آن تاکنون در کمیسیون اقتصادی این مجمع نهایی شده اما در جلسه علنی مجمع به بند 17 رسیده‌ایم.

مصباحی مقدم تأکید کرد: سیاست‌های اقتصاد مقاومت با هدف تأمین رشد پویا و دستیابی به اهداف سند چشم‌انداز 20 ساله و با رویکردی حماسی، جهادی، انعطاف‌پذیر، فرصت‌ساز، مولد، درون‌ساز، پیشرو و برون‌گرا ابلاغ شده است.

وی افزود: کلمه اقتصاد مقاومتی از اقتصاد اسلامی گرفته شده و در مقابل اقتصاد ریاضتی است که کشورهای ورشکسته اروپایی دچار آن شده‌اند. کشورهایی که کمک‌های اتحادیه اروپا هم هیچ کمکی به بهبود وضعشان نکرده است اما ملت ایران با اقتصاد ریاضتی روبرو نیست بلکه با فشار و تحریم‌هایی از خارج مواجه است.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به تعبیر تحریم‌های فلج‌ شده از سوی مقامات آمریکایی گفت: این حرف بسیار دور از واقعیت است زیرا این تحریم‌ها نتوانست اقتصاد ایران را فلج کند و مقام معظم رهبری و ملت در مقابل آنها ایستادند.

وی ادامه داد: در کشور ما زمینه کار بسیار گسترده و فراهم است ولی کارآفرینی اندک است که این یک مشکل بسیار بزرگ می‌باشد.

مصباحی مقدم گفت: متأسفانه 70 درصد نیاز مواد اولیه برای تولید مرغ و دام در کشور وارداتی است در حالی که تمام این مواد در کشاورزی داخلی قابل دستیابی است. ما امسال 7 میلیون تن گندم وارد کردیم در حالی که نباید این طور باشد.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس اظهار داشت: با توجه به سیاست‌های ابلاغی، اقتصاد دانش‌بنیان و ساماندهی نظام ملی نوآوری باید مورد توجه باشد. ما الان دو هزار شرکت دانش‌بنیان داریم که در برنامه پنجم باید به 20هزار شرکت برسد.

مصباحی‌مقدم با اشاره به اهمیت افزایش بهره‌وری و آمایش سرزمینی گفت: اصلاح هدفمندسازی یارانه‌ها بند دیگر سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است، روشی که اجرا شد درست نبود و ناقص اجرا شد. ما باید به کاهش مصرف انرژی توجه کنیم و در صورت اجرای صحیح هدفمندسازی یارانه‌ها تمام خانواده‌های فقیر جامعه می‌توانند تحت حمایت قرار بگیرند در حالی که ما هنوز فقیر تولید می‌کنیم.

وی با بیان اینکه سهم‌بری از عوامل تولید باید عادلانه باشد، خاطر نشان کرد: تولید مواد اولیه کالاهای اساسی باعث بالا بردن ایستادگی کشور می‌شود. همچنین تأمین امنیت غذایی و درمانی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس همچنین تأکید کرد: یکی از مسائل بسیار مهمی که بسیج می‌تواند در آن نقش مؤثری ایفا کند اصلاح الگوی مصرف است.

مصباحی مقدم با بیان اینکه اصلاح نظام مالی کشور باید صورت بگیرد، گفت: نظام مالی و بانکی کشور معیوب است و ما را با مشکل مواجه می‌کند که این نظام باید اصلاح شود از جمله موضوع سود پولی که همان ربا است.

وی اظهار داشت: صادرات زمینه بالا بردن تولید محصولات داخلی است. در سال گذشته صادرات غیرنفتی ما  43 میلیارد دلار بود که شاهد رشد آن هستیم. همچنین ارتباط و صادرات کشورهای منطقه باعث بالا بردن امنیت ملی کشور می‌شود.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس تصریح کرد: در یکی از جلسات مجمع تشخیص مصلحت نظام که ناقص ماند این موضوع مطرح شد که آیا برای اقتصاد مقاومتی نیازمند مدیریت جدیدی هستیم یا نه با همان مدیریت موجود می‌شود موضوع را پیش برد. 

مصباحی‌مقدم افزود: مقام معظم رهبری در سیاست‌های ابلاغی تأکید کرد پایگاه مرکزی اقتصاد مقاومتی تشکیل شود اما دیدگاه برخی از اعضای مجمع این بود که ما نیازمند ایجاد پایگاه دیگری در کنار بروکراسی اداری کشور نیستیم البته منظور پایگاهی میان 3 قوه به ریاست رئیس‌جمهور بود که این موضوع به کمیسیون برگشت و هنوز نهایی نشده است.

وی با بیان اینکه دولتی موفق است که کوچک و چابک باشد، خاطر نشان کرد: ما نیازمند بازنگری در ساختار دولت هستیم. باید بخش خصوصی و تعاونی را تقویت کرد تا نیروی انسانی بیشتری را جذب کند که به نظر می‌رسد بسیج هم به سمت تقویت تعاونی پیش می‌رود.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان اینکه در حال حاضر وابستگی بودجه عمومی به نفت حدود 45 درصد است،گفت: این وابستگی باید کاهش یابد که به برکت تحریم‌ها وابستگی بودجه به نفت کاهش پیدا کرده است.

مصباحی‌مقدم در پایان اظهار داشت: سالم‌سازی فضای اقتصادی کشور و تقویت فرهنگ جهادی از دیگر بندهای سیاست ابلاغی است. همچنین باید به بحث اعطای نشان ملی اقتصاد مقاومتی به شرکت‌های برتر این حوزه توجه شود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول